اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ سرمایه گذاری 8 میلیون پوندی در دانشگاه برای مدیریت ضایعات پلاستیکی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر مرکز تحقیقات و نوآوری انگلستان (UKRI) بیان کرد 10 پروژه ی دانشگاهی را رهبری می کند. به این پروژه ها، به عنوان بخشی از رقابت تحقیقاتی در حوزه ی بسته بندی های پلاستیکی هوشمند و پایدار(SSPP)، 8 میلیون پوند اعتبار اختصاص داده شده است. هدف از ایجاد این رقابت پیدا کردن راهکاری برای موضوع بسته بندی های پلاستیکی، کاهش آلودگی های پلاستیکی و ایجاد تغییرات اساسی در صنعت بوده است. برندگان این رقابت، پروژه های تحقیقاتی نوآورانه ای هستند که طرح آن ها موجب افزایش استفاده از پلاستیک های قابل شستشو، استفاده از فناوری هوشمند برای تغییر بسته بندی های مواد غذایی و ایجاد راهکارهایی برای مدیریت ضایعات پلاستیکی شود. پروژه های برنده از میان دانشگاه های انگلستان انتخاب شده و برای بررسی نیازهای صنعت، به یک مشاور صنعتی ارائه می شوند.

هدف پروژه ای که در دانشگاه Strathclyde تعریف شده است، بهینه سازی استفاده از پلاستیک های قابل شستشو برای کاربرد در بسته بندی های چند لایه ی مواد غذایی است. این موضوع میزان اعتماد به سلامت مواد غذایی را کاهش می دهد.از طرفی دیگر استفاده ی مجدد از پلاستیک ها افزایش می یابد و در عین حال مواد غذایی تازه و سالم باقی می مانند.

طرح دیگری در دانشگاه Manchester تحت عنوان “یک سطل برای همه” تعریف شده است. هدف از این پروژه بهبود هماهنگی با فرایند بازیافت با استفاده از یک رویکرد سیستماتیک به مدیریت ضایعات پلاستیکی است. این پروژه قصد دارد سیستم مناسبی را برای کاهش و سپس حذف پلاستیک هایی که در محیط پخش می شوند ارائه دهد. این کار با استفاده از ایجاد ارزش افزوده برای ضایعات بسته بندی های پلاستیکی و ساده سازی بازیافت آن برای همه ایجاد می شود.

دانشگاه Brunel در لندن در حال مطالعه بر روی پلاستیک هایی است که فرایند بازیافت دشواری دارند و می خواهد مدیریت جدیدی بر روی این ضایعات پلاستیکی ایجاد کند. در این طرح، مواد گرید غذایی و گرید غیر غذایی از یکدیگر جدا می شوند.

چالش SSPP قصد دارد از انگلستان به عنوان یکی از پیشگامان نوآوری در زمینه ی پلاستیک های بسته بندی هوشمند و پایدار، تغییر را آغاز کند. این مواد باید در زنجیره ی تامین و تولید جایگاه بزرگتری به خود اختصاص دهند و همچنین باید میزان ضایعات پلاستیکی که در طبیعت رها می شوند تا سال 2025 کاهش چشمگیری پیدا کند.

اعتبار 150 پوندی برای چالش بعدی راهکارهایی برای بسته بندی های پلاستیکی در نظر گرفته شده است.

Paul Davidson، مدیر چالش SSPP بیان می کند، پروژه های تحقیقاتی که عملی شوند گام بزرگی است که انگلیس را قادر می سازد راهکارهای بهتری برای مشکلات موجود بیابد. امید آن است که تغییرات بزرگ و اساسی در روش بسته بندی و بازیافت ایجاد شود که برای محیط زیست شرایط بهتری ایجاد شود. تخصیص اعتبار به چنین پروژه هایی در کشور، اهمیت موضوع پلاستیک ها را نشان می دهد. ما منتظر دیدن خروجی این پروژه ها و میزان تاثیرگذاری آن ها در محیط زیست انگلیس و کل دنیا هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا