اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ سقف‌‌پوش‌‌های چندسازه‌‌ای (کامپوزیتی) بزرگ، حجم زیادی از آب ذخیره شده را محافظت می‌‌کنند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر در این مقاله گزارشی از یک مرکز ذخیره آب در بوگوتا کلمبیا که برای نگه‌‌داری آب قابل شرب از قالب‌‌گیری انتقال رزین 840 مخزن بزرگ گنبدی شکل چندسازه‌‌ای (کامپوزیتی) استفاده کرده است، آورده شده است.

ذخیره و انتقال آب به بوگوتا کلمبیا، مانند هر منطقه وسیع شهری دیگری، مشکلات خود را دارد. البته چالش، تامین آب در آن‌‌جا نیست، زیرا در شهر 9 میلیون نفری مزبور هر ساله 824 میلی‌‌متر باران می‌‌بارد، به علاوه رودخانه بوگوتا از این شهر عبور می‌‌کند. چالش، جمع‌‌آوری آب، تصفیه و سپس ذخیره آن است تا آب قابل شرب و در دسترس مورد نیاز ساکنان و کسب و کارها، برقرار باشد. برای انجام این کار، شرکت آب و فاضلاب EAAB بوگوتا طی سال‌‌های گذشته، مجموعه‌‌ای از 59 مخزن را در سطح شهر ساخته است تا آب تصفیه شده را ذخیره کرده و از طریق آن مشتری‌‌ها را تامین کند.
برخی از این مخازن واقعا مخزن هستند و برای محافظت از آب در برابر عناصر خارجی کاملا بسته و محصور می‌‌باشند. برخی دیگر و در واقع بسیاری از آن‌‌ها، قدیمی‌‌تر و حوضچه‌‌های بتنی عظیم هستند که با یک سری سقف‌‌پوش‌‌های قابل جابجایی حفاظت می‌‌شوند. یکی از این مخازن به نام کازابلانکا در بخش جنوبی بوگوتا واقع شده است و آب جمعیتی در حدود 3 میلیون نفر را تامین می‌‌کند. کازابلانکا، بزرگ‌‌ترین مخزن ذخیره آب در شبکه EAAB و در کلمبیا است. با ابعاد 144 متر طول، 110 متر عرض و 9 متر عمق، ظرفیت ذخیره 143000 مترمکعب آب را دارد. مخزن توسط یک تقسیم‌‌کننده بتنی که از وسط آن عبور می‌‌کند، نصف شده است تا آب در دو قسمت به‌‌طور مساوی ذخیره شود (شکل 1). این کار اجازه می‌‌دهد نیمی از مخزن خالی شود تا سقف‌‌پوش‌‌ها نصب شوند. سقف‌‌پوش‌‌های آزبست و بتنی قدیمی در سمت راست شکل 1، در معرض شکستگی و تعمیرات هزینه‌‌بر هستند. انتظار می‌‌رود که سقف‌‌پوش‌‌های چندسازه‌‌ای عمر طولانی‌‌تری داشته و به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز داشته باشند.

 

نگهداری مخزن 66 ساله کازابلانکا کار ساده‌‌ای نیست. در سال 2009، مشخص شد که ترک‌‌های کف بتن مخزن باعث می‌‌شود هر ساعت 360،000 لیتر (95،000 گالن) آب هدر برود که مقدار بسیار زیادی است. تعمیرات بتن با پوشش پلی‌‌اوره، نشت را به صفر رساند. اما کازابلانکا هنوز یک مشکل بزرگ‌‌تر از ترک خوردن بتن داشت. آب موجود در مخزن توسط مجموعه‌‌ای از سقف‌‌پوش‌‌ها که از مخلوط بتن و آزبست تشکیل شده، محافظت می‌‌شد که تهدید قابل توجهی برای کیفیت آب و سلامت انسان بود. سقف‌‌پوش‌‌های قدیمی‌‌تر نیز مستعد خرابی بودند و نگهداری آن‌‌ها نیز هزینه‌‌بر بود. لذا شرکت آب و فاضلاب EAAB نیاز به جایگزینی سقف‌‌پوش‌‌های قدیمی با گزینه‌‌ای ایمن‌‌تر، سبک‌‌تر و بادوام‌‌تر داشت.

سقف‌‌پوش‌‌های بزرگ

 

برگردان : مهندس مسعود خلج
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 228 ماهنامه بسپار که در نیمه مهرماه ۱۴۰۰ منتشر شده است می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا