اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ صنعت و بازار جهانی پوشرنگ و پوشش سال 2022 را چگونه پشت سرگذاشت؟

بسپار/ایران پلیمر تاکنون در سال 2022 شاهد  قرنطینه در چین، تهاجم روسیه به اوکراین، تورم شدید جهانی و تلاش­های همزمان در خصوص مقابله با آن، تغییر نگرش­ها در مورد نقش چین به عنوان شریک تجاری و رشد قابل توجه نرخ دلار آمریکا بوده ایم؛ و بسیاری از مسائل دیگر که برای جامعه جهانی و بالتبع آن صنعت پوشرنگ و پوشش جهانی، دردسرساز است.
درست است که وضعیت صنعت جهانی پوشرنگ و پوشش در سال 2021 نسبت به کاهش حجم تولید در سال 2020 بهبود پیدا کرد و رشد حجم تولید ناخالص ملی را دنبال می­ کند و ارزش محصولات پوشش بطور چشم­گیری افزایش یافته ­است، اما تمام اجزا و مواد اولیه این محصولات تحت تاثیر قیمت بالای نفت خام قرار گرفته ­است. مسائلی مربوط به زنجیره تامین جهانی، کمبود مواد، مشکلات منطقی و راهبردی، کمبود نیروی کار و کاهش ظرفیت تولید، هم­چنان گریبان گیر این موضوع هستند. در خصوص کاهش ظرفیت این موضوع مطرح می­شود که ظرفیت پالایشگاه­های جهانی برای نفت خام از سال 1970 بطور پیوسته در حال افزایش بوده­است، اما این آمار نسبی است و کاملا مشخص نیست. تا سال 2021 کل ظرفیت پالایشگاه­های جهانی نفت خام حدود 101.2 میلیون بشکه در روز بود. با این حال توان عملیاتی پالایشگاه­های سراسر جهان تنها اندکی یعنی حدود 79 میلیون بشکه در روز، بیش­تر شده ­بود. در ایالت متحده که بزرگترین ظرفیت پالایشی جهان را دارد، بسته شدن پالایشگاه­ها به دلیل کمبود تقاضا در سال 2020، در نتیجه آسیب­های ناشی از “یخ زدگی بزرگ” باعث کاهش ظرفیت 5 درصدی پالایشگاهی از سال 2020 تا 2021 و یک درصد دیگر تا اواسط سال 2022 شده­است.

اگرچه به احتمال زیاد در سال 2023، روند بهبودی در استفاده از ظرفیت­ها را خواهیم داشت اما هیچ دلیلی برای افزایش ظرفیت­ها در زمان کوتاه وجود ندارد. چندین پالایشگاه نفت تعطیل و به جایگاه­های تولید گازوئیل تجدیدپذیر تبدیل شده­اند که در آینده نیز برای تبدیل­های مشابه مورد توجه قرار خواهند گرفت. این خبر در عرصه جهانی برای دراز مدت بسیار عالی است اما در کوتاه مدت، کاهش ظرفیت پالایشگاه­های نفت خام، خبر خوبی برای صنعت جهانی مواد شیمیایی نیست. بسیاری از مواد اولیه برای انواع پوشش­ها از نفت خام بدست می­آیند. ارزش محموله­های تولیدی کالا­های با دوام در اواسط سال 2022 حدود 11 درصد و ارزش کل محموله­های تولیدی 14.8 درصد افزایش یافته ­است، اما این افزایش در ارزش کالا­ها، ناشی از افزایش قیمت است نه افزایش حجم کالا، که پس از تعدیل قیمت­ها، تنها 1.1 درصد افزایش داشته ­است.

قیمت­های بالا، کمبود مواد، موارد اورژانسی، کمبود نیروی کار و مشکلات حمل و نقل که منجر به چالش­های صنعت پوشش شده­اند، به این زودی­ها از بین نمی­روند و دومینوی سقوط جهانی که از سال 2020 آغاز شده­است، هم­چنان ادامه دارد و دومینو وار به سقوط ادامه خواهد داد. با این حال، بدترین اتفاق احتمالا پشت سر ماست و برای آن باید سپاسگزار باشیم.

 

شکل 1. منطقه بندی بازار جهانی پوشش در سال 2021

 

بررسی اجمالی اقتصاد جهانی
در ابتدا درک این نکته مهم است که صنعت پوشش هنوز هم جزء بالغ و پایدار اقتصاد جهانی است و تقاضای برای پوشش­ها هم­چنان به دنبال فعالیت­های اقتصادی برقرار است. بنابراین بین تولید ناخالص ملی و سرانه مصرف پوشش­ها همبستگی وجود دارد، لذا با بهبود شرایط اقتصادی در کشور­های جهان دوم و سوم، تقاضای آن­ها برای پوشرنگ و پوشش بیش­تر خواهد شد. تقاضای پوشش­ها هم­چنین وابستگی زیادی به تولید صنعتی و هزینه­های ساخت و ساز دارد و چشم انداز میان مدت تا بلند مدت برای هر دوی این موارد مثبت است.

مترجم: مهندس فهیمه رفیعی- کارشناس ارشد مهندسی رنگ پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 253 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه آبان ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا