اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ طراحان صندلی و همه چیز درباره پلاستیک‌های بازیافتی

بسپار/ایران پلیمر استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی در ساخت مبلمان شروع شده است، اما طراحان با چالش‌های فنی روبه‌‌رو هستند و باید نحوه برخورد با آن‌‌ها را بیابند. این مقاله، دنیای طراحی صندلی پلاستیکی را بررسی می‌کند.

صندلی humble (یک صندلی بزرگ و راحت است)، طراحان را مجذوب خود کرده است. طراحان مبلمان، طراحان محصولات و حتی معماران می‌خواهند تنوع شخصی خود را در قالب چهارپایه (seat-plus-legs) ایجاد کنند. یک صندلی با شکل و عملکرد ساده خود چالشی را ایجاد می‌‌کند که چگونه چیزی متفاوت، مطلوب و برای وضعیت کلاسیک طراحی کنید.
در دهه 1950، طراحان صندلی از فرصتی که به وسیله یک ماده جدید و بسیار انطباق‌‌پذیر (adaptable) به دست آمد، استفاده کردند و صندلی‌هایی بیشتر با شکل قالب‌گیری‌شده نسبت به چوب و مواد دیگر خلق کردند. پلاستیک در سال 1950 به Charles و Ray Eames امکان ساخت صندلی راحتی DAR با پوسته نشیمنگاه حاوی الیاف شیشه و چارچوب فلزی را داد. سپس مواد پلاستیکی به تمرکز اصلی در صندلی‌های جدید طراحان تبدیل شد: Robin Day حتی ترکیب نشیمنگاه پلاستیکی و پایه‌های فلزی خود را در سال 1963 در صندلی Polyprop نامید. نشیمنگاه پلی‌‌پروپیلن (PP) در صندلی Day به صورت تزریقی قالب‌‌گیری شده بود که امکان تولید انبوه و استفاده گسترده در مدارس بریتانیا را فراهم کرد.
طراحان مبلمان در مورد پلاستیک، خواص و پتانسیل آن‌‌ها برای دستیابی به دیدگاه زیبایی ظاهری، اطلاعات زیادی کسب کرده‌اند. آن‌‌ها اغلب از نزدیک با شرکت‌های مواد و تولیدکنندگان برای ابداع یک صندلی جدید کار می کنند. یک مثال خوب Konstantin Grcic (طراح صنعتی آلمانی) است که با شرکتBASF در صندلی یک‌‌سرپایه (cantilever، صندلی‌‌های یک سرپایه مانند صندلی‌‌های دیگر چهار پایه ندارند و دارای یک پایه L شکل هستند، مترجم) با نام MYTO، قالب‌گیری شده از Ultradur High Speed، همکاری کرد.
Grcic می‌گوید طراحی به طور قابل توجهی تحت تاثیر مواد قرار گرفته است. از نظر شیمیایی، این ماده به خانواده پلی‌‌بوتیلن ترفتالات (PBT) تعلق دارد. جریان‌پذیری زیاد آن، همراه با استحکام این پلاستیک، امکان انتقال از سطح مقطع ضخیم به نازک را فراهم می‌کند.
صندلیMYTO برای اولین بار در غرفه BASF در نمایشگاه K 2007 به نمایش گذاشته شد و به سرعت رایج شد و در می‌ 2008 در مجموعه دائمی موزه هنر مدرن در نیویورک انتخاب شد.
اما از آن‌‌جایی که پلاستیک‌ها درگیر تبلیغات منفی درباره پسماندهای اقیانوسی شده‌اند، توجه طراحان به زیست‌‌پایداری (sustainability) موادی که استفاده می‌کنند، معطوف شد. از این رو، شرکت‌های مبلمان و طراحان آن‌‌ها تصمیم گرفته‌اند برخی از صندلی‌های پلاستیکی را که محتوای مواد بازیافتی هستند، را دوباره معرفی کنند. شرکت مبلمان فضای باز Loll Designs طراحی Rapid Rocker چوبی را که در سال 1939 توسط معمار Ralph Rapson طراحی شده بود به روز کرد تا از پلی‌‌اتیلن پرچگالی (HDPE) بازیافت شده از بطری‌های شیر استفاده کند. شرکت نروژیFlokk نسخه محدودی از صندلی اداری HÅG Capisco Puls را عرضه کرده است که در سال 1984 توسط Peter Opsvik طراحی شده و با استفاده از PP بازیافت شده از نشانگرهای برف¬روب ساخته شده است. هم‌‌چنین برخی از طراحان هنگام طراحی صندلی‌های جدید، پلاستیک‌های بازیافتی را مدنظر قرار می‌‌دهند، مانند N02 Recycle که توسط Oki Sato از Nendo برای شرکت مبلمان دانمارکی Fritz Hansen طراحی شده است، که در آن از پلاستیک‌های پسامصرفی استفاده شده است.
روند گنجاندن محتوای بازیافتی در اجزای صندلی قالب‌گیری شده تزریقی در سال 2021 در کمک شرکتDomo Chemicals تولیدکننده پلی‌آمید به صندلی Kirn از شرکت مبلمان اداری OrangeBox در ولز نشان داده شد. مواد پلی‌‌آمید Econamid شرکتDomo که در قسمت‌های پلاستیکی صندلی استفاده شده است، از الیاف نساجی بازیافتی پسا‌صنعتی تولید شده‌‌اند (شکل 1). صندلی Kirn توسط Orangebox با همکاری شرکت Linear Plastics، قالب‌گیر تزریقی که به طور منظم توسط Orangebox استفاده می‌شود و Ultrapolymers توزیع‌کننده اروپایی شرکت Domo، تولید شده است.
شرکت Orangebox می‌گوید که استفاده از مواد Econamid به این معنی است که تولید صندلی Kirn 97 درصد کمتر از یک صندلی کار ساخته شده از پلاستیک نو، دی‌‌اکسید کربن منتشر می‌کند. علاوه بر این، این صندلی به گونه‌ای طراحی شده است که تا حد امکان از مواد و منابع کمتری استفاده کند و در هر جایی که امکان‌‌پذیر باشد از مواد بازیافتی استفاده می‌کند.

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 238 ماهنامه بسپار که در نیمه مردادماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا