اخبار

اختصاصی بسپار/ عباس فاتحی، مدیر اجرایی فن آور آمیزه پیشرفته: از مدادهای پلاستیکی تا آمیزه های زیست تخریب پذیر

گروه ترجمه و تولیدمحتوا در بسپار/ایران پلیمر شرکت فن آور آمیزه پیشرفته از سال 1389 فعالیت مستقل خود را آغاز کرده و 5 سال است که به عنوان یک مجموعه دانش بنیان کار تولید انواع مستربچ و کامپاند را با ظرفیت روزانه 20 تن ادامه می دهد.
عباس فاتحی، مدیر اجرایی این شرکت که دانش آموخته پلیمر نیز هست می گوید: از سال پیش دو شرکت دیگر از این مجموعه مستقل شدند و به تولید افزودنی های صنعت پلیمر به ویژه کمک فرآیندها و لوبریکنت ها مشغول هستند. هدف و تولیدات شرکت اصلی تولید مستربچ و کامپاندهای مهندسی و ویژه است. ما به سمت تولید کامپاندهای عمومی نرفته ایم. استراتژی تولید ما محصولات خاص است.

ما هر سال محصولات جدیدی را در بازار معرفی می کنیم. اخیرا وقتی نیاز بازار افزودنی را احساس کردیم، روی آن فعالیت کردیم. دو محصول افزودنی کمک فرآیند برای صنایع PE را در ایران پلاست این دوره رونمایی می کنیم کامپاندهای خاص برای پروفیل های PVC در و پنجره و دیوارپوش ها هم از دیگر محصولات جدید ما است که مشتریان می توانند در ایران پلاست اطلاعات بیشتری در خصوص آن به دست آورند.

او گلایه های خود را از تامین مواد داخلی پتروشیمی هم به این شرح برای خبرنگار ما برشمرد: از بدو شروع به کار با تامین مواد داخلی 100 درصد مشکل داشتیم! خرید از بورس و خرید از پتروشیمی های کشور، بزرگترین معضل تولیدکنندگان است. یک مثال بزنم، اواسط امسال قیمت PP در بورس کالا 20 هزار تومان و در بازار آزاد تا 60 هزار تومان بود! این اختلاف قیمت باعث رقابت های شدید در بورس کالا می شد و شرکت های قویتر هم همیشه برنده بودند.
واقعیت این است که در چنین شرایطی برای من تولیدکننده واردات خیلی بهتر و به صرفه تر است، حتی در شرایط تحریمی! البته اگر بحث انتقال پول مطرح نباشد که در زمان تحریم ها هست.

فاتحی می افزاید: دو سالی هست که فروش ما افزایش پیدا کرده و مهم ترین دلیل آن هم افزایش قیمت ارزهای خارجی و محدودیت واردات به دلیل تحریم ها بوده است. وقتی قیمت دلار (ارزهای خارجی) واقعی می شود، واردات خیلی چیزها مزیت خود را از دست می دهد. قبلا در صنعت مستربچ و کامپاند واردات زیادی بود، زیرا ارزش پول به صورت غیرواقعی بالا نگه داشته شده بود. در بحث اقتصادی اگر بشود قیمت واقعی ارز را تثبت کرد، آینده صنعت و تولید کشور تضمین می شود. برای مثال تولید ما از پارسال تا الان 50 درصد افزایش داشته است. همین حالا هم در حال خرید تجهیزات جدید از داخل کشور هستیم تا ظرفیت را 25 درصد دیگر بالا ببریم. این نوید خوبی است. دولتمردان اگر بتوانند ثبات ایجاد کنند خصوصا در بازارهای منطقه ای بهتر می توانیم عمل کنیم.
مدیر اجرایی شرکت فن آور آمیزه پیشرفته ادامه داد: جدیدترین محصولات ما در دو صنعت بوده. یکی کامپاندهای تولید مداد پلاستیکی است از پلی استایرن که تولید کرده و صادرات محصول نهایی به افغانستان هم انجام شده است. تولید اصلی دیگر ما هر چند جدید نیست ولی فروش بالایی دارد و آن هم ABS رنگی است.
ما از ابتدای آغاز به تولید، به محیط زیست نگاه ویژه ای داشتیم. کامپاندهای زیست تخریب پذیر را در راستای مسوولیت های اجتماعی خود تولید و ارایه می کنیم که 70 درصد پایه نشاسته خوراکی دارند و آلودگی محیطی کمتر.
اخیرا هم روی کامپاندهای چوب پلاست کار کردیم و با افزودن ضایعات چوب و گرفتن خواص فیزیکی و مکانیکی مناسب این مواد را در اختیار تولیدکنندگان محصولات قرار دادیم.
در بحث پایدارکننده ها یا استابلایزرها هم یکسال است که دو دانشجوی دکترا و فوق پلیمر روی این مبحث کار می کنند. همانطور که می دانید سهم بزرگی از پایدارکننده های تولیدی کشور برپایه سرب است. در تلاش هستیم برای در و پنجره و دیوارپوشهای پلیمری، موادی صددرصد غیرسمی را عرضه کنیم. البته در بازار مواد مشابهی هست ولی ما هم محصول خود را خواهیم داشت.
فاتحی در پایان گفت: درست است که صادرات به دلیل انتقال پول خیلی مشکل شده ولی در سه چهار سال اخیر، به رغم این تحریم ها نفرات تولید ما 25 درصد و تولید ما 50 درصد افزایش داشته است. در سختی ها نکات مثبت هم می شود پیدا کرد. افرادی که قبلا صرفا به فکر واردات کامپاند بودند، حالا مجبور هستند به تولید داخل روی بیاورند. ما مایل نیستیم این محدودیت ها برای کشور ادامه پیدا کند ولی با مدیریت کلان می توان از فرصت فعلی برای تقویت تولید داخلی برای طولانی مدت استفاده کرد.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره نوروزی (221) ماهنامه بسپار که در نیمه اسفندماه ۹۹ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا