اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ فرمول‌‌بندی بهتر فیلم‌‌های بسته بندی و صنعتی

بسپار/ایران پلیمر مواد افزودنی برای تولید فیلم علاوه بر تسهیل فراورش و افزایش عملکرد، به طور فزاینده‌ای به افزایش زیست‌‌پایداری (sustainability) محصول و سامانه کمک می‌کند. در این مقاله، جدیدترین یافته‌‌ها در این حوزه آورده شده است.

افزودنی‌ها و مستربچ‌‌های افزودنی مدت‌ها است که نقش مهمی در تولید فیلم‌ها برای کاربردهای بسته‌بندی و صنعتی ایفا می‌کنند و از کمک فرایندهایی برای افزایش لغزش، تامین خواص ضدخشک‌‌چسبی (antiblocking) و ضد بار ساکن، افزایش خواص ضد مه (antifog) و یا بهبود پایداری نوری عمل می‌کنند. با این حال، نیاز به دستیابی هم‌‌زمان به اهداف اقتصاد چرخه‌‌ای (circular) و بهبود قابلیت بازیافت فیلم در حال رفتن به بالای فهرست اولویت برای تمام تامین‌‌کننده‌ها است.

به گفته شرکت  Ampacetبازار کنونی مواد افزودنی فیلم و مستربچ‌‌ها فرصت‌های زیادی را به ویژه در زمینه زیست‌‌پایداری ارایه می‌دهد. این شرکت می‌گوید مستربچ‌‌های افزودنی نقش مهمی در ایجاد راه‌حل‌های جدید و نوآورانه که اهداف زیست‌‌پایداری را دنبال می‌‌کنند، دارند. حرکت به سوی اقتصاد چرخه‌‌ای در پلاستیک‌ها به خوبی در جریان است و شرکت بر این باور است که کمک‌های ارزشمندی در این زمینه کرده است.

شرایط اقتصادی پرجنب‌‌و‌‌جوش آمریکا در حال حاضر از رشد تقاضا در بسیاری از بازارهای فیلم حمایت می‌کند. تقاضای رو به رشد چنته‌ها (Pouch) در ابعاد کوچک‌تر، آسان‌تر برای حمل و ظاهر جذاب در قفسه‌‌‌ها، هم‌‌چنان به رشد قابل‌توجه آن‌ها ترغیب می‌کند. به همین دلیل است که به عنوان مثال، چنته‌‌های ایستاده (‏SUP)‏ سریع‌تر از هر شکل بسته‌بندی دیگری رشد می‌کنند. به گفته شرکت Ampacet عرضه‌‌ی این چنته‌ها مزایای زیست‌‌پایداری را افزایش می‌‌دهد و نسبت محصول به بسته‌‌بندی (product-to-package ratio) را به میزان قابل توجهی افزایش می‌‌دهد.

به عقیده شرکت، ترجیح مصرف‌کننده برای راحتی در استفاده از بسته‌بندی‌‌های منعطف و چنته‌‌های ایستاده برخلاف ترجیح مصرف‌کننده برای محصولات ماندگار است. در حالی که فیلم‌ها قطعا مزایای نسبت محصول به بسته‌‌بندی را ارایه می‌دهند، چالش‌های زیادی در مورد جمع‌آوری، سواچینی (sorting) و بازیافت فیلم‌ها در کارخانجات بازیافت مواد (MRF) وجود دارد‏. شرکت Ampacet از تصویب قانون بازیابی در آمریکا که بودجه لازم برای پشتیبانی از زیرساخت‌های بازیافت محلی و ایالتی را فراهم می‌کند، حمایت می‌کند.

شرکت Ampacet اضافه می‌کند که فیلم‌های سدگر چندلایه با حفاظت از محصولات و افزایش عمر مفید آن‌‌ها برای به طور قابل‌توجهی به مادگاری کمک می‌کنند، اما فیلم‌های چندلایه برای بازیافت حتی در صورت جمع‌آوری، چالش برانگیز هستند. در نتیجه، گرایشی به سمت توسعه محصولات تک موادی وجود دارد. در عوض، برای مثال، این باعث توسعه افزایش سدگری اکسیژن در فیلم‌های پلی‌‌اتیلن کشیده شده (stretched) می‌شود. شرکت Ampacet در تحقیق و توسعه محصولات جدید برای رفع نیازهای برآورده نشده‌‌ی فرایندکاران فیلم‌‌، فعال است.

بهبود بازیافت

یکی از پیشرفت‌های اخیر، خط تولید سازگارکننده ReVive است. سازگارکننده ReVive ترکیبی از افزودنی‌های کاربردی است که امکان بازیافت ضایعات فیلم‌های سدگر به لایه پلی‌اتیلنی را فراهم می‌کند. شرکت Ampacet می‌گوید که از لحاظ داخلی به شدت در برابر دستورکار‌های صنعتی برای بازیافت فیلم مورد آزمایش قرار گرفته‌است و به طور موثر اتیلن وینیل الکل (EVOH) و پلی‌‌آمید (PA) را با پلی‌‌اتیلن (PE) همگن می‌‌سازد. هم‌‌چنین شرکت Ampacet در حال توسعه سازگارکننده‌هایی برای دیگر جریان‌های بسپار مخلوط است.

شرکت Ampacet می‌گوید با توجه به این‌‌که جریان‌های بازیافت PE از پلی‌‌پروپیلن (PP) توسعه‌یافته‌تر هستند، تلاش‌ها برای جایگزینیBOPP  (فیلم‌های پلی‌‌پروپیلن دوسوجهت یافته) با BOPE ( فيلم‌هاي پلی‌‌اتیلن دوسوجهت یافته) در کاربردهای صنعت بیشتر وجود دارد. شركت Ampacet ادامه داد که این کار نیاز به افزودنی‌هایی دارد که به طور ویژه برای BOPE طراحی شده ‌باشند.

همانند محصول ReVive ، شركت Ampacet محصولات جدیدی در سبد محصولات ماندگار (Sustainable) R3 دارد. شرکت اخیرا افزودنی سیاه REC-NIR معرفی کرده است که پلاستیک‌های سیاه را قادر می‌سازد تا به وسیله‌ی تجهیزات سواچینی نزدیک فروسرخ (NIR) که در کارخانجات بازیابی مواد مهم است، شناسایی شوند. در همین راستا، شرکت یک مستربچ جدید دارد که فیلم‌ها را قادر می‌‌سازد توسط فلزیاب قابل‌تشخیص باشند. به منظور بهبود ظاهر پلاستیک‌هایی که از طریق ترکیب مواد بازیافتی کمی تغییررنگ داده‌اند، شرکت مستربچ‌های BlueEdge و GreenEdge را تولید کرده است. محصولات آتی شامل سبد محصولات بوگیرها (odour scavengers) خواهد بود که برای کاربردهایی که حاوی انواع مواد بازیافتی هستند، می‌‌شود. با این‌حال، از آن‌‌جایی که اکثر مواد بازیافتی از منابع مختلف استفاده می‌شود، شرکت پیش‌بینی می‌کند که برای خنثا کردن بو‌های جدید، به محصولات بیشتری نیاز دارد.

 

افزودنی‌های بهینه

شرکت دانمارکی Palsgaard A/S شاهد افزایش مداوم فعالیت بازار مستربچ و افزودنی فیلم با توجه به ارتقای استانداردهاي زندگی است که منجر به افزایش تقاضا برای بسیاری از محصولات مصرف‌کننده می‌شود. با تشدید قوانین و افزایش تقاضا برای قابلیت بازیافت، صنعت افزودنی‌های بسپاری با چالش ساخت مستربچ‌‌ها و افزودنی‌‌های ایمن و بهینه مواجه است.

به طور خاص، افزودنی‌‌های ناسالم و افزودنی‌‌ها بر پایه‌‌ي شیمی که نگرانی فزاینده‌ای را به وجود می‌آورند باید جایگزین شوند تا محصول ایمن‌‌تری به مصرف‌‌کننده نهایی عرضه شود. از نظر شركت Palsgaard ، این به معنای تولید افزودنی‌‌های پایه گیاهی و گونه غذایی است که با عملکرد افزودنی‌های معمول با اثرات ضدبارساکن و ضد مه مطابقت دارند یا از آن پیشی می‌گیرند.

برگردان: مهندس محمد مهدی فرهوش

[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 243 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا