اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ فناوری­های نو در پوشش­های تعمیر و نگهداری صنعتی

گروه تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر پوشش­های تعمیر و نگهداری صنعتی برای نگهداری طیف گسترده­ای از سازه­های بزرگ مانند مخازن فرآیند در صنعت نفت و گاز و زیرساخت­های مهم مانند پل­ها و مخازن آب، استفاده می­شوند. در بسیاری از موارد، سازه­ها در معرض محیط­های سخت- مواد شیمیایی خورنده، دمای بالا، دمای بسیار پایین- قرار می­گیرند. در نتیجه، عملکرد بالاترین وجه تمایز باقی می­ماند. پایداری به دلیل تغییر الزامات نظارتی و انتظارات کاربر به یک موضوع مهم تبدیل شده است. هزینه نیز مانند همیشه یک عامل تعیین کننده است.

بازار در حال رشد پوشش­های تعمیر و نگهداری صنعتی

بازار برای پوشش­های تعمیر و نگهداری صنعتی بخش به بخش و منطقه به منطقه تغییر می­ کند، اما در مجموع در حال رشد است. بازار پوشش‌های صنعتی به ویژه بخش نفت و گاز نسبت به سال نسبتا ضعیف 2016 بهبود یافته است. اپراتورها راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های تولید پیدا کرده‌ اند که باعث افزایش فعالیت‌های حفاری شده است و تعداد مته‌ها در آمریکای شمالی نسبت به سال 2016 به شدت افزایش یافته است. اما در آمریکا، وضعیت بخش زیرساخت­ها نامعلوم است. بخش پل و بزرگراه به شدت کمبود بودجه دارد و همه هم چنان منتظر قانون و بودجه جدید هستند.

زمانی که بازار را از منظر فناوری دقیق­تر بررسی کنید نرخ­های متفاوت رشد برای پوشش­های آب پایه و حلال پایه مشاهده خواهید کرد. بازار از لحاظ تاریخی تحت سلطه‌ی پوشش­های حلال پایه با حفاظت خوردگی بهتر بود، اما تقاضای بازار و الزامات محیط زیستی بازار را به سمت پوشش­های با ترکیبات آلی فرار کم و آب پایه سوق داده است.

تغییرات پیوسته الزامات ترکیبات آلی فرار تاثیر مستقیم بر بازار پوشش­ های صنعتی دارد. به عنوان مثال، ایالت­های آمریکا، شرکت کننده در کمیسیون حمل و نقل ازن، موافقت کرده اند که میزان مجاز ترکیبات آلی فرار را از 340 گرم در لیتر به 250 گرم در لیتر کاهش دهند. برخی از آن­ها نیز قانون جدیدی را اتخاذ کرده اند. سازندگان پوشش مجبور شده اند سیستم­های پوششی زیادی را فرموله کنند تا با قوانین مطابقت داشته باشند. در سرتاسر جهان، اقداماتی نیز برای حذف تمام مواد بالقوه مضر از پوشش‌های تعمیر و نگهداری صنعتی وجود دارد. هم چنین تقاضا برای پوشش‌هایی با سرعت پخت سریع‌تر در دماهای پایین‌تر و زمان قابلیت مصرف طولانی‌تر و انواع مختلف تجهیزات کاربردی وجود دارد.

شیمی رزین

بازار پوشش‌های تعمیر و نگهداری صنعتی به رزین‌های متعدد از جمله آلکید، اکریلیک، اپوکسی، پلی یورتان، پلی سیلوکسان و هیبریدها متکی است. انتخاب رزین به انواع معیارهای عملکردی وابسته به کاربرد نهایی بستگی دارد، اما در کل مقاومت در برابر خوردگی و تخریب اشعه ماوراء بنفش محرک­های اصلی می­باشند. اکریلیک و استایرن-اکریلیک اغلب در کاربردهای مستقیم به فلز در محیط­های صنعتی سبک تا متوسط مورد استفاده قرار می­گیرند، در حالی که رزین­های اپوکسی و سیستم­های پلی یورتان دو جزئی در محیط­های سخت­تر استفاده می­شوند.

غالب­ترین نوع ­ها برای آسترهای ضدخوردگی سیستم­های پایه اپوکسی یا سرشار از روی (معدنی یا آلی) هستند. برای پوشش­های نهایی، سیستم­های پلی یورتان و پلی سیلوکسان به طور گسترده­ای استفاده می­شوند. در دهه گذشته فن‌آوری‌های نوظهور رزین از جمله پلی سیلوکسان‌ها و پلی اسپارتیک‌ها بیشتر مورد پذیرش قرار گرفته اند.

 

مترجم: مهندس لاله کاغذچی، دانشجوی دکتری مهندسی مواد، دانشگاه تهران

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 247 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اردیبهشت ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا