اخباراخبار ویژه

قائم ‌مقام وزیر صمت: حذف سهمیه‌بندی‌ در راستای توقف قیمت‌گذاری دستوری است

بسپار / ایران پلیمر قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص توقف سهمیه بندی اعلام شده برای برخی محصولات پتروشیمی گفت این طرح با نام مدیریت بازار تعریف شده و هدف آن حذف قیمت‌گذاری دستوری و رقابتی کردن بازار است.

محمدصادق مفتح در گفت و گو با خبرنگار اینپیا در این خصوص توضیح داد: ساز و کار اجرایی حذف سهمیه ها در دست برنامه ریزی است و با تکمیل این ساز و کار جزئیات آن هفته آینده از طریق بورس اعلام می شود.

وی ادامه داد: بر مبنای این طرح از این پس عرضه محصولات پتروشیمی و فولاد بر اساس نظامات بورس انجام می شود.

به گفته مفتح این پروژه با نام مدیریت بازار تعریف شده و هدف آن تنظیم بازار است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه قرار است از قیمت‌های دستوری پرهیز کنیم، تنها راه اجرای این موضوع رقابتی کردن بازار و بهترین ابزار رقابتی کردن بازار، بورس است چراکه قیمتی که در بورس کشف می شود قیمت منطقی و واقعی است.

مفتح ادامه داد: در این ساختار همه عرضه کنندگان در مقابل همه مصرف کنندگان قرار می‌گیرند و قیمت واقعی با ساز و کار عرضه و تقاضای حقیقی مشخص می‌شود که این موضوع نیز هفته آینده از طریق بورس اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص ساز و کار حذف سهمیه های مواد اولیه با بخش خصوصی مشورت شده است، گفت: این تصمیم با هم اندیشی فعالان اقتصادی گرفته شده و پس از تکمیل ساز و کارها، تشکل ها و فعالان اقتصادی بخش خصوصی نیز در جریان جزئیات قرار خواهند گرفت و از نظرات آنها استفاده خواهد شود.

مفتح همچنین در خصوص اظهارات اخیر وزیر صمت مبنی بر حذف دلار از قیمت پایه محصولات پتروشیمی خاطر نشان کرد: یکی از موارد غلط در قیمت گذاری، تاثیرپذیری همه کالاهای اساسی اعم از پتروشیمی و فولاد از دلار است در حالیکه این موضوع نادرست بوده و باید اصلاح شود.

وی افزود: در شرایطی که هیچ کدام از نهاده‌های تولید کالاهای اساسی از جمله قیمت برق، قیمت مواد اولیه و… بر مبنای دلار نیست، تعیین قیمت این محصولات بر اساس دلار باعث ایجاد رابطه غیر منطقی بین صادرات و بازار داخلی شده در حالیکه نباید با نوسانات قیمت دلار، قیمت این محصولات نیز تغییر کند.

مفتح خاطرنشان کرد: فرمول قیمت گذاری پایه تغییر خواهد کرد و کارشناسی هایی لازم در خصوص فرمول جدید صورت گرفته که به زودی اعلام خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا