اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ لاستیک‌های گرمانرم، همسویی بیشتر و بیشتر با اقتصاد چرخشی

بسپار/ایران پلیمر تولیدکنندگان لاستیک‌های گرمانرم (TPE) به توسعه گونه‌هایی (grade) می‌پردازند که در ترکیب با مواد بازیافتی، با اهداف اقتصاد چرخشی همسو می‌شوند. در این مقاله، پیشرفت‌‌ها در این حوزه آورده شده است.

تولیدکنندگان لاستیک‌های گرمانرم در تلاش بیشتر برای تولید محصولاتی با ردپای کربن کمتر هستند. آن‌ها برای دستیابی به اهدافشان، از مواد بازیافتی پسامصرفی (PCR) و خوراک اولیه تجدید‌پذیر (renewable) استفاده می‌کنند و هنوز هم در حال برنامه‌‌ریزی برای تولید لاستیک‌های گرمانرم با خواصی به خوبی خواص گونه‌های سنتیِ نو ساخته‌شده از منابع فسیلی هستند.
تامین‌کنندگان می‌گویند که به تقاضای زیاد در سراسر بازارها پاسخ می‌دهند و در عین حال تعهدات خود را برای اهداف زیست‌‌پایداری (sustainability) تقویت می‌کنند. به عنوان مثال، به گفته شرکت Avient، متخصص مواد مهندسی، گسترش سبد محصولات لاستیک‌های گرمانرم محتوی مواد بازیافتی، ریشه در تعهد مداوم شرکت به توسعه محصولات زیست‌پایدار با الزامات عملکرد تخصصی دارد که نوآوری و اهداف زیست‌پایداری را برای مشتریان ممکن می‌سازد. مدیر تولید گروه Hexpol TPE، با استناد به خط مشی مشابه گفته است با پیشرفت‌های اخیر لاستیک‌های گرمانرم‌ Dryflex Circular و لاستیک‌های گرمانرم‌ پایه زیستی، شرکت از تامین‌کنندگان خودرو و سازندگان اصلی تجهیزات (OEM)، به منظور تحقق اهدافشان برای افزایش استفاده از مواد بازیافتی و تجدیدپذیر حمایت می‌کند.
در اواخر ماه مارس، شرکت Avient یک فرمول‌بندی جدید به نام ReSound TPE را برای استفاده در کاربردهای خاصِ تماس با مواد غذایی معرفی کرد. این گونه حاوی مواد بازیافتی پسامصرفی است که گواهی NOL (no objection letter) از سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دریافت کرده است. سبد محصولات ReSound TPE در حال حاضر شامل فرمول‌بندی‌هایی حاوی مواد بازیافتی و گونه‌های پایه زیستی است. لاستیک‌ گرمانرم جدیدReSound REC ، با سختی Shore A 65، حاوی 25 درصد پلی‌پروپیلن بازیافتی پسامصرفی است.
این فناوری در حال حاضر فقط در آمریکای شمالی موجود است و گفته می‌شود که گونه قالب‌گیری تزریقی جدید، عملکرد قابل مقایسه‌‌ای با لاستیک‌های گرمانرم‌ اولیه نشان می‌دهد و می‌تواند گزینه زیست‌پایدارتری را در کاربردهایی مانند دسته‌های مسواک (که می‌توان آن را روی پلی‌پروپیلن روقالب‌گیری کرد) و سایر اقلام مراقبت‌های شخصی و هم‌‌چنین اقلام در تماس با مواد غذایی، مانند جعبه‌های قابل استفاده مجدد که به طور معمول خاکستری هستند و می‌توان آن‌‌ها را رنگ کرد، نشان دهد.
شرکت Bic، سازنده قلم و تیغ، زمانی که تصمیم گرفت مواد بازیافتی بیشتری را در یک تیغ زنانه جدید ترکیب کند، با شرکت Avient همکاری کرد (شکل 1). آن‌ها گونه ReSound R را انتخاب کردند که دارای 62 درصد محتوای بازیافتی است. برای دسته Bic Soleil Click 5، لاستیک گرمانرم با یک پلاستیک شفاف که دارای محتوای بازیافتی نیز می‌باشد، با تزریق هم‌‌زمان قالب‌گیری می‌شود و در مجموع محتوای بازیافتی بیش از 40 درصد را می‌دهد. به گفته شرکت Bic، این شرکت متعهد است تا سال 2030 از 50 درصد گرمانرم‌های نفتی بازیافتی (non-virgin) برای محصولات خود استفاده کند.
به گفته شرکت Avient، این ارزیابی سازمان غذا و داروی ایالات متحده باید اعتماد سازندگان اصلی تجهیزات و مصرف‌کننده را در افزودن مواد بازیافتی به محصولاتی افزایش دهد که با کنترل‌های نظارتی سخت‌گیرانه مواجه هستند.
شرکت Hexpol TPE نیز عرضه گونه‌‌های محتوی مواد بازیافتی خود را گسترش داده است. گونه‌های جدید لاستیک گرمانرم Dryflex Circular از نظر عملکرد بو و نشر گاز در فضای داخلی خودرو آزمایش شده‌اند.

شکل 1: استفاده از گونه ReSound R شرکت Avient در دسته تیغ زنانه.

 

خانواده لاستیک گرمانرم Dryflex Circular برای اولین بار در سال 2019 معرفی شد. بسپارهای بازیافتی از منابع مختلف، از جمله مواد بازیافتی پسامصرفی و نیز مواد بازیافتی پساصنعتی (PIR) استفاده می‌شود. به گفته شرکت Hexpol TPE ، تحولات اخیر منجر به این شد که این شرکت اولین لاستیک گرمانرم را با مواد بازیافتی برای کاربردهای داخلی خودرو به بازار آورد.
یکی از ویژگی‌های مهم قطعات داخلی خودرو، رفتار انتشار آن‌ها در مورد بو و مواد فرار است. خصوصیات و الزامات دقیق، بسته به کاربرد و سازندگان اصلی تجهیزات متفاوت است. اما به طور کلی، نباید بوی آزاردهنده، حتی در دماهای زیاد (احتمالا تا 80 درجه سلسیوس) وجود داشته باشد.
گونه لاستیک گرمانرم Dryflex Circular با سختی Shore A 65 و حاوی 20 درصد مواد بازیافتی، برای کف‌‌پوش موکتی خودرو (inlay mats) طراحی شده و مقادیر بسیار کم ترکیبات آلی فرار (VOC) 60 میکرو گرم بر گرم و ترکیبات مه‌‌گونه نیمه فرار (FOG) 594 میکروگرم بر گرم را از خود نشان داده است .این لاستیک گرمانرم در آزمایشگاه‌های معتبر خارجی آزمایش شده و تقریبا هیچ بویی منتشر نکرده است (درجه 2 بر اساس استاندارد VDA270,B3، VDA 270 یک روش پرکاربرد در صنعت خودرو است. این آزمون بوهای منتشر شده از قطعات و مواد داخل خودرو را تحت تاثیر دما و آب و هوا ارزیابی می‌‌کند، مترجم). خواص مکانیکی مواد این خانواده، الزامات خودرویی را برآورده کرده و قابل رنگ کردن نیز می‌باشد. هم اکنون این ماده توسط یکی از خودروسازان آلمانی تایید شده است.

برگردان: مهندس شیرین عابدی
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این نوشته در شماره 249 ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا