اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ لوله‌های پلیمری و سهم هر کدام آنها از آینده

بسپار/ایران پلیمر استفاده فراگیر پلیمرها در اکثر صنایع از کسی پوشیده نیست این بار به سراغ صنعت لوله میرویم تا با سهم پلیمرها در این صنعت آشنا شویم. لوله‌ها برای انتقال مایعات و سیالات مختلف از نقطه‌ای به نقطه دیگر در اکثر صنایع مانند ساختمان سازی، تاسیسات کشاورزی، برق، مخابرات، صنایع پتروشیمی و … استفاده می‌شوند. امروزه لوله‌های پلیمری به عنوان بهترین و مناسب‌ترین جایگزین برای انواع لوله‌های فلزی، سیمانی و … مبدل شدند که می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. اما برای درک بهتر این جایگزینی لازم است ویژگی‌های پلیمرها را بررسی کنیم. برخی از پلیمرها با داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فردی مانند انعطاف پذیری، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، وزن کم، عدم خوردگی و … در تولید لوله‌های پلیمری به کار می‌روند و کمک بسیار زیادی به صنایع مختلف می‌کنند. از مزایای کلی لوله‌های پلیمری می‌توان به
• افت فشار کمتر
• چگالی پایین
• مقاوم در برابر سایش و خوردگی انواع اسیدها، محلول‌های نمکی و مایعات و گازهای خورنده
• انعطاف پذیری بالا
• نارسانایی الکتریسیته
• خواص بهداشتی مانند مقاومت در برابر حملات میکروبیولوژی و رسوب‌پذیری ناچیز
اشاره کرد که خب معایبی از جمله اشتعال پذیر بودن، داشتن سر و صدای بیشتر هنگام انتقال سیالات، نرخ انبساط حرارتی بالا و قدرت تحمل فشار و دمای کمتری نسبت به فلزات را نیز دارند. البته به دلیل مزیت‌های بسیار زیاد این نوع لوله‌ها تحقیقات فراوانی در جهت رفع یا کاهش معایب آن صورت گرفته است.
بازار جهانی لوله‌های پلیمری از نظر نوع پلیمر مصرفی به دو دسته گرمانرم‌ها و گرماسخت‌ها دسته‌بندی می‌شود که هر دسته خواص و کاربردهای متفاوتی دارد.
اندازه بازار جهانی لوله‌های گرمانرم در سال 2022 حدود 2.8 میلیارد دلار ارزش داشت و پیش بینی می‌شود تا سال 2030 با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) تقریباً 5.5 درصد بین سال های 2023 و 2030 به حدود 4.2 میلیارد دلار افزایش یابد .

لوله‌های گرمانرم شامل انواع لوله‌های پلی الفینی مانند پلی اتیلن PE، پلی پروپیلنPP ، پلی وینیل کلراید PVC، پلی وینیل دی‌ان فلوراید PVDF و … می‌باشند. در این بین پیش‌بینی می‌شود لوله‌های پلی الفینی به خصوص PE و PP بیش‌ترین سهم مصرف بازار را داشته باشند. و تا جایی که انتظار می‌رود بازار جهانی این نوع دو نوع لوله‌ با نرخ رشد 3.5% رو به رو باشد.

2
2

از لوله‌های پلی الفین به طور فراگیر در سیستم‌های توزیع آب مورد استفاده می‌شود. مقاومت آنها در برابر خوردگی و مواد شیمیایی تضمین می‌کند که آبی تمیز و غیر آلوده تحویل داده می‌شود. این لوله‌ها برای شبکه‌های توزیع آب و دفع فاضلاب محبوب هستند. از لوله‌های پلی الفین در بخش گاز برای انتقال گاز طبیعی نیز استفاده می شود. به دلیل ماهیت سبک و مقاومت در برابر خوردگی ، آنها یک انتخاب عالی برای چنین برنامه‌هایی هستند و یکپارچگی زیرساخت های تأمین گاز را حفظ می‌کنند. لوله های پلی الفین در بخش نفت و گاز، به ویژه در کاربردهای حفاری و زیر دریایی بسیار مهم هستند. آنها به دلیل مقاومت در برابر خوردگی آب دریا و ماندگاری در شرایط دشوار ، یک راه حل محکم برای این محیط‌های سخت هستند. آنها برای استفاده در سیستم‌های انرژی خورشیدی نیز ایده آل هستند ، جایی که مقاومت در برابر متغیرهای خارجی بسیار مهم است. لوله‌های پلی الفین ممکن است نقش مهمی در این ابتکارات داشته باشند.
شهرهای هوشمند و ترکیب IoT (اینترنت اشیاء) در زیرساخت‌ها چشم انداز جدیدی را برای سیستم های نوآورانه لوله باز می کند. به دلیل تطبیق پذیری و سهولت نصب ، می توان از لوله‌های پلی الفین در زیرساخت‌های شهر هوشمند استفاده کرد.
نوسانات قیمت مواد اولیه ، به ویژه پلی اتیلن ، پلی پروپیلن و پلی وینیل کلراید ، تأثیر مستقیمی بر بازار لوله‌های گرمانرم دارد. نوسانات قیمت مواد اولیه می تواند در هزینه‌های کلی تولید تأثیر بگذارد و حفظ قیمت‌های رقابتی را برای تولید کنندگان دشوار می‌کند. و این یکی از چالش‌های بزرگ این صنعت می‌باشد.

1

پیش‌بینی می‌شود آمریکای شمالی از سال 2023 تا 2033 بر بازار لوله‌های پلی الفین مسلط شود. توسعه و نگهداری زیرساخت‌ها نیازهای مداوم در آمریکای شمالی است. آمریکای شمالی تقاضای قابل توجهی برای راه‌حل‌های مؤثر در مدیریت آب دارد. لوله‌های پلی الفین اجزای اساسی شبکه‌های توزیع آب ، سیستم‌های فاضلاب هستند. اما در بازار اقیانوسیه و آسیا شاهد سریع‌ترین رشد بازار هستیم . منطقه آسیا و اقیانوسیه به سرعت در حال شهرنشینی است و در نتیجه عجله در توسعه زیرساخت‌ها ایجاد می‌شود. همچنین نوسازی سریع در کشورهایی مانند چین و هند افزایش تقاضا برای سیستم های لوله‌ای قابل اعتماد در انواع کاربردهای صنعتی را به وجود می‌آورد. لوله‌های پلی الیفین به دلیل مقاومت شیمیایی که دارند برای انتقال مایعات صنعتی ایده آل هستند. پس به جز در سیستم انتقال آب بلکه در دفع پسماندهای صنعتی و خانگی نیز از لوله‌های پلی الفینی استفاده می‌شود. افزایش مصرف انرژی منطقه آسیا و اقیانوسیه سرمایه گذاری در زیرساخت‌های انرژی را تشویق می‌کند. از لوله‌های پلی الیفین در صنعت نفت و گاز مانند خطوط لوله و پروژه‌های اکتشاف استفاده می‌شود ، جایی که مقاومت در برابر خوردگی بسیار مهم است.

 

گردآوری: مهندس گلرخ فرد ذوالفقاری

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره256 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا