اختصاصی بسپار/ پورنیک، مدیرعامل ماشینهای بادی پارس: مافیای جانمایی در نمایشگاه ایران پلاست گریبان غرفه گذار را گرفته است

بسپار/ایران پلیمر پورنیک، مدیر فروش شرکت ماشینهای پلاستیک بادی پارس در نمایشگاه ایران پلاست به خبرنگار گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر گفت: زمینه فعالیت شرکت ما طراحی و تولید ماشینآلات اینجکشن بلومولدینگ و اکستروژن بلومولدینگ است. تقریبا ۱۸ سال است که شرکت ما در این زمینه فعالیت میکند و ظرفیت ماشینآلات تولیدی ما بین ظروف ۵ میلیلیتر تا مخازن ۱۰ هزار لیتری است که میتواند تولید خودمان باشد یا وارداتی که خب بستگی به سفارش مشتری دارد. ما در چند شرکت شرکت هستیم. یک شرکت به نام ماشینهای بادی پارس که کلا زمینه فعالیتش طراحی و تولید ماشینآلات اکستروژن بلومولدینگ و اینجکشن بلومولدینگ است. یک شرکت دیگری داریم به نام پارس اینترنشنال که کلا بازرگانی است و بستگی به نیاز بازار دارد. هر چیزی که مشتری بخواهد از نوع وارداتی به آنها ارائه میدهیم. حال این محصول میتواند از آلمان باشد، تایوان یا چین باشد.
ببینید نمایشگاه واقعا بینالمللی نیست، چون ما داریم میبینیم که اکثریت داخلی هستند و کمتر از ۱-۲ درصد بازدیدکنندگان خارجی هستند. این بخش خیلی ضعیف است. نمایشگاه بر خلاف عنوانش بیشتر بازار داخلی را پوشش میدهد. جدا از این برنامه نمایشگاه هم خیلی ضعیف است. یعنی نمایشگاهی که شما باید از یک سال قبل تاریخ را مشخص کنید و برنامه بدهید، دو ماه قبل تکلیفش معلوم می شود. در مورد آلمان هم صحبت نمیکنیم، در همه جای دنیا همین است. غرفهگذار و بازدیدکننده برای نمایشگاه برنامهریزی میکنند ولی متاسفانه در این نمایشگاه، یک ماه مانده به برگزاری تازه اعلام میکنند نمایشگاه ایران پلاست است!
کسی که قرار است کالایی را در نمایشگاه به نمایش بگذارد، باید حداقل از ۳-۴ ماه قبل در جریان باشد و برنامهریزی کند. شاید بخواهد دعوتنامه بدهد، تبلیغ کند و خیلی چیزهای دیگر. افرادی که قرار است احتمالا از شرکتهای خارجی بیایند هم باید فرصت داشته باشند اما خب این نمایشگاه از این نظر ضعیف عمل کرده است. همچنین در واگزاری غرفه. این چیزی که ما امسال دیدیم بدتر از پارسال بوده!
چیزی که هست این است که الان یک مافیا خیلی بزرگی در این مساله وجود دارد و در نمایشگاه امسال هم خیلی پررنگتر شده است. امسال در نمایشگاه ایران پلاست اولا که ۳ سالن در نظر گرفته شده برای ماشینسازان چه داخلی چه خارجی ولی من یادم هست که سال ۹۵-۹۶ حداقل ۵-۶ سالن بود و کمی عقبتر در سالهای ۹۱-۹۲ سالنهای ۳۸، ۳۸آ، ۳۸ب، ۴۰، ۴۱ و ۶-۷ برای ماشین آلات بود. الان تعداد شرکتهایی که در این زمینه فعالیت میکنند خب در این ۱۰ سال بیشتر شده ولی برعکس تعداد سالنها را کمتر کردند! الان ۳ سالن برای ماشینآلات در نظر گرفته شده و متراژ اینها روی هم کمتر از ۵ هزار متر میشود که برای ماشینآلات بسیار کم است. بعد در جانمایی هم که مشکل بزرگ همان مافیا است.
میگویند وارد سایت شوید و جانمایی کنید، وقتی به سایت میرویم میبینیم سالن ۳۸ب همهاش قفل شده است، ۳۸آ قفل شده، ۳۵ هم که به اصطلاح میگویند دادیم به انجمن ماشینسازان. خب از روی سایت چه جایی را انتخاب کنیم؟!
اینها همه فرمالیته است. این همان مافیایی است که گفتم. بعد غرفهدار مجبور است برای اینکه بتواند سالی یک بار فرصتی برای نمایش دستاوردهای خود داشته باشد و غرفه بگیرد، هزینه بالایی به صورت غیرمستقیم بدهد که امسال این اتفاق افتاد. اکثر این غرفههایی که میبینید از آنها پول گرفته شده؛ حالا یا به نام اسپانسری یا این که فلان قدر پول بده تا بهتان غرفه بدهیم! تا جایی که مطلع هستم برای خیلی ها این اتفاق افتاده است. یعنی اکثرشان، حداقل ۲ برابر هزینه غرفه پرداخت کرده اند!
ما یک ماشین اکستروژن بلومولدینگ ۴ لایه برای ارایه در نمایشگاه آوردیم که متاسفانه به خاطر همین زمانبندی نامناسب نمایشگاه نتوانستیم آن را روشن کنیم. چون ما تا ۱۰ روز قبل از نمایشگاه هم نمیدانستیم غرفه داریم یا خیر. بچههای ما همان روز مقرر برای ثبت نام وقتی دیده بودند جایی وجود ندارد یک غرفه ۳۰ متری در سالن ۳۸آ توانسته بودند رزرو کنند که واقعا آن غرفه به درد ما نمیخورد. این ماشین ۴ لایه را ما برای اولین بار در ایران ساخته ایم. کاربرد این دستگاه در صنعت پلیمر برای صنوف خاصی مثل روغن موتور و بطریهای سم و … است. یک ماشین اینجکشن مولدینگ هم به نمایش گذاشتیم که نوع پیشرفته و پرسرعت و کممصرف است.