اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ مصاحبه با Jan Hendrik Ostgathe: ما در اقتصاد چرخشی برای یکدیگر انگیزه ایجاد می کنیم”

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار / ایران پلیمر این مصاحبه در ادامه سلسله گفت و گوهای VDMA  با مدیران صنعت پلیمر در آستانه برگزاری نمایشگاه K2022 منتشر می شود.

س. آقای Ostgathe، اقتصاد چرخشی در سال های اخیر چگونه رشد کرده است؟
پ. اتفاقات زیادی افتاده است. ما به عنوان یک شرکت خانوادگی، دهه هاست با صنعت پلاستیک همکاری داریم. تا چند سال پیش، برای بسیاری از کمپانی ها، بازیافت نقش کوچکی داشت؛ اما امروزه این موضوع تغییر کرده است. نقش آفرینان بازار که پیشتر توجه کمتری به بازیافت داشتند، الان به سرعت در حال پیوستن به این قطار هستد. همچنین میبینیم تولیدکنندگان اصلی اکسترودر، که قبلا با بخش بازیافت همکاری کمتری داشتند، الان شروع به پیشنهاد تجهیزات بازیافت می کنند، که این نشان دهنده گرایش آشکار صنعت به بازیافت می باشد. ما در Kreyenborg تقاضای زیادی برای ماشین هایمان از صنعت بازیافت ثبت می کنیم.

س.نیروی محرکه برای این موضوع چه کسانی هستند؟
پ. همه ما در اقتصاد چرخشی برای هم انگیزه ایجاد می کنیم. در سال های اخیر، مشتریان آگاهی کاملا متفاوتی از تغییرات اقلیمی و ماهیت محدود منابع طبیعی کسب کرده اند. برندهای اصلی در حال پاسخگویی به ای آگاهی هستند، و بسیاری می خواهند صنعت خود را سبز کرده و نقش پیشرویی را از آن خود کنند. تولیدکنندگان ماشین آلات نیز نیروی محرکه هستند، زیرا آنها ماشین هایی را تولید می کنند که بازیافت را ممکن می سازد. بازار نیز در اینجا نقش دارد. اگر تولید پلاستیک خام گران شود، یک مزیت اقتصادی برای مواد بازیافتی به وجود می آید. و البته، نهادهای قانون گذاری نیز با تعیین یک جریان ارزش معین برای بازیافت، می توانند انگیزه ایجاد کنند. همه اینها به هم پیوسته است. پویایی خوبی در میان همه ذی نفعان به وجود آمده که یکدیگر را تشویق کرده و به هم ایده می دخند. به نظر من این راه صحیح است.

س. در این فرایند، اطلاعات چه اهمیتی دارد؟
پ. به شدت مهم است.همه باید بدانند چه چیزی درست است و چه کارهایی باید انجام شود. و این همان موردی است که در آن کمبود داریم. برای مثال، یک برچسب ارگانیک تبلیغاتی در بیرون از بسته بندی، از کاغذ بازیافتی تولید شده؛ اما در داخل با پلاستیک پوشش داده شده است. مشتریانی که نمی دانند این بسته بندی قابل بازیافت نبوده ا با قیمت های گزاف بازیافت آن صورت می گیرد، این احساس را واهند داشت که کار مثبتی برای محیط زیست انجام داده اند. اما در این مورد کاملا برعکس است.

س. در ابتدای اقتصاد چرخشی، مواد بازیافتی کیفیت پایینی داشتند، اما در آن زمان بحث شروع این جریان بود. امروزه تمرکز بر کیفیت است. کمپانی Kreyenborg چه نقشی در این مورد دارد؟
پ. برای بهبود کیفیت مواد بازیافتی، ما دو روش جدید برای ماشین های بازفرایندمان توسعه داده ایم. روش اول، IR-CLEAN است که یک فرایند پاکسازی اضافی برای جداسازی آلاینده ها از PET می باشد. در انتها، 100% ماده PET بازیافتی با این روش قابل استفاده در بسته بندی مواد خوراکی می باشد. در سال های اخیر، تقاضا برای چنین محصولی به شدت افزایشیافته است. روش دوم، IR-FRESH است که در آن حذف بوهای ناخوشاینداز بسته بندی HDPE، مثلا بطری شامپو، صورت می گیرد؛ البته این روش هنوز خیلی تازه است. در هر دو فرایند، ما از نور مادون قرمز به عنوان منبع انرژی استفاده می کنیم.

س. شما در اقتصاد چرخشی چه موانعی می بینید؟
پ. دسترسی به جریان مواد همچنان ناکافی است، که همراه با خلوص مواد مواد ترمزی برای این فرایند می باشد. زسیدن به این موارد مشکل است، زیرا مواد بازیافتی مختلف زیاد، آلودگی پلاستیک با محصول یا جوهر وجود دارد. بسته بندی های اصطلاحا چندلایه، به خاطر وجود چند نوع پلاستیک با خواص مختلف، به سختی بازیافت می شوند. تا زمانی که سیتم های جداگانه بای پلاستیک های مختلف وجود نداشته باشد، بازیافت مشکل خواهد بود.

س. آلمان در زمینه اقتصاد چرخشی از بسیاری از دیگر کشورها پیشرفته تر است. در جاهای دیگر این چطور به دست می آید؟
پ. ما در حال حاضر در حال بحث برای چگونگی ارائه جریان های ارزش هستیم. بحث سر پیشرفته بودن نیست. برای مثال در آمریکای جنوبی مردم طری های PET را از خیابان جمع کرده و آن را به فرایندکاران می فروشند؛ در آنجا بازیافت بیشتری نسبت به بعضی کشورهای پیشرفته صورت می گیرد، چون از آن پول در می آورند. مساله بر سر همین است، باید بتوان از بازیافت پول در آورد. در بسیاری از کشورهای مواد اولیه همچنان خیلی ارزان هستند؛ بنابراین تولیدکنندگان و مشتریان در مورد آن بی ملاحظه رفتار می کنند. ما به مقررات زیادی نیاز نداریم، آنچه ما نیاز داریم انگیزه های ملموس برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای استفاده از راه حل های بسته بندی تک ماده ای و در نتیجه بازیافت پذیر است. همچنین باید اطمینان اصل کنیم این راه حل های بسته بندی با پلاستیک های بازیافتی نیز قابل دستیابی هستند.استفاده از پلاستیک نو می بایست گران تر تمام شود؛ منابع محدود هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا