اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ متوقف کردن رهاسازی میکروپلاستیک در سرشاخه!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر فناوری جدیدی با هدف رسیدگی به مشکل میکروالیاف ناشی از لباس‌های شسته‌شده که در فاضلاب ماشین لباسشویی به محیط زیست رها می‌شوند، در 31 آگوست در کنفرانس صنعت لوازم خانگی IFA در برلین رونمایی شد.
این فناوری که توسط Cleanr، یک شرکت فناوری سبز جدید از ایالات متحده توسعه یافته است، از صافی‌های میکروپلاستیک با طراحی الهام گرفته از طبیعت تشکیل شده است. طبق خبر اعلام شده، فاضلاب ماشین لباسشویی بزرگترین منبع آلودگی میکروپلاستیک در سطح جهان است که 35 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای را به خود اختصاص می‌دهد.
این صافی که Vortx نام دارد، یک راه حل مقرون به صرفه است که به دلیل سادگی و اندازه کوچک، تقریباً در هر مدل ماشین لباسشویی قابل استفاده خواهد بود.
به گفته مدیر عامل شرکت Cleanr، فرآیند صافش گردابی 300 درصد کارایی بالاتری نسبت به صافی‌های قدیمی تر دارد. این صافی‌ها تا سه برابر آلودگی بیشتر را قبل از نیاز به تمیز کردن به دام می‌اندازند. می‌توانند بدون پمپ الکتریکی کار کنند و کوچکترین الیاف میکرو را به دام بیندازند.
در حال حاضر حدود نیم میلیون تن میکروپلاستیک از فاضلاب ماشین لباسشویی به اقیانوس‌های جهان ریخته می‌شود. با افزایش آگاهی از بزرگی این مشکل، دولت‌ها در اروپا و آمریکای شمالی در حال توسعه به سوی ماشین‌های لباسشویی‌های جدید مجهز به صافی‌های میکروپلاستیک هستند. فرانسه قبلاً قانونی در این زمینه تصویب کرده است که از اول ژانویه 2025 لازم الاجرا می‌شود و سایر کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین بریتانیا و برخی از بخش‌های آمریکای شمالی در حال تهیه پیش نویس قوانین مشابه هستند.
فناوری Cleanr’s Vortx از فرآیندی الهام گرفته شده است که در زیست دریایی رخ می‌دهد. در این فرآیند به جای جذب ذرات به سطح صافی، با استفاده از الگوهای سیال که یک گرداب را تشکیل می‌دهند، این مواد معلق و جدا می‌شوند. ذرات برای حذف ایمن به یک واحد جمع‌آوری زیست تخریب‌پذیر به نام Cleanr Pod فشرده می‌شوند و مایع صاف شده از طریق توری میکروپلاستیک فولاد ضد زنگ 50 میکرونی GKD خارج می‌شود.
این طراحی گرفتگی را کاهش می‌دهد و محلول را فشرده تر و قابل تفکیک به دو قسمت می‌کند تا راحت تر در ماشین‌هایی که فضای محدودی برای قطعات جدید دارند، قابل تعبیه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا