اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ محققان پوشش جدیدی برای جلوگیری از سایش منسوجات در هنگام شسشتو طراحی کردند

گروه تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر یک گروه تحقیقاتی در the University of Toronto راه حلی برای کاهش میزان تولید الیاف میکروپلاستیکی پس از شیستشوی پارچه های مصنوعی طراحی کرده اند. زمانی که لباس های تولید شده از پارچه های مصنوعی در ماشین لباسشویی قرار می گیرند اصطکاک ناشی از چرخه شستشو باعث جدا شدن الیاف میکرو پلاستیکی از لباس می شود.

طول این الیاف کمتر از 500 میکرون می باشد. این الیاف وارد فاضلاب می شوند جاییکه جدا کردن ذرات بسیار دشوار می باشد و این الیاف برای تجزیه شدن به دهها سال زمان نیاز دارند. Kevin Golovin از دانشکده مهندسی و علوم کاربردی و همکارانش یک پوشش دولایه از پلی دی متیل سیلوکسان (PDMS) طراحی کرده اند.

این سیلوکسان ها زنجیر های خطی می باشند که بر روی یک زیرآیند رشد داده می شوند تا یک لایه نانو ایجاد شود. آزمایش های انجام شده توسط این گروه نشان داده است که این پوشش تولید میکرو الیاف پس از شستشوی لباس های نایلونی را بطور قابل توجهی کاهش می دهند. این یافته ها در Nature Sustainability به چاپ رسیده است. به گفته Golovin ، همکاران او در آزمایشگاه چندین سال است که با این پوشش ها بر روی سطوح دیگر شامل شیشه و فلزات کار کرده اند.

یکی از خواص این پوشش ها لغزندگی بالای آنها می باشد. این به معنای کاهش اصطکاک می باشد. PDMS در شامپو جهت درخشان کردن و لغزنده کردن مو استفاده می شود. همچنین به عنوان افزودنی مواد غذایی در روغن ها جهت جلوگیری از ایجاد کف استفاده می شود. یکی از چالش هایی که محققان با آن مواجه بودند اطمینان از باقی ماندن PDMS بر روی پارچه می باشد. Lahiri که مهندس نساجی می باشد یک پرایمر مولکولی برای نگه داشتن PDMS بر روی سطح پارچه توسعه داده است. استفاده از این پوشش میزان آزاد شدن میکرو الیاف پس از 9 بار شستشو را بیش از 90 درصد کاهش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا