اخبار

اختصاصی بسپار/ محققان پوشش خودتمیز شونده جدیدی برای سطوح پلاستیکی توسعه داده اند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر دانشمندان در NTU Singapore نوع جدیدی از پوشش ها را جهت سطوح پلاستیکی توسعه داده اند. این پوشش ها از ایجاد مه جلوگیری می کنند و خود تمیز شونده نیز می باشند.

بنابراین نیاز به اعمال پوشش بطور متناوب حذف می شود. این پوشش با دوام یک فیلم نازک دو لایه از جنس دی اکسید تیتانیم – دی اکسید سیلیکون می باشد که از طریق یک روش دو مرحله ای اعمال می گردد. در ابتدا سطح پلاستیک بوسیله اکسیژن پلاسما آماده سازی می شود. پلاسما یک روش صنعتی متداول جهت آماده سازی سطوح پلاستیکی به منظور افزایش چسبندگی می باشد. سپس فیلم نازک دو لایه ای با استفاده از pulse laser deposition بر روی سطح پلاستیک رسوب داده می شود. در این روش یک اشعه لیزر بر روی پوشش متمرکز می شود و مواد را تبخیر می کند تا ضخامت مورد نظر بدست آید.

این پوشش دارای خاصیت فتوکاتالیکی می باشد. این پوشش در اثر تابش نور خورشید (نور UV) با مواد آلی آلاینده واکنش داده و آنها را ازبین می برد. در تست های آزمایشگاهی مشخص شد که این پوشش جدید قادر است آلودگی های موجود بر روی سطح پلاستیک (مثل باکتری ها، چرک و سایر آلودگی ها) را یک روز پس از قرار گرفتن در معرض نور UV از بین ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا