اخبار

اختصاصی بسپار/ مخازن کامپوزیتی جدید برای سوختهای برودتی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر باهمکاری مشترک بین Lockheed Martin استرالیا ، تولید کننده استرالیایی Omni Tanker و دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا (UNSW) تلاش میشود تا فناوری های تولید این نوع مخزن کامپوزیت برای اولین بار به شکل اقتصادی و البته به لطف کمک مالی توسط مرکز پیشرفته تولید دولت فدرال (AMGC) توسعه یابد .
این پروژه با بودجه 1.4 میلیون دلار توسط AMGC اغاز شده است ، واز دو فناوری جدید برای حل چالش های کاربرد کامپوزیت ها برای حمل و نقل و ذخیره سازی هیدروژن مایع در زمین ، هوا ، زیر آب و در فضا استفاده میکند.

 

با ترکیب فناوری مهندسی نانو که توسط دانشگاه UNSW ( با مشارکت Lockheed Martin و Omni Tanker) و فناوری اختراع شده OmniBIND ( که توسط Omni Tanker توسعه یافته است ) ، این همکاری منجر به تولید دو مخزن پیشرانه در مقیاس عملیاتی جهت ذخیره سازی سوخت مایع برودتی برای برنامه های ماهواره ای تجاری و غیرنظامی می شود : مخزن کامپوزیت با الیاف کربن با پوشش فلوروپلیمر “نوع IV” و مخزن کامپوزیت با الیاف کربن بدون درز “نوع V” که هر دو برای فشارهای بالا ، دمای پایین برودتی مورد نیاز هیدروژن مایع و همچنین اکسیژن ، پراکسید هیدروژن و هیدرازین مناسب هستند .

 

Christopher Hess ، رئیس توسعه صنعتی شرکت Lockheed Martin در استرالیا حمایت AMGC را تأیید و از فرصت همکاری مداوم بادانشگاه UNSW و شرکت Omni Tanker استقبال کرد.
او می گوید: ” Lockheed Martin سالانه میلیون ها دلار در برنامه های تحقیق و توسعه با صنایع و شركای تحقیقاتی استرالیایی برای حل چالش های واقعی پیش روی زنجیره تأمین جهانی سرمایه گذاری می كند . ما یک همکاری تحقیقاتی طولانی مدت با UNSW و Omni Tanker داشته ایم و از حمایت AMGC سپاسگزاریم زیرا اکنون به دنبال تجاری سازی این فن آوری مخزن کامپوزیت پیشرفته و کاملا استرالیایی برای تعدادی از پروژه های Lockheed Martin و ناساهستیم. ”
David Ball ، مدیر منطقه ای استرالیا و نیوزیلند برای Lockheed Martin Space ، تأیید کرد که توسعه مخازن کامپوزیتی سبک ، مقرون به صرفه و مقاوم در برابر ترک خوردگی و نفوذ ، نشان دهنده یک راه حل منحصر به فرد و ابتکاری فن آوری با کاربردهای قابل توجه فضایی است.
Ball می گوید: “همانطور كه جهان به دنبال انرژی هیدروژن که سوختی فاقد انتشار گازهای گلخانه ای است ، انتقال آن به روشی ایمن ، مقرون به صرفه و اقتصادی نیز بسیار چالش برانگیز است.”

او ادامه می دهد :
“این پیشرفت ها می توانند از رشد توانایی های فضایی مستقل دراسترالیا حمایت کنند ، صادرات را به متحدان فضایی و کشورهای شریک تقویت کنند و سهم مهمی از فن آوری در ماموریت های فضایی آینده بخصوص در ذخیره سازی سوخت در مدار ، پرتاب و اکتشافات در عمق فضا داشته باشند.”.
دکتر Goennemann Jens مدیر عامل AMGC می گوید: “ایجاد یک مخزن سبک برای انتقال هیدروژن مایع در دمای منفی 253 درجه سانتیگراد کار ساده ای نیست چه آن را در امتداد یک بزرگراه و چه به فضای خارج از زمین منتقل کنید  اما این دانش فنی استرالیایی ما است که این امر را ممکن می کند.”
“به همین دلیل است که AMGC از Omni Tanker و شرکای آن برای مهندسی و تولید راه حلی برای حل این مشکل و ارائه آن در سطح جهانی پشتیبانی می کند.”
این پروژه بر اساس اختراع اخیر توسط تیم تحقیقاتی در UNSW به رهبری پروفسور Chun Wang اجرایی شده است که کامپوزیت های الیاف کربن را قادر می سازد تا در برابر دمای بسیار پایین هیدروژن مایع بدون ایجاد ترک در ماتریس (رزین ) مقاومت کنند چالشی که تاکنون مانع از استفاده این مواد برای کاربرد مزبور در بازار و به صورت تجاری و انبوه شده است.
Chun Wang می گوید: “این فناوری جدید نتیجه همکاری و مشارکت UNSW ، Lockheed Martin و Omni Tanker طی چهار سال گذشته است.”
“این بسیار شگفت انگیز است که می بینیم دستاورد تحقیقاتی ما در حال نزدیک شدن به موفقیت عظیم تجاری و ایجاد تأثیرات اجتماعی و اقتصادی در استرالیا و فراتر از آن است.”
Omni Tanker ، با تجربه خود در زمینه توسعه و تجاری سازی کشتی های کامپوزیت حمل و نقل قوی و سبک ، می گوید که دانش و فن آوری لازم برای استفاده از نوآوری های تحقیقاتی اخیر را برای هزاران کاربرد دارد.

Daniel Rodgers ، مدیر عامل شرکت Omni Tanker اضافه می کند: “این مرحله بعدی در همکاری ما با Lockheed Martin و UNSW یک پیشرفت برجسته است که می تواند فناوری پوشش ترموپلاستیک بدون درز Omni Tanker را به بخش هوا فضا وارد کند.”
“فناوری OmniBIND باعث ایجاد انقلابی در حرکت ایمن و کارآمد مایعات چالش برانگیز در بخش حمل و نقل شیمیایی شده است. اکنون ، نیاز روزافزون به دی اکسید کربن زدایی صنعت انرژی و بازار ماهواره ای با مدار کم دور زمین که قابل استفاده مجدد باشد ، این پتانسیل را دارد که استفاده عمده ای از این فناوری های جدید ایجاد کند. ”

برگردان : مهندس مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا