اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ مرزهای نوآورانه در پوشش‌های کاربردی

بسپار/ایران پلیمر پیتر گرینوود، مدیر توسعه فنی جهانی بخش تخصص‌های معدنی در شرکت Nouryon، با نگاهی به آینده‌ی پوشش‌های کاربردی، نقش سیلیس کلوئیدی در سامانه های آب پایه و واکنش صنعت به زيست ماندگاري و تغییرات ضوابط را بیان می کند.

• کدام زیرساخت یا سناریوی کاربردی در سال‌های آینده بیشترین افزایش استفاده از پوشش‌های کاربردی را خواهد دید و چرا؟
از دیدگاه زيست ماندگاري، ما نیاز به افزایش طول عمر موادی داریم که قرار است با محافظت سطح، حفاظت شوند. پوششی که می تواند محافظت خوبی را بدون تخریب خواص، فراهم کند، و حتی ظاهر و طول عمر زیرایند را بهبود دهد، موفق است.
فناوری ها و زیرایندهای بی شماری وجود دارند، از این رو بیشتر از یک راه حل وجود دارد. سیلیکاي کلوئیدی در سامانه های آب پایه نقش مهمی را ایفا می کنند. همراه با سایر مواد شیمیایی و تحت شرایط مناسب، می توان اثر هم افزایی خوبی در عملکرد پوشش مشاهده کرد.
• در این زمینه به نظر می‌رسد فعالیت‌های تحقیقاتی افزایش یافته است. شما چه دلایلي براي آن می‌بینید؟
ما در صنعت پوشش‌های کاربردی که امروزه با سیلیکاي کلوئیدی کار می‌کنیم، چندین روند فنی قوی را مشاهده می‌کنیم. این روندها توسط زيست ماندگاري و مقررات جدید پیش می‌روند که منجر به افزایش و توسعه راه‌حل‌های جدید با پروفایل زیست‌محیطی و عملکرد بهبود یافته می‌شود. ما علاقه‌مندی بیشتر به کاربردهای پوشش‌های کاربردی داریم که سیلیکاي کلوئیدی در آن استفاده می‌شود، مانند پوشش‌های سقف خنک که می‌توان با افزایش مقاومت به جذب گرد و خاک به بهبود صرفه‌جویی در انرژی دست یافت. یک ویژگی پایدار دیگری که مورد تقاضا است، افزایش عمر خدمات پوشش‌های تزييني دیوارهای بیرونی است که با افزایش مقاومت به جذب گرد و خاک ممکن است حاصل شود. ویژگی‌های خودتمیزکنندگی نیز برای کاهش رشد جلبک و قارچ در چنین پوشش‌هایی مفید است.
یک روند قوی دیگر کاهش زيست كش ها/حفاظت‌کننده‌های درون ظروف در پوشش‌ها است که منجر به تمرکز بر بهداشت در فرآیندهای تولید، انتخاب مواد اولیه، و توسعه سریع پوشرنگ‌های با pH بالا مانند پوشرنگ‌های سل  سیلیکات می‌شود، که افزودنی‌های معدنی مانند سیلیکاي کلوئیدی ویژگی‌های مضاعفی ارائه می‌دهند. در دیگر کاربردهای پوشش های توسعه یافته، پوشش‌های نچسب مانند پوشش‌های سرامیکی سل ژل برای ظروف آشپزخانه نچسب و هم چنین سیستم‌های پوشش محافظتی محیطی‌ برای فلزات هستند.

مترجم: مهندس معصومه کاویانی دارانی، دانشجو دکتري رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 258دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه اسفندماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا