اخبار

اختصاصی بسپار/ مزایای بسیار استفاده از ضایعات پلاستیک در آسفالت

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار / ایران پلیمر مهندسان دانشگاه میسوری با همکاری کمپانی Dow و دپارتمان حمل و نقل میسوری (MoDOT) در حال توسعه و آزمایش ترکیبات آسفالت حاوی ضایعات پلاستیک هستند. هدف این تحقیق کاهش ضایعات پلاستیک در محیط زیست از طریق ترکیب آن در ساختار آسفالت و استفاده در آسفالت جاده ها و پل های ایالات متحده می باشد.
محققان در آزمایشگاه MAPIL در کالج مهندسی MU در حال بررسی افزودن ذرات ضایعات پلاستیک به ترکیبات آسفالت هستند. یکی از مدیران آسفالت های منعطف در MAPIL می گوید، “پلاستیک ها به گونه ای توسعه یافتند که بادوام بوده و صدها سال عمر کنند. همچنین آسفالت و پلاستیک، چون از نفت خام متق می شوند، از لحاظ شیمیایی شبیه هستند، بنابراین می توان آنها را مخلوط نمود. آنها به طور کامل سازگا نیستند، اما این سازگاری به اندازه ای هست که مهندسان و شیمیدانان برای یافتن راه حل هایی در این زمینه همکاری کنند.”
به طور معمول مخلوط سنگفرش حاوی آسفالت و کلوخه هایی مانند سنگ و ماسه است. اما مهندسان و دانش آموزان MAPIL در حال بررسی مجدد رویکرد سنتی واستفاده از انواع مختلف ضایعات PE یک بار مصرف از جمله بطری، نی و کیسه های پلاستیکی در این مخلوط هستند. این ایده در پی جلسات و مکالمات متعدد مابین مدیران و فارغ ال تحصیان نهادهای مذکور، شکل گرفت.
استفاده از ضایعات پلاستیک در مخلوط سنگفرش هزینه های سنگفرش کردن را کاهش داده و از طریق کاهش مقدار مواد اولیه نو در مخلوط سنگفرش، برای محیط زیست بسیار مفید است. در آزمایش real-world، مخلوط حاوی زباله های پلاستیکی MAPIL به عنوان روکش- یک لایه جدید آسفالت- در قسمت خراب سطح جاده Colombia، نزدیک دانشگاه، استفاده می شود. ترافیک در شعاع حدود دو مایلی محل آزمایش به طور متوسط حدودا 36000 خودرو در روز می باشد. این گروه تحقیقاتی آزمایش و مشاهدات را برای حداقل یک سال ادامه می دهد.
همچنین این آزمایش شامل یک بخش کنترلی سنگفرش شده با مخلوط فعلی MoDOT و یک بخش آزمایشی جدا برای آزمایش مخلوط سنگفرش حاوی ذرات تایر بازیافتی اصلاح شده می باشد. به طور معمول سنگفرش، پیش از نیاز به تعمیر یا تعویض، حدود 10 تا 15 سال عمر می کند. استفاده از مواد بازیافتی مانند ذرات پلاستیک و تایر از طریق افزایش استحکام و چقرمگی، عمر سنگفرش را افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا