اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ مصاحبه با Manfred Hackl، مدیرعامل گروه EREMA/ برنامه های حضور در نمایشگاه K2022

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر این گفت و گو توسط VDMA و با Manfred Hackl، مدیرعامل گروه EREMA قبل از نمایشگاه K2022 که اکتبر آینده در دوسلدورف برگزار می شود، انجام شده است.

پلاستیک های بازیافتی به طرز چشمگیری در حفاظت از آب و هوا مشارکت می کنند

س. آقای هکل، اقتصاد چرخشی موضوع مورد تمرکز K2019 و الان نیز K2022 است. آیا صنعت در این سال ها به هدف خود نزدیک تر شده است؟

پ. به طور شک برای صنعت پلاستیک روشن شده که باید کاری کند. اقدامات زیادی، از طراحی برای بازیافت تا جمع آوری و طبقه بندی، شروع شده است. در گذشته نیز کارهای زیادی در زمینه فناوری بازیافت انجام شده بود. به عبارت دیگر: سرعت قطاری که در سال 2019 شروع به حرکت کرده است، در حال افزایش است؛ اگرچه هنوز به سرعت دلخواه و مورد نظر نرسیده است. اما تا کنون کارهای زیادی انجام شده و حلقه های زنجیره تامین پلاستیک به شدت با هم کار می کنند.

س. آیا می توانید مثالی ارائه دهید؟
پ. هم اکنون شرکت های بزرگ و اصلی، در حال سرمایه گذاری مقادیر زیادی پول بر روی بستن این زنجیره – برای مثال بطری های HDPE – هستند. بطری های HDPE دوباره به بطری های HDPE تبدیل می شوند. در EREMA، ما فناوری ای را برای رسیدن به گرانول های بازیافتی بدون بو توسعه داده ایم، که اخیرا برنده جایزه بازیافت پلاستیک اروپا “ماشین آلات بازیافت سال” شد. این بی بویی این امکان را می دهد تا محصولات پلاستیکی مصرف شده را به محصولات بازیافتی با کیفیت بالا تبدیل کنیم. یا، در طراحی بازیافت، مردم از محصولات با چند لایه پلاستیک به سمت محصولات تک لایه گرایش پیدا کرده اند. بازیافت این بسته بندی های تک لایه بسیار ساده تر است. شما از این مثال ها متوجه می شوید چیزهای زیادی تغییر کرده است.

س. موانع پیش روی ممکن چیست؟
پ. زمان. صنعت پلاستیک برای دهه ها بر خطی بودن تکیه کرده است. بنابراین انتقال به اقتصاد چرخشی کار یک شبه نیست. یقینا سال ها طول می کشد تا زنجیره ها بسته شوند. برای انجام این کار، می بایست فناوری های جدیدتر و بهتری توسعه داده شود. ما نیز در EREMA همین کار را انجام می دهیم. اما حتی وقتی زنجیره ها بسته شوند، باز هم بهبود تصور عموم از پلاستیک ها زمان خواهد برد.

س. آیا اقتصاد چرخشی مختص به آلمان، اتریش یا سوییس است؟
پ. خیر، اکنون این موضوع در سراسر اروپا مد نظر است؛ و در ایالات متحده نیز سرمایه گذاری های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. مطمئنا، نیروی محرکه اصلی این حرکت برند های تولیدی اصلی و بزرگ هستند که بسیاری از آنها در ایالات متحده می باشند. اکنون آنها بر روی طراحی بازیافت تمرکز دارند و برای مثال الزامات سختگیرانه ای برای استفاده از گرانول های بازیافتی در بسته بندی محصولاتشان وضع کرده اند. در آسیا نیز این اتفاقات در حال روی دادن است. در چین، اقتصاد چرخشی پیشرفت سریعی دارد. اما هنوز مناطقی هستند که نمی توانند سرعت خود را به این روند جهانی برسانند.

س. ضایعات پلاستیک همچنان صادر می شود. اما ما اینجا به این ضایعات نیاز داریم. نداریم؟
پ. بله، البته. سیاست مداران می توانند سریع تر عکس العمل نشان داده و صادرات مواد خام ثانویه را ممنوع کنند. اروپا مواد خام زیادی ندارد، اما ما این مواد خام ثانویه را داریم. بنابراین، بهتر است آنها را در اروپا نگه داریم، چون این کار به ما استقلال بیشتری خواهد داد.

س. آیا دیجیتالی شدن از اقتصاد چرخشی حمایت می کند؟
پ. ما به دیجیتالی شدن برای پایداری و قابلیت اطمینان فرایندی و همچنین تضمین کیفیت حین تولید نیاز داریم. تولیدکنندگان نیاز دارند تا از خواص مواد بازیافتی اطمینان صد درصدی داشته باشند، همان گونه که از از مواد اولیه نو انتظار داشتند. بنابراین در سال های اخیر در EREMA، ما از طریق پلتفرم مشتری BluPort به شدت به سمت دیجیتالی شدن پیش می رویم. به علاوه، ما می توانیم با کمک بسته QualityOn خود به صورت آنلاین محاسبات کیفی را داشته باشیم؛ به این معنا که گرانول های بازیافتی دارای کیفیت یکسان پیوسته هستند. این کمک می کند تا تولیدکنندگان اطمینان لازم را از این گرانول های بازیافتی داشته باشند. دیجیتالی شدن همچنین نقش مهمی در قابلیت ردیابی بسته بندی پلاستیکی ایفا می کند. ابتکار R-Cycle در سطح شرکت خود را در این موضوع وارد کرده است. شرکت ها از تمام زنجیره ارزش پلاستیک، با یکدیگر بر روی استانداردهای قابلیت ردیابی کار کرده تا همه اطلاعات مربوط به بازیافت را به شکل یک پاسپورت دیجیتال محصول جمع آوری کنند.

س. یک اقتصاد چرخشی کامل و کارامد چه تاثیری ار حفاظت از آب و هوا دارد؟
پ. تاثیر زیادی دارد. اگر ما به چیزی که هم اکنون در مورد بطری های PET رسیدیم، یعنی یک حلقه تماما کارامد برای همه محصولات، برسیم، آنگاه پلاستیک به طور کلی می تواند خود را به عنوان ماده ای بازیافت پذیر معرفی کرده و مزایای خود را نسبت به سایر محصولات بازیافت پذیر، مانند شیشه و کاغذ، به طور کامل به نمایش بگذارد. در آن صورت ما می توانیم از پلاستیک به صورت هدفمندتر در حفاظت از محیط زیست استفاده کنیم. به خاطر زمینه های کاربرد وسیع پلاستیک ها – از جمله توربین های بادی، عایق بندی ساختمان، بسته بندی مواد خوراکی یا خودروها – و همچنین توازن بهتر CO2 در کل چرخه عمر آنها، پلاستیک های بازیافتی مشارکت خوبی در حفاظت از آب و هوا خواهند داشت. کاهش انتشار CO2، با افزایش استفاده از مواد بازیافتی، شتاب خواهد گرفت. برای این که این اتفاق بیفتد، می بایست اقتصاد چرخشی کم و بیش در جامعه جذب شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا