اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ معرفی برخی نوآوری‌‌ها و فناوری های حوزه ماشین‌‌آلات پلیمر  

بسپار/ایران پلیمر شرکت Bausano
شرکت Bausano سامانه انرژی هوشمند (Smart Energy System) خود را برای گرمایش القایی سیلندر رانشگر نشان داد. این فناوری که ادعا می‌شود مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، از سیم‌پیچ‌های القایی سرمایش اجباری لفاف‌‌پیچی شده با مواد عایق برای به حداقل رساندن اتلاف گرما استفاده می‌کند، در حالی که کانال‌ها اجازه می‌دهند هوا برای سرمایش سریع‌تر به داخل سیلندر نرم‌‌سازی هدایت شود. این سامانه روی رانشگر دوماردان Nextmover مجهز به دو کلگی خروجی و پیکربندی شده برای ساخت لوله PVC نمایش داده شد.
این شرکت هم‌‌چنین فناوری جدید تک ماردان E-GO R خود را که برای بازگرداندن پلاستیک‌های بسیار آلوده به فرایندهای تولید توسعه یافته است، به نمایش گذاشت. نمونه‌هایی از کاربردهای این فناوری عبارتند از پسماند HDPE از ظروف شیر، روغن موتور، صابون و سفیدکننده، پسماند PP از جعبه‌های ناهار، ظروف ماست و بطری‌های دارو، و پسماند LDPE از فیلم‌های چسبان و کیسه‌های خرید. سامانه انرژی هوشمند را می‌توان برای دستگاه‌های E-GO R نیز استفاده کرد.

شرکت Buss
شرکت Buss، آمیزه‌‌ساز آزمایشگاهی Compeo خود را در نمایشگاه K2022 معرفی کرد که هدف آن فعالیت‌های تحقیق و توسعه در زمینه‌های در حال توسعه مانند باتری‌ها، پلاستیک‌های زیستی، سرامیک، آهنرباهای چسبیده به پلاستیک و صفحات دوقطبی است (شکل 1). این رانشگر آشوبنده (kneader) آزمایشگاهی جدید قادر به تولید 100-50 کیلوگرم در ساعت برای توسعه، بهینه‌سازی فرایند و تولیدهای کوچک است. گفته می‌شود که تمام مزیت‌های هم‌آشوبنده‌‌های بزرگ‌‌تر Compeo را ارایه می‌دهد از جمله توانایی اجزای ماردان دو، سه و چهار پره‌‌ای و افزایش مقیاس قابل اعتماد پارامترهای فرایند را در شرایط تولید فراهم می‌کند.

شکل 1: آمیزه‌‌ساز آزمایشگاهی Compeo شرکت Buss.

شرکت‌‌های Coperion و Coperion K-Tron
شرکت‌‌های Coperion و Coperion K-Tron پیشرفت‌های مختلفی را با هدف افزایش کارایی فرایندهای آمیزه‌‌کاری پلاستیک و در عین حال دستیابی به کیفیت بالای محصول ارایه کرد. نمایش‌ها شامل یک رانشگر 70 میلی‌متری ZSK Mc18 (شکل 2) مجهز به خوراک‌‌دهنده جانبی ZS-B و واحد گاززدایی (devolatilisation) جانبی ZS-EG است، که هر دو برای حذف آسان از‌ بخش فرایند طراحی شده‌اند تا زمان مورد نیاز برای تغییر ترکیب مواد یا کارهای تعمیر و نگهداری را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. خوراک‌‌دهنده ارتعاشی K3-ML-D5-V200 روی ورودی اصلی نصب می‌شود در حالی که ZS-B به خوراک‌‌دهنده K-ML-SFS-BSP-100 BSP مجهز شده است.
شرکت Coperion هم‌‌چنین یک رانشگر آزمایشگاهی سِری STS Mc11 با ماردان 25 میلی‌متری و یک خط تولید کامل برای بازیافت پلی‌‌اتیلن ترفتالات (PET)، شامل جابه‌‌جایی مواد جامد توده‌‌ای، خوراک‌‌دهی، رانشگری و دانه‌سازی را نمایش داد.
شرکت Coperion K-Tron خوراک‌‌دهنده ProRate Plus بازپیکربندی‌‌ شده را نشان داد.

دیگر پیشرفت‌های مربوط به جابه‌‌جایی مواد شامل شیر چرخان ZXQ 800 است که برای ورود پودر در خطوط انتقال پنوماتیک تا 5/3 بار طراحی شده است.
این شرکت هم‌‌چنین خوراک‌‌دهنده هوشمند SWB-300 Smart Weigh Belt خود را با یک پیش خوراک‌‌دهنده تک ماردان S100 و هم‌‌چنین خوراک‌‌دهنده جانبی جدید ZS-B 70 MEGAfeed به نمایش گذاشت. SWB به عنوان یک خوراک‌‌دهنده ثقلی قابل اعتماد مناسب برای فراورش حجم زیادی از مواد توده‌‌ای با طیف گسترده‌ای از خواص جریان توصیف شده است. ZS-B MEGAfeed برای جابه‌‌جایی مواد با چگالی توده کمتر از 200 کیلوگرم بر مترمکعب طراحی شده است که اغلب در ‌بخش بازیافت با آن مواجه می‌شویم.

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 249 ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا