اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ مقابله با آلودگی‌های ناشی از پلاستیک با قانون و کدگذاری شیمیایی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر این پیشنهاد نوآورانه برای مقابله با بحران جهانی آلودگی ناشی از پلاستیک با ترکیبی از رمزگذاری شبه DNA برای پلاستیک‌ها و وضع قوانین بین المللی توسط یک گروه پژوهشی بین رشته ای متشکل از شیمی و حقوق ارائه شده است.

آلودگی ناشی از پلاستیک به عنوان یک مشکل زیست محیطی در تراز چالش‌های جهانی مانند تغییرات اقلیمی و آب و هوایی شناخته شده است. یکی از بزرگترین چالش‌هایی که در رسیدگی به آلودگی‌های ناشی از پلاستیک‌ها وجود دارد، ردیابی منبع تولید کننده‎ی زباله‌های پلاستیکی است.
ارائهی این فناوری که برای هر دسته از پلاستیک‌های تولید شده،DNA منحصر به فردی در نظر گرفته شود، امکان ردیابی ضایعات پلاستیکی را تا تولید کننده فراهم می‌کند. زیرا اطلاعات ذخیره شده در DNA به سادگی قابل بازخوانی است. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در شیمی بسپار انجام گرفته است که می‌تواند در شناسایی پلاستیک‌ها نقش داشته باشد.

تعریف برچسب‌های شیمیایی در تولید پلاستیک‌ها که با روشی مشابه با DNA رمزگشایی می‌شود، یک راه حل بسیار مناسب است. هرچند که خواندن اطلاعات از دستگاه‌های تولید شده با این روش می‌تواند چالش برانگیز باشد، فناوری‌های جدید و ساده برای خواندن اطلاعات از چنین برچسب‌هایی در حال توسعه هستند.
اگر دانشمندان علم بسپار بتوانند ابزاری برای شناسایی منحصر به فرد پلاستیک و ردیابی هر قطعه تا تولید کننده ایجاد کنند، مشخص می‌شود که مسئول هر قطعه‌ی پلاستیکی چه کسی است. با توجه به چنین امتیازی، تنها یک مجری حقوقی برای پیگیری مسئولیت‌ها نیاز است. یکی از اولین چالش‌های موجود برای این مشکل در سطح بین المللی چالش قضایی و فرایند نظارتی است و اینکه در کجای فرآیند نظارتی می‌توان به بهترین نحو برای ایجاد تغییر پایدار مداخله کرد.
به نظر می‌رسد که بر طرف کردن بسیاری از چالش‌های جهانی نیاز دارد تا علوم اجتماعی و علوم طبیعی و مهندسی در آیندهی نزدیک به صورت تنگاتنگ با یکدیگر کار کنند و ساختار‌های فعلی ناقص را ترمیم کنند. رویکرد ترکیبی دانش بسپار و حقوق بین الملل می‌توانند نتایج مطلوبی برای آیندهی زمین در پی داشته باشد.

شناسایی افراد مسئول در ارتباط با آلودگی ناشی از پلاستیک می‌تواند منجر به حذف تدریجی پلاستیک‌ها از محیط زیست شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا