اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ ممنوعیت گسترده‌ی پلاستیک‌های یک بار مصرف از اکتبر 2023 در انگلیس

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر اداره‌ی محیط زیست بریتانیا اعلام کرد که انگلیس طیف وسیعی از اقلام پلاستیکی یکبار مصرف مانند کارد و چنگال، بشقاب و کاسه را از اکتبر 2023 در تلاش برای محدود کردن افزایش آلودگی پلاستیکی ممنوع خواهد کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم پس از مشورت عمومی‌ توسط دولت اتخاذ شده است که در آن 95 درصد از پاسخ دهندگان موافق ممنوعیت‌ها بودند.

طبق نظر ترز کافی، وزیر محیط زیست بریتانیا، همه از تأثیرات کاملاً مخربی که پلاستیک می‌تواند بر محیط زیست و حیات وحش داشته باشد، آگاه هستند. این ممنوعیت‌های جدید در مورد محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف اقدامی‌ حیاتی برای حفاظت از محیط زیست خواهد بود.

بیشتر پلاستیک‌ها برای قرن‌ها در طبیعت دست نخورده باقی می‌مانند و به اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها و زمین‌هایی که سالانه میلیون‌ها تن پسماند در آن دفن می‌شود، آسیب می‌رسانند. طبق اعلام سازمان ملل چندین دهه استفاده‌ی بیش از حد از پلاستیک‌های یکبار مصرف باعث “فاجعه‌ی زیست محیطی جهانی” شده است.

دولت بریتانیا تخمین زده است که انگلیس از 2.7 میلیارد قلم کارد و چنگال یکبار مصرف استفاده می‌کند که بیشتر آن‌ها پلاستیکی هستند و همچنین از 721 میلیون بشقاب از این دست در سال استفاده می‌کند. اما تنها 10 درصد آن‌ها بازیافت می‌شوند. اگر 2.7 میلیارد قطعه کارد و چنگال 15 سانتی متری در یک ردیف قرار می‌گرفت، هشت و نیم بار دور کره‌ی زمین می‌چرخید! ممنوعیت انگلیس همچنین شامل سینی‌های پلاستیکی یکبار مصرف، چوب بادکنک و برخی از انواع لیوان‌های پلی استایرن و ظروف غذا می‌شود. ممنوعیت عرضه‌ی نی‌ها و همزن‌های پلاستیکی و گوش پاک کن پلاستیکی در سال 2020 در انگلیس به اجرا درآمد.

گروه کمپین ضد پلاستیک A Plastic Planet نیز از آخرین ممنوعیت‌ها در بریتانیا استقبال کرد. اما خواستار محدودیت‌های بیشتر، به ویژه در مورد کیسه‌ها شد. سالانه 855 میلیارد کیسه استفاده می‌شود و هرگز بازیافت نمی‌شود!

به طور کلی دولت‌ها در سراسر جهان استفاده از پلاستیک یک‌بار مصرف را به نحوه‌های مختلف محدود می‌کنند و یک نظرسنجی جهانی در سال گذشته نشان داد که از هر چهار نفر، سه نفر خواهان ممنوعیت پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در اسرع وقت هستند.

این ممنوعیت از اکتبر 2023 اعمال می‌شود و به کسب و کارها فرصت می‌دهد تا آماده شوند. از اکتبر، مردم نمی‌توانند این محصولات را از هیچ کسب‌وکاری بخرند – این شامل خرده‌فروشان، غذاهای بیرون بر، دست فروش‌ها و صنعت هتل داری می‌شود. آلودگی پلاستیک صدها سال طول می‌کشد تا تجزیه شود و آسیب جدی به اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها و زمین ما وارد کند. همچنین پلاستیک‌ها از تولید و ساخت خود پلاستیک گرفته تا نحوه‌ی دفع آن، منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند.

این ممنوعیت در مورد بشقاب‌ها، سینی‌ها و کاسه‌هایی که به‌عنوان بسته‌بندی در اقلام غذایی از پیش بسته‌بندی شده استفاده می‌شوند، اعمال نمی‌شود. در این موارد تولیدکنندگان تشویق خواهند شد تا از بسته‌بندی‌هایی استفاده کنند که می‌تواند بازیافت شود و به اهداف بازیافت بالاتر برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا