اخباراخبار ویژه

تحلیل های اقتصادی صاحبان صنعت پلیمر و پوشش در خصوص سال های 1401 و 1402/ مهدی امینی، مدیرعامل رنگ چی شیمی: افزایش جهشی نرخ ارز و چالش تامین ارز!

بسپار/ایران پلیمر سال بد سال باد سال اشک سال شک …

بدون هیچ توضیح و حاشیه نویسی، آنچه در ادامه می خوانید پاسخ گروهی از مدیران صنعت پلیمر و پوشش به سوالاتی است که در ابتدای مطلب آورده ایم. نمی خواستیم کامتان را تلخ تر کنیم. می خواستیم همه مان بدانیم در وضعی که هست چه قدر شبیهیم.

– مهم ترین رویداد اقتصادی سال 1401 چه بود و چه تاثیراتی روی کسب و کار شما در صنعت پلیمر و پوشش داشت؟

– مثبت ترین و منفی ترین تصمیم اقتصادی دولت در سال 1401 را چه می دانید؟

– بزرگترین دستاورد سازمان شما در سال 1401 چه بود؟

– بزرگترین چالشی که در سال 1401 در حیطه فعالیت حرفه ای و تخصصی خود با آن مواجه شدید، چه بوده است؟

-پیش بینی شما برای آینده اقتصادی کشور چیست؟

– نکته دیگری را اگر لازم می دانید، بفرمایید.

 (این گفت و گوها در شماره نوروزی مجلات بسپار و پوشرنگ به چاپ رسیده و به تدریج منتشر خواهد شد.)

چهاردهه در تامین مواد اولیه پلیمر، پتروشیمی، پلاستیک و رنگ و رزین، ساختمان، مرکب چاپ و … فعالیت داشته ایم و در خدمت تولیدکنندگان بوده ایم. با اخذ نمایندگی از شرکت های بزرگ دنیا، حتی در زمان تحریم سعی کردیم سبد کالایی خود را گسترش بدهیم و نگذاریم این موضوع روی تامین مواد از سوی ما اثر بگذارد.
در سال 1401 بزرگترین مساله اقتصادی، بحث افزایش قابل ملاحظه نرخ ارز بود که در سامانه نیما هم اتفاق افتاد. کسی در دولت از تجربیات گذشته استفاده نکرد. اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد، تقاضا برای واردات را افزایش داد و همین به کمبود ارز دامن زد و افزایش قیمت ها را به دنبال آورد.
کمبود ارز در حدی ست که یا ارز تخصیص داده نمی شود یا اگر هم تخصیص بدهند مدت زمان حداکثر 30 روزه، بی قاعده شده و تا 50 و 60 روز هم به تعویق افتاده است. این بی تکلیفی برای بازرگان و تولید ایجاد اشکال جدی می کند. مدت زمان واردات و پروسه ترخیص مشخص نیست که در نهایت به کمبود واحدهای تولیدی ختم می شود.
دستاورد مجموعه ما در اواخر 1400 اخذ نمایندگی از پرادا انگلیس بود که در سال بعد یعنی امسال شروع به عرضه محصولات آن در بازار کردیم. افزودنی پلیمر و پتروشیمی و رنگ و رزین معتبر و بنام که چند سالی در بازار ایران حضور منظم نداشت و از اوایل 1401 با تمهیداتی توانستیم به صورت مستمر عرضه کنیم.
چالش هایی هم که امسال داشتیم در واقع چیز جدیدی نبود و ما به آنها عادت کرده ایم! هر کار اقتصادی در کشور با چالش های مختلفی مواجه است.
مهم ترین مساله ما همانطور که عرض کردم در چند ماه اخیر، بحث تامین ارز بوده است. زمان خیلی زیاد انباشت کالا در بندرعباس، هزینه دموراژ و انبارداری گمرکی به ما تحمیل می شود و متاسفانه هیچ چشم اندازی هم برای حل شدن آن نیست.
نمی توانم تصمیم مثبتی را نام ببرم. تجربه در چند سال اخیر این بوده که تصمیمات دولت انفعالی و غیرکارشناسی است و همواره تبعات بدی داشته است. منفی ترین تصمیم را هم شاید بشود در تغییر ناگهانی نرخ ارز در محاسبات گمرکین 4200 به بیش از 24 و امروز 28 و خرده ای (در زمان انجام گفت و گو) دید. وقتی دیدند اشتباه بوده و در قیمت های نهایی تاثیر زیادی دارد با دستکاری نرخ تعرفه ها تلاش کردند آن را تعدیل کنند که کارآمد نبود.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 246 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اسفند ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا