اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ مهدی امینی، مدیرعامل رنگ چی شیمی: توجه دنیا به حذف پلیمر و پلاستیک نیست، بلکه تمرکز بر بازیافت و پلیمرهای دوستدار محیط زیست است

بسپار/ ایران پلیمر مجموعه رنگ چی شیمی در سال 1362 فعالیت خود را به شکل رسمی آغاز کرد و در حال حاضر از تامین کنندگان بزرگ مواد اولیه در کشور شناخته می شود. مهدی امینی در کنار پدر به سوالات خبرنگار بسپار پاسخ داد: حدود چهار دهه است که رنگ چی شیمی در تامین مواداولیه صنایع رنگ و رزین فعال است. عمده فعالیت شرکت در سالهای قبل در زمینه پیگمنت ها و دی اکسید تیتانیوم بوده، اما در سال‌های اخیر رویه جدیدی را ایجاد کرده و در تامین گستره بزرگتری از مواد اولیه به شکل افزودنی های پلیمر و رنگ هم فعال است.

امینی می گوید: درست است که تحریم ها به نوعی ترمزی بر سر راه کشور است اما خوشبختانه تولید کننده های صنعت رنگ معمولاً به روز هستند و تا جایی که شرایط کشور و ماشین آلات شان اجازه دهد از تکنولوژی روز استفاده می کنند. من فکر می‌کنم صنعت ما از نظر علم پلیمری چیزی کم نداشته باشد اما اینکه درخواست های داخل کشور هم همینقدر به روز باشند، این مساله را مطمئن نیستم. ما شرکت بازرگانی هستیم و هر روزه به دنبال این هستیم که از تامین کننده های بزرگ دنیا برای تامین مواد اولیه استفاده کنیم و این حاصل اعتمادی است که صنعت به ما داشته است.

او در مورد چالش های حضور در بازار می گوید: چالش هایی که ما با آنها روبرو بوده‌ایم یک مورد بیماری کرونا که باعث شد شرایط دنیا عوض شود و تامین کنندگان مواد اولیه کند شوند. باعث شد تا قیمت مواد اولیه بالا برود و با کمبود مواد اولیه مواجه شویم. پیش بینی من بعد از مذاکرات با تامین کنندگان خارجی برای سال آینده این است که سال آرامی در تامین مواد اولیه خواهیم داشت و نه تنها افزایش قیمتی نداریم بلکه کاهش قیمت هم خواهیم داشت. چشم انداز من به لحاظ جهانی مثبت است اما بزرگ ترین فاکتور چشم انداز داخلی همواره نوسانات نرخ ارز است و به شرط ثبات قیمت ارز نیمایی، افزایش قیمت چندانی نخواهیم داشت.

امینی در خصوص مهاجرت نیروی متخصص می افزاید: نه تنها در صنعت ما بلکه در همه صنایع با فرار نخبگان مواجهیم و کار خاصی هم نمی توانیم برای آن بکنیم. ما چون شرکت بازرگانی هستیم چندان این مساله برای ما بارز نیست و فکر می کنم بیشتر در شرکت های تولیدی خود را نشان می دهد.

وی ادامه داد: صنعت پلاستیک در دنیا صنعت رو به رشدی است یعنی اگر چه سال‌هاست هجمه هایی در خصوص میزان مصرف محصولات پلاستیکی و مساله محیط زیست مطرح می شود، اما توجه دنیا به این سمت و سو نیست که پلیمر و پلاستیک حذف شوند بلکه تمرکز بر این است که چگونه به درستی بازیافت شود و دنیا به سمت پلیمرهای دوستدار محیط زیست می رود. بازیافت چندباره یک محصول پلیمری و اقتصاد چرخشی مانع از رهاسازی پلاستیک ها در طبیعت خواهد بود.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 244 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا