اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ موزه ای طراحی شده با الیاف کربن بازیافتی!

گروه ترجمه و تولیید محتوا در بسپار/ایران پلیمر Carlo Ratti، شریک بنیانگذار CRA و پروفسور موسسه فناوری ماساچوست MIT  می گوید که الیاف کربن در دوچرخه های با کارایی بالا تا خودروی لامبورگینی Aventador، باعث ایجاد نوآوری در بخش های مختلف شده است. در موزه شرکت MAE، با استفاده از این مواد بازیافتی به عنوان نماد مدرنیته جشنی بر پا شده است.
“ما خوشحالیم که با MAE همکاری می کنیم، شرکتی که سابقه و دانش آن پیشگام مرحله گذار از استفاده اولیه از الیاف اکریلیک در پوشاک تا الیاف کربن در استفاده امروزی در صنایع مختلف مانند هوا فضا و خودرو می باشد.”

دفتر طراحی و نوآوری بین المللی CRA-Carlo Ratti Associati و ارشیتکت Italo Rota از طراحی موزه شرکت MAE، فضایی نمایشگاهی که به الیاف کربن اختصاص داده شده است، رونمایی کردند، موادی که در آینده تولید محوری MAE است.
خود موزه تا حد زیادی از الیاف کربن ساخته می شود، چه نو و چه بازیافتی و رویکرد اقتصاد چرخشی در طراحی آن نقش کلیدی دارد.
مسیر نمایشگاه از روباتیک برای راهنمایی بازدیدکنندگان از طریق آنچه که گفته می شود بزرگترین آرشیو فناوری های الیاف اکریلیک در جهان است، استفاده می کند، پیشرفت های علمی در توسعه الیاف کربن و همچنین تغییرات موازی در جامعه و مد را نیز نشان می دهد. این موزه که برای شرکت تولید کننده ماشین آلات پلیمری و الیاف MAE توسعه یافته، در نزدیکی دفتر مرکزی این شرکت، در جنوب پیاچنزا، ایتالیا قرار دارد.
الیاف کربن یک ماده سبک و با استحکام بالا است که در همه چیز از هوافضا تا صنعت خودرو گرفته تا تولید دوچرخه استفاده می شود.
در حالی که موزه در داخل یک انبار بازسازی شده واقع است، اکثر اجزای داخلی با الیاف کربن ساخته شده اند، از جمله درهای ورودی که مانند پرده باز می شوند.

در بخش اول موزه، بازدیدکنندگان با یک انبار آرشیو روباتیک روبرو می شوند که با نور سفید خیره کننده روشن شده و با اسناد تاریخی MAE پر شده است. مجموعه ای از بازوهای مکانیکی در امتداد دیوارها حرکت می کنند تا عکس ها، پرونده های فنی و کمپین ها را از تاریخ 50 ساله این برند استخراج کنند و این اقلام را به یک پلت فرم مرکزی برسانند، جایی که بازدیدکنندگان می توانند بنشینند و آنها را مرور کنند. پس از آن، بازدیدکنندگان از راهروی طولانی عبور می کنند و می توانند فرایند تبدیل الیاف را نیز مشاهده کنند.
سپس بخش دوم موزه به استفاده و کاربرد الیاف کربن در صنایع معاصر اختصاص داده می شود. مجموعه ای از مصنوعات در یک اطاق سیاه، کاربردهای آزمایشی الیاف کربن را بررسی کرده و جدیدترین نمونه های اولیه ساخته شده توسط شرکت های پیشرو در صنعت خودرو و هوافضا را نشان می دهد.
این برنامه برای مخاطبان مختلف از جمله عموم مردم و مدارس و همچنین متخصصان شیمی و مهندسی ارائه می شود.
این پروژه 17 میلیون یورو هزینه داشته است.

 

ترجمه: مهندس مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا