اخبار

اختصاصی بسپار/ نانو آسترهای پوششی به مبارزه با زنگ زدگی می شتابند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر آسترهایی تک جزئی با میزان مواد آلی فرار کم، زنگ زدگی سطح را به یک لایه محافظ تبدیل می کنند.

علیرغم گستردگی پوشش هایی باکیفیت توسط تولیدکنندگان برجسته، فناوری آستر به ویژه برای کاربرد در محیط های بسیار خورنده با گذشت سالیان طولانی پیشرفت چندانی نداشته است. اکثر آسترها تنها یک پیوند مکانیکی ایجاد می کنند و این درحالی است که آسترهای “مبدل زنگ” اولیه فقط زنگ تشکیل شده را کپسوله کرده و به دلیل در برداشتن ترکیبات آلی فرار، از سمیت بالایی برخوردارند و در زمره ترکیبات خطر آفرین برای محیط زیست قرار می گیرند.

با این وجود، امروزه مبدل های پیشرفته تری فرموله شده اند که عملکرد بالاتری را در محیط های بسیار خورنده نشان می دهند. این آسترهای فعال، فراتر از محصور کردن زنگ می روند تا آن را به یک ماده محافظ (فسفات آهن) تبدیل کنند و از خوردگی بیشتر جلوگیری به عمل آورند. به واسطه پیوند شیمیایی تشکیل شده، چسبندگی بسیار خوبی را ارائه می دهند، در برابر خوردگی مقاوم تر بوده و همچنین خوردگی زیر لایه را از بین می برند.

فرمولاسیون آسترهای مبدل زنگ با استفاده از یک محلول پلیمری اکریلیک آب پایه و غیرسمی، حاوی ترکیبات آلی فرار بسیار کم که می تواند با حداقل آماده سازی سطح و بدون نیاز به سندبلاست در بسترهای فولادی و آلومینیومی استفاده شود، با فناوری های قبلی متفاوت است. نسل جدید آسترها که برای کار با بیشتر پوشش های رویه طراحی شده اند، به تولیدکنندگان رنگ این فرصت را می دهد تا پوشش های رویه را بر روی یک آستر که در شرایط سخت مقاومت کرده و می توانند به طور موثری در چنین محیط هایی استفاده گردند.

ساده سازی آماده سازی سطح
خوردگی برای محیط هایی که در آنها رطوبت و شرایط سخت آب و هوایی حاکم است مانند مخازن، خطوط لوله، سازه های تاسیسات و زیرساخت های دریایی امری طبیعی می باشد. به دلیل محدودیت در استفاده از آسترها که پایه ای اساسی برای هر سیستم پوششی است، سطوح پوشش داده شده در این محیط ها تاکنون موفق نشده اند که به صورت موثری با تشکیل نهایی و مجدد زنگ زدگی مقابله کنند. در نتیجه، به منظور تعمیر و نگهداری پوشش ها می بایست از روش های آماده سازی سطح پرهزینه، وقت گیر و خطرناک برای محیط زیست مانند سندبلاست و بازپوشانی استفاده کنند. با این وجود، همه محیط ها نمی  توانند در برابر ضربه ناشی از سندبلاست مقاومت کنند چرا که ماسه ها می تواند به سطوح حساس آسیب برساند و ممکن است برای رسیدن به مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است مانند ترک ها و شکاف ها غیر عملی باشد. سندبلاست همچنین هزینه بر و وقت گیر است و حتی خطرات ایمنی برای اعمال کنندگان به همراه دارد.
درجه ای مشخص از آماده سازی سطح مورد نیاز است چراکه اغلب آسترهای زنگ موجود در بازار به ترکیبات کلر دار حساس هستند و حتی حضور مقدار کمی کلراید روی فولاد می تواند باعث خرابی سیستم پوششی شود. به همین دلیل است که تولیدکنندگان مطرح پوشش های سطح، آماده سازی و تمیز کردن سطح (سندبلاست) و حذف کلرایدها را تا میزان 5 میکروگرم بر متر مربع تقاضا می کنند، که دستیابی به آن تقریباً غیرممکن است. حتی وقتی از سندبلاست برای آماده سازی سطوح استفاده میشود، هنوز زنگ زدگی رخ میدهد در حالی که پوشش آب پایه  اکریلیک به کلراید ها یا زنگ زدگی حساس نیست و در واقع می تواند آنها را خنثی کند.

 

مترجم: مهندس بابک نظری، دانشجوی دکتری مهندسی پلیمر رنگ، پژوهشگاه رنگ

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 229 ویژه نامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان آبان ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا