اختصاصی بسپار/ نقش بسپارهای مهندسی در ساخت تایر خودروی ۱۲ تنی با فناوری پیشرفته گرمایی و ساختار چندسازهای

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر در دنیای صنعت، که در آن دوام، ایمنی و کارکرد در سختترین شرایط اهمیت حیاتی دارد، شرکت Michelin بار دیگر با معرفی بزرگترین لاستیک خودروی جهان تحت عنوان XDR 59/80R63 توانسته است نگاهها را بهسوی فناوریهای نوین بسپاری و طراحی پیشرفتهی تایرهای صنعتی جلب کند.
این لاستیک غولآسا، که بهطور خاص برای خودروهای فوقسنگین معدنی مانند Caterpillar 797 طراحی شده، نهتنها ابعادی خیرهکننده دارد بلکه از نظر ترکیب مواد، راهبرد مهندسی و ویژگیهای کارکردی، نمونهای بینظیر از پیشرفتهای صنعت بسپار، چندسازه (Composite) و گرمانرم بهشمار میرود.
ابعاد غولآسا، کاربردی حیاتی
لاستیک XDR 59/80R63 دارای قطر کلی ۱۵۹ اینچ (حدود ۴ متر) و عرض ۵۹ اینچ (150 سانتیمتر) است. شعاع بارگیریشده آن به ۶۸.۳۸ اینچ (173.69 سانتیمتر) میرسد و عمق آج آن ۳.۹۳ اینچ (9.98 سانتیمتر) طراحی شده است. وزن نسخهی XDR4 Extra Load این لاستیک به رقم حیرتانگیز ۱۱٬۷۹۵ پوند (معادل بیش از ۵٫۳ تن) میرسد، رقمی که حدود ۵ برابر وزن یک خودروی معمولی مانند Mazda MX-5 Miata است.
در سال ۲۰۱۲، یک حلقه از این لاستیک با قیمت تقریبی ۴۲٬۵۰۰ دلار به فروش رسید که با نرخ تورم امروز معادل حدود ۵۹٬۲۰۰ دلار است.
شاهکاری از فناوریهای بسپاری و طراحی گرمایی
یکی از نقاط قوت اصلی این لاستیک، بهرهگیری از ترکیب بسپارهای ویژه با مقاومت سایشی بالا و ظرفیت گرمایی بهبودیافته است. ترکیب لاستیکی بهکاررفته در آن، به لطف ساختار شبکهای پیشرفته خود، مقاومت بیشتری در برابر سایش و شکست دارد و باعث افزایش عمر کاری لاستیک در رانشگری و باربرداری مداوم میشود.
الگوی آج جدید طراحیشده در این لاستیک نیز با افزایش فاصله بین لبهها و حفرههای کناری، باعث بهبود ترانمایی گرمایی شده و دمای کارکرد لاستیک را در حین عملیات سنگین کاهش میدهد. این قابلیت، در کنار ساختار چندسازهای تقویتشده، موجب بهبود چسبندگی، جذب ضربه و کنترل بهتر گرما در شرایط محیطی سخت شده است.
سامانهای ویژه برای سامانههای ترابری معدنی
لاستیک XDR نه برای خودروهای شهری، بلکه برای سامانههای ترابری فوقسنگین طراحی شده است. این لاستیک میتواند وزنی بالغ بر ۴۰۰ تُن بار معدنی را جابهجا کند و در عین حال، پایداری، چسبندگی و ایمنی خود را حتی در محیطهای لغزنده و با شیب بالا حفظ کند.
شرکت Michelin از سال ۱۹۵۹ تاکنون تمرکز ویژهای بر توسعه لاستیکهای صنعتی برای صنعت معدن داشته و با معرفی لاستیک 160 سانتیمتر در سال ۱۹۹۵، نقطهی عطفی در کارایی ماشینآلات حفاری و استخراج بهوجود آورد. معرفی نسخهی XDR 59/80R63 در سال ۲۰۱۰ ادامهی همان راهبرد برای توسعهی تجهیزات فوقسنگین بوده است.
زیستپایداری و صرفهجویی اقتصادی همزمان
با افزایش قیمت مواد اولیه و چالشهای زیستمحیطی، بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال راهکارهایی برای افزایش زیستپایداری و کاهش هزینهها هستند. Michelin در طراحی این لاستیک، بهواسطهی استفاده از ترکیبات پیشرفتهی گرمانرم و کشپار توانسته است طول عمر لاستیک را افزایش داده و نیاز به تعویض مکرر را کاهش دهد.
افزایش دوام و کاهش گرما بهطور مستقیم موجب صرفهجویی در مصرف انرژی و کاهش هزینههای نگهداری ناوگان معدنی میشود. این مزایا بهویژه در پروژههایی که در مناطق دورافتاده یا با دسترسی دشوار انجام میشوند، اهمیتی دوچندان دارد.