اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ نمونه‌‌های درخشان از نوآوری در رنگدانه ها!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  جدیدترین رنگدانه‌‌ها با جلوه‌‌های (effect) خاص، یک تجربه حسی پیشرفته و هم‌‌چنین راه‌‌هایی برای بهبود حمل و نقل، جابه‌‌جایی و زیست‌‌پایداری (sustainability) ارایه می‌‌دهند که در این مقاله گزارش شده است.

رنگدانه‌هایی که تلالو (sparkle) و سوسو (shimmer) ایجاد می‌کنند، همراه با آن‌‌هایی که امکان ایجاد جلوه‌های سطح براق (gloss) یا مات (matte) را فراهم می‌کنند، برای طیف گسترده‌ای از کاربردهای پلاستیکی مورد توجه قرار می‌گیرند. علاوه بر بهبود جلوه‌‌هایی که می‌توان به دست آورد، تامین‌کنندگان رنگدانه به سختی روی حامل‌هایی (carrier) کار می‌کنند که سازگاری بهتری را ارایه می‌دهند و در حال تولید شکل‌‌های دانه‌‌ای (pellet) بدون گرد و غبار و کشف راه‌هایی برای کاهش ردپای کربن هستند، مورد آخر از زنجیره‌های تامین کوتاه تا استفاده از حامل‌‌های بازیافت‌‌شده یا زیست‌‌پایه را شامل می‌‌شود.

گرایش‌‌ها در رنگدانه‌‌های جلوه‌‌های خاص فراتر از پسندهای سبک (fashion) ساده است. طبق گفته مدیر حساب‌های اجرایی پلاستیک‌‌ها در شرکت تولیدکننده رنگدانه‌های جلوه‌های آلومینیومی Silberline، به عنوان مثال در قطعات خودرو شامل قطعات داخلی و خارجی گرایش واضحی به سمت استفاده از رنگ‌آمیزه­ای توده­ای (moulded-in) با جلوه‌های فلزی وجود دارد.

او می‌گوید محرک‌های اصلی جایگزینی پوشرنگ (paint) شامل کاهش هزینه کل قطعه و هم‌‌چنین جنبه‌های زیست‌‌پایداری، مانند تولید مواد فرار کمتر، کاهش حمل و نقل قطعات و بازیافت‌‌پذیری بهتر در پایان عمر می‌شود. او هم‌‌چنین می‌‌گوید فرایند پوشرنگ‌‌زنی کروم (chrome) تحت‌‌فشار است و ممکن است در نهایت حذف شود که راه را برای رنگ‌آمیزی توده­ای بیشتر خواهد گشود.

او می‌گوید، اکثر قطعات پلاستیکی پوشرنگ­دار را می‌توان رنگ­آمیزه­ای توده­ای کرد، گروه طراحی فقط باید برای پرداختن به طراحی قالب، هندسه قطعه، فضای رنگی قابل دستیابی و ظاهر همیشه سخت دست‌‌یافتنی (ever-elusive) کروم وقت بگذارد.

شرکت Silberline به تولید رنگدانه‌‌ها و سایر فناوری‌‌ها برای این فضای رنگی کروم مانند، مانند سِری محصولات Liquid Metal خود ادامه می‌‌دهد. این خط تولید از رنگدانه نوع Sillver Dollar بسیار نازک و آسیا‌‌شده استفاده می‌‌کند. با این حال، او می‌‌گوید که دستیابی به یک رنگ بسیار روشن و بسیار بازتابنده نیاز به یک روش فراورش به خوبی توسعه یافته دارد. او هشدار می‌‌دهد فراورش نادرست، باعث افت وضعیت ظاهری و پوسته‌‌پوسته‌‌شدن می‌‌شود و وضعیت ظاهری که مورد نیاز می‌‌باشد از دست خواهد رفت.

دیگر کارهای اخیر در شرکت Silberline بر بهبود سامانه‌‌های حامل رنگدانه از حامل‌‌های پلی‌‌اتیلنی (PE) یا بر پایه روغن معدنی این شرکت متمرکز شده است. گفته می‌شود که حامل پلی‌‌پروپیلنی (PP) جدید برای رنگدانه‌های سِری Silvet E1  شرکت Silberline سازگاری بیشتری با آمیزه‌‌های PP دارد تا استحکام بهتر، شفافیت بهتر و جلوه بیشتر را در محصول نهایی ارایه دهد (شکل 1).

حامل جدید دیگری که سازگاری بیشتری با بسپارهای مهندسی مانند آکریلونیتریل ‌‌بوتادی‌‌ان ‌‌استایرن (ABS)، آکریلونیتریل ‌‌بوتادی‌‌ان ‌‌استایرن/پلی‌‌کربنات (PC/ABS)، استایرن ‌‌آکریلونیتریل (SAN) ارایه می‌کند نیز درحال تولید می‌‌باشد. هدف این حامل کمک به دستیابی به بارگذاری بیشتر رنگدانه‌‌های آلومینیومی در بسپارهای مورد استفاده در مصارف مستربچی و هم‌‌چنین در برخی موارد، ارایه براقیت بیشتر و ظاهر متمایزتر است.

علاوه بر این، او می‌گوید که این شرکت اخیرا فناوری دانه‌‌‌‌سازی مورد تایید سازمان غذا و دارو ایالات‌‌متحده (FDA) خود را توسعه داده و معرفی کرده است که مطابقت گسترده‌تری با FDA ایالات‌‌متحده و پذیرش تماس با موادغذایی (گواهینامه بهداشتی) اروپا نسبت به دانه‌های آلومینیومی معمول فراهم می‌کند.

با درنظرگرفتن بهبود زیست‌‌پایداری، شرکت Silberline اخیرا ردپای کربن خود را در تطابق با قوانین اروپایی با کوتاه‌‌کردن زنجیره تامین برای بسته‌بندی رنگدانه‌های خود کاهش داده است. مدیر عملیات شرکت Silberline می‌‌گوید این شرکت برای حدود 15 سال سطل‌‌های فولادی با ظرفیت 6 گالن، قابل برهم‌‌چینی (stackable)، توهم‌‌چینی (nestable) و خالی خود را برای عملیات تولید رنگدانه در اروپا از یک کارخانه تولیدی واقع در Ohio ایالات‌‌متحده به کارخانه این شرکت واقع در Leven کشور اسکاتلند حمل می‌‌کرده است.

محصولات بسته‌‌بندی برای ایجاد یک محصول مشابه که در اروپا تولید شده است، با هدف کاهش هزینه و تاثیر بر حمل و نقل می‌‌باشند. شرکا سطل‌‌های جدیدی را تولید کردند که تحت یک فرایند سخت اعتبارسنجی و آزمایش شش‌‌ماهه در سراسر زنجیره تامین (logistic) قرار گرفتند. شرکت Silberline اکنون از این سطل‌های فولادی که در آلمان تولید می‌شوند، استفاده می‌کند که منجر به صرفه‌جویی بیش از 73 درصدی معادل دی‌‌اکسیدکربن به ازای هر TEU (واحد معادل بیست فوت محفظه حمل و نقل) می‌شود.

 

جلوه‌‌های بازتابشی یا Flop

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه [email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 254 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا