اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ نوآوری‌‌های مربوط به لاستیک سیلیکون مایع (LSR)

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر ویژگی‌‌های منحصربه‌‌فرد لاستیک سیلیکون مایع (LSR) باعث استفاده گسترده از آن در بسیاری از کارخانه‌‌های ماشین‌‌سازی و مواد شده است.
به نظر می‌‌رسد قالب‌‌گیران تزریقی در سال‌‌های گذشته به تدریج به لاستیک سیلیکون مایع (LSR) راغب شده‌‌اند. فناوری قالب‌‌گیری LSR از دهه 80 میلادی در دسترس بوده، اما به دلیل نیاز به تجهیزات ویژه و دانش فرایندی، چندان مورد توجه نبوده است. جذابیت کنونی این لاستیک دلایل متفاوتی از جمله شناخت وسیع از خواص و فواید آن، پایداری گرمایی، مانایی فشاری کم و خواص پیرشدگی خوب، تنوع گسترده مواد با سختی Shore متفاوت و سایر مزایا مانند خود روان‌‌کنندگی، بهبود فناوری‌‌ها از لحاظ چنده‌‌زنی (dosing) و فراورش و هم‌‌چنین افزایش کاربرد در بازارهای قالب‌‌گیری کلیدی ابزارهای پزشکی و خودرویی دارد.
کاربردهای LSR در صنعت خودرو عموما در نورافکن‌‌های خودرو می‌‌باشد. قالب‌‌گیری‌‌های پیچیده سیلیکون جنبه حیاتی در پیشرفت نوردهی خودروهای هوشمند، از چراغ‌‌های جلو برای روشن‌‌سازی جاده تا نورپردازی داخلی بنا به نیاز هر شخص، می‌‌باشد. شرکت Hella، از پیشروان توسعه چراغ جلوی هوشمند، می‌‌گوید قالب‌‌گیری LSR شفاف، یک نوآوری کلیدی در چراغ جلوی انطباق‌‌یابنده بوده که با محیط رانندگی منطبق می‌‌شود. این فقط به دلیل وجود قسمت سیلیکونی درون بخش نوری امکان‌‌پذیر است. راهنمای نور LSR، توزیع نور پویا را برای داشتن حداکثر نور، اما بدون نور زننده (glaring) برای ترافیک پیش روی شما تسهیل می‌‌کند.
این شرکت چراغ جلو مدل Matrix HD84 را در همایش نوآوری‌‌های LSR (AMI) که در دوسلدورف آلمان برگزار شد، معرفی کرد. پودمان‌‌های Matrix این شرکت به جاده روشنایی بدون درخشش (نور زننده) در هر دو حالت نور بالا و پایین می‌‌دهند. این پودمان‌‌ها از آرایش‌‌بندی متنوع LED برخوردار بوده که عملکرد متفاوت روشنایی، با تغییر خودکار حالت شهر به روستا داده که در آن پخش نور به گونه‌‌ای که مناسب هر نوع از جاده باشد اتفاق می‌‌افتد. برای مثال نور خمیده پویا با پیچ جاده هماهنگ بوده و آن را دنبال می‌‌کند.
شرکت Hella یک نمونه اولیه نوری LSR با راهنمای نوری برای LED 84 در چراغ جلوی Matrix HD84 ارایه داده که مناسب مدل‌‌های مرسدس بنز کلاس E می‌‌باشد (شکل 1). این قطعه نور را از چراغ‌‌های LED جمع کرده و آن را به نورهای ثانویه هدایت می‌‌کند. هر LED را می‌‌توان برای رسیدن به کارکرد مورد نظر به صورت جداگانه خاموش و روشن نمود.

 

برگردان: مهندس دل‌‌آرا مهابادی
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره  229 ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا