اخبار

اختصاصی بسپار/ نگاهی به نانومواد در پوشش‌ها، از منظر صنعت

گروه ترجمه و تولید محتوا بسپار/ ایران پلیمر پوشش‌ها با هدف محافظت، فام‌دهی و یا عملکردهای مختلف بر روی زیرایندها اعمال می‌شوند. پوشش از رزین، حلال، رنگدانه، پرکننده و افزودنی‌ها ساخته شده‌اند. وظیفه رنگدانه‌ها ایجاد فام و محافظت خوردگی است، در حالی‌که استفاده از پرکننده‌ها سبب تغییر خواص مکانیکی و ایجاد ویژگی‌های خاص در پوشش خواهد شد. در سال‌های اخیر، از نانوذرات به دلیل ایجاد خواص ویژه در پوشرنگ‌ها و پوشش‌ها بسیار استفاده می‌شود. استفاده از این ذرات دست‌یابی به پوشش‌های با عملکرد چندگانه را فراهم کرده است. پوشرنگ‌های اصلاح‌شده با نانوذرات دارای خواصی مانند مقاومت به خوردگی، سایش و فرسایش، مقاومت به نور فرابنفش، ضدخزه بودن و  …. بوده-اند.

نانوذرات به ذرات جامد (در حالت پودر و یا پراکنه در حلال) با اندازه بین 1 تا 100 نانومتر اطلاق می‌گردد. در این‌صورت، زمانی که از نانوذرات در پوشش استفاده شود، نانوپوشش خواهیم داشت. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نانوذرات مورد استفاده در صنعت پوشش، نسبت حجم به مساحت سطح بالای این ذرات است که منجر به فعالیت سطح پیش‌تر و برهم‌کنش‌های بیش‌تر با سامانه می‌شود.

اندازه کوچک نانوذرات هم‌چنین سبب کاهش اثر تفرق نور و ایجاد شفافیت بالا در پوشش خواهد بود. یک مثال، استفاده از فیلم نازک نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم و نقره بر روی شیشه است که به عنوان پوشش منعکس‌کننده فروسرخ عمل کرده و هم‌زمان از گرم شدن داخل خانه و یا خودرو ممناعت کرده و نیز شیشه را نسبت به نور روز، شفاف نگه می‌دارد.

ضخامت پوشش، وابسته به اندازه ذرات به کار رفته در آن است. هرچه اندازه ذرات پرکننده و رنگدانه، کوچک‌تر باشند، در مساحت سطح یکسان، میزان پوشش کم‌تری مصرف خواهد شد.

 

بازار نانوذرات

در ابتدا، به دلیل تقاضای بالا در صنایع خودروسازی و دارویی، رشد چشم‌گیری در بخش نانوذرات، مشاهده شد. پوشش‌های حاوی نانوذرات به دلیل عملکرد بالاتر، میزان نشر کم‌تر ترکیبات آلی فرار و ویژگی‌های منحصر به فرد، از پوشش‌های متداول پیشی گرفته‌اند. با این وجود، نگرانی‌های زیست‌محیطی در مورد تاثیر نانوذرات بر روی سلامت انسان‌ها، موجب کاهش سرعت رشد این بخش شده است.

در میان انواع مختلف نانوپوشش‌ها، نانوپوشش‌های ضدمیکروبی، سپس نانوپوشش‌های آسان‌تمیزشونده و بعد نانوپوشش‌های ضدخزه بیشتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

 

جدول 1. بازار نانوپوشش‌ها:

 

مترجم: مهندس معصومه کاویانی دارانی، دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 241 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان آبان ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا