اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/ نگاهی کلی به بازار پوشش‌های آب پایه

بسپار/ایران پلیمر استفاده از پوشرنگ‌ها و پوشش‌های آب پایه درحال‌توسعه و پیشرفت قابل توجهی است. همان‌طور که شرکت تحقیقات بازاری آب پایه Markets and Markets (MaM) در مطالعه اخیر اعلام کرد، در سال 2021، بازار جهانی پوشرنگ‌ها و پوشش‌های آب پایه به حجمی حدود 35 میلیون تن و ارزشی نزدیک به 96 میلیارد یورو دست‌یافته است.

بازار پوشرنگ‌ها و پوشش‌های آب پایه همچنان جذاب و جالب و. نرخ رشد 5% برای آن پیش‌بینی شده است. (منبع: Miha Creative – stock.adobe.com)
در سطح جهانی، بخش عمده‌ای از بازار مربوط به منطقه آسیا – اقیانوسیه است. این منطقه حدود نیمی از حجم (17.28 میلیون تن) و حدود 43٪ از ارزش را تشکیل می‌دهد. اروپا در رتبه دوم با حدود 7 میلیون تن به ارزش 21.5 میلیارد یورو قرار دارد. برای امریکای شمالی، محققان بازار حجمی برابر با 6.1 میلیون تن و ارزشی برابر با 19.5 میلیارد یورو تعیین کردند. برای آمریکای جنوبی، MaM حجم را حدود 2.44 میلیون تن و ارزش آن را حدود 6.7 میلیارد یورو تخمین زده است. میزان مشابهی نیز برای منطقه خاورمیانه و آفریقا، به ترتیب 2.12 میلیون تن و ارزش 5.9 میلیارد یورو، تعیین شده است. آن‌ها در سال‌های آینده رشد بیشتری را پیش‌بینی می‌کنند. طبق تحقیقات شرکت بازاری آب پایه MaM، نرخ رشد سالانه ترکیبی (CAGR) جهانی تا سال 2026، 4.9٪ است. بالاترین نرخ رشد، با CAGR 6.6٪، در آسیا-اقیانوسیه پیش‌بینی می‌شود. منطقه خاورمیانه و آفریقا در حد متوسط جهانی با نرخ 4.5٪ قرار دارد. در اروپا، این شاخص به طور متوسط، 2.9٪، پیش‌بینی می‌شود. از نظر ارزش، پوشرنگ‌ها و پوشش‌های آب پایه با نرخ رشد CAGR 3.5٪ درحال‌رشد هستند. آسیا – اقیانوسیه (5.1٪) و منطقه خاورمیانه و آفریقا (3.6٪) نیز بالاتر از میانگین جهانی قرار دارند. برای اروپا، محققان بازار، نرخ رشدی برابر با 2٪ انتظار دارند.
توماس برنهوفر از شرکت Synthomer با پیش‌بینی‌های رشد موافق است. این شرکت انتظار دارد تقاضا به میزان CAGR 5٪ توسعه یابد. برنهوفر می‌گوید: “ما همچنان بازار را جذاب و جالب می‌بینیم و بخش‌هایی با فرصت‌های رشد بالاتر از میانگین را در اختیار داریم. به دلیل ارایه راه‌حل‌هایی برای پوشش دائمی و حمایت‌های قانونی آن، از چمله معامله سبز، انتظار توسعه سریع ه در سال‌های آینده داریم.”
پیش‌بینی‌ها برای رشد بیشتر، انگیزه بخش هستند
بازار پوشرنگ‌ها و پوشش‌های آب پایه یک زمینه بسیار جالب از صنعت پوشرنگ و پوشش است که به‌طورقطعی بخشی از بازار مبتنی بر حلال را جایگزین خواهد کرد، دکتر دیرک شوپه از شرکت Synthopol اطمینان داد. “این روند امروزه هم قابل‌مشاهده است. به طور تئوری، تمام بسپارها از منطقه مبتنی بر حلال در دسترس هستند، اما روش ورود این پیش بسپارها به آب با استفاده از افزودنی‌ها بسیار پیچیده‌تر است”، مدیر تحقیق و توسعه توضیح می‌دهد. درگذشته، محصولات آب پایه معمولاً گران‌تر و پیچیده‌تری در فرایند تولید بودند. همچنین شوپه اضافه می‌کند.:”با افزایش هزینه‌های مواد اولیه و نیازمند به زیست ماندگاری، تقریباً استفاده از سامانه‌های آب پایه اجتناب‌ناپذیر است، حتی اگر هنوز چالش‌هایی در زمینه فناوری و عملکرد وجود داشته باشد. به همین دلیل است انتظار داریم بازار طی 15 سال آینده دوبرابر شود”.
نکته‌ای از یک رویداد: در کنفرانس EC در مورد پوشرنگ‌های زیست پایه و آب پایه در تاریخ 22 و 23 نوامبر در برلین، رولف سایمون از شرکت Synthopol نیز درباره این موضوع سخنرانی خواهد کرد.
بازار پوشرنگ‌ها و پوشش‌های آب پایه به طور مداوم در سراسر جهان درحال‌رشد است. دکتر نیلس کوتنر از شرکت مونزینگ این موضوع را به تأکید نیازهای قانونی برای سازگاری با محیط زیست و زیست ماندگاری در سطح جهانی مرتبط می داند. کوتنر می‌گوید: “به‌طورکلی، بازار سامانه‌های پوشرنگ‌های آب پایه به‌صورت جهانی بیش از کل بازار پوشرنگ‌ها رشد می‌کند. این امر ناشی از وظایف برچسب‌گذاری، مقررات و الزامات قانونی است. به‌عنوان‌مثال محدودیت‌های انتشار ترکیبات آلی متمرکز بر انتشار VOC به‌ویژه در اروپا، امریکای شمالی و چین از جمله این نیازها هستند. تقاضا برای بهبود زیست ماندگاری سامانه‌های پوشرنگ‌ها و پوشش‌ها و رعایت استانداردهای ساختمان‌های سبز، سایر جنبه‌های کلیدی مهم در رشد پوشرنگ‌ها و پوشش‌های آب پایه هستند. درعین‌حال، سامانه‌های پوشرنگ‌ها بر مبنای مواد خام تجدیدپذیر و درنظرگرفتن تجزیه‌وتحلیل چرخه حیات و آثار کربنی به‌مرور زمان اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند”.
پتانسیل رشد در طیف گسترده‌ای از بخش‌ها
به گفته شووپه، در بخش DIY، سهم آب در حال حاضر بسیار بالا است و این روند ادامه خواهد داشت. او پتانسیل بیشتری را در فضای داخلی برای خودرو یا چوب/مبلمان در نظر دارد، اما در بخش صنعتی، مانند لعاب اجاق‌گاز و محافظت در برابر خوردگی رشد متوسطی پیش بینی می کند.

بزرگ‌ترین بخش بازار سامانه‌های پوششی آب پایه پوشش‌های ساختمانی هستند. به همین دلیل، کوتنر هنوز هم بزرگ‌ترین پتانسیل فعلی را در بخش ساختمانی می‌بیند. “به‌ویژه در چین و کشورهای درحال‌توسعه، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در زیرساخت‌ها، پروژه‌های مسکونی و ساختمان‌های صنعتی انجام می‌شود؛ بنابراین، انتظار می‌رود افزایشتقاضای برای پوشش‌های ساختمانی ، از جمله پوشرنگ‌های داخلی و آستری ها، به وجود آید. همچنین، پوشش‌های چوب و مبلمان، و جوهر‌های چاپ آب پایه نیز رشد خواهد کرد.”
برنهوفر بیشترین پتانسیل را در زمینه پوششهای آب پایه برای محافظت از ساختمان‌ها / پوشرنگ‌های تزیینی و سپس پوشرنگ‌های فلزی / پوشرنگ‌های ضدزنگ می‌بیند.
در بخش پوشش‌های صنعتی، سهم سامانه‌های پوششی آب پایه به طور قابل‌توجهی کمتر است. اما در اینجا نیز، همچنان سامانه‌های پوششی با خواص کاملاً قابل‌مقایسه با پوشرنگ‌های حلال پایه محبوب‌ می‌شوند. کوتنر توضیح می‌دهد حوزه هایی از کاربردهای پوششهای آب پایه هنوز نیاز به تخصص بالا از نظر فرمول‌بندی و اجرا دارند. بااین‌حال، وقتی پوشش‌های اپوکسی آب پایه به‌درستی فرمول‌بندی و اعمال می‌شوند، می‌توانند با کارایی سامانه‌های حلال پایه رقابت کنند. “انتقال از پوشرنگ‌های حلال پایه به پوشش‌های محافظتی آب پایه برای مقابله با زنگ‌زدگی تحت‌تأثیر قوانین و مقررات قرار دارد.. از این نظر، رشد تقاضا در بخش های صنعتی عمومی و مشخصات سخت‌گیرانه در بخش‌های خاص مانند بخش راه‌آهن تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. به‌طورکلی در اروپا، رشد مناسبی در تقاضای پوشرنگ‌های ضدزنگ مشاهده می‌شود، اما این روند ممکن است موقتاً به دلیل مختل‌شدن زنجیره تأمین کنونی و رکود احتمالی ضعیف شود”، ووتر یونگپیر می‌گوید: بیشترین پتانسیل کاربرد پوشش‌های محافظتی آب پایه روی ساختارهای فلزی بزرگ مانند قطارها، وسایل نقلیه حمل‌ونقل یا ماشین‌آلات ساختمانی تحت شرایط صنعتی است.
در صنعت همچنان چالش‌هایی وجود دارند.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 251 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه شهریور ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا