اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ همایش اقتصاد چرخشی امروز در هندوستان برگزار می شود/ نقش آفرینان حوزه پلاستیک به دعوت VDMA گرد هم آمده اند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر تحول صنعت پلاستیک به سمت اقتصاد چرخشی است. این امر مستلزم همکاری همه نقش آفرینان در زنجیره ی ارزش و تبادل فنی است. این جایی است که VDMA با مجموعه مصاحبه و همایش  اقتصاد چرخشی VDMA در 6 دسامبر 2023 در بمبئی به آن وارد می شود. سازندگان ماشین آلات پلاستیک اروپایی، همراه با مشتریان هندی و در ارتباط با صاحبان برند، کلید موفقیت را نشان خواهند داد!

در این همایش در مورد قانون گذاری در هند در مورد اقتصاد چرخشی صحبت خواهد شد؛ و همچنین در مورد:

  • تجربه مشتری توسط Magpet Polymers
  • بازیافت: چگونه نوآوری کیفیت محصول نهایی شما را افزایش می دهد توسط AZO GmbH & Co. KG
  • بازیافت کم مصرف و ملایم بطری های PET توسط Herbold   Meckesheim GmbH
  • از زباله های پلاستیکی تا محصول جدید: بازار فعلی و الزامات سامانه های شستشوی نوین توسط Lindner Washtech GmbH
  • مرتب سازی و تجزیه و تحلیل راه حل ها برای بازیافت پلاستیک با کیفیت بالا توسط Sesotec GmbH
  • فناوری های خط فیلم برای راه حل های بسته بندی پایدار و اقتصاد چرخشی توسط Brückner Maschinenbau GmbH
  • استقبال از اقتصاد چرخشی: تعهد رایفنهازر توسط Reifenhauser India Marketing Pvt Ltd
  • دانه بندی مجدد PET، PCR-PE/PP (پلاستیک های سخت و منعطف)،  قالب گیری تزریقی / رانشگری یا اکستروژن
  • تجربه مشتری توسط Banyan Nation
  • بازیافت با رانشگر دوماردان توسط Coperion GmbH
  • راه حل هایی برای بازیافت پلی استر و پلی الفین برای رسیدن به اقتصاد چرخشی حقیقی توسط EREMA Group GmbH
  • فناوری های رانشگری برای ترکیبات پس از مصرف با خلوص بالا توسط KraussMaffei Extrusion GmbH
  • راه حل های قالب گیری تزریقی برای اقتصاد چرخشی توسط Arburg / Unimark Hi-Tech Solutions LLP

 

در ادامه مصاحبه ی VDMA با آویناش آناند، شریک Unimark Hi-Tech Solutions LLP، شریک تجاری رسمی Arburg در هند را می خوانید.

 

آقای آناند، میزان زباله های پلاستیکی در آینده ای قابل پیش بینی به شدت افزایش خواهد یافت. دولت هند چگونه برای مقابله با این مشکل برنامه ریزی می کند؟

هند در درجه اول برای افزایش آگاهی برای پاکیزگی بیشتر، برنامه “Swachh Bharat (هند پاک)” را در سال 2014 معرفی کرد. در سال 2016 مقررات مشخصی در این زمینه وضع شد. یکی از این موارد مربوط به حذف پلاستیک های نازک یکبار مصرف، به ویژه کیسه های پلاستیکی بود. دستورالعمل هایی نیز برای تعهدات تولیدکنندگان و فرآورش پلاستیک – به عنوان مثال، در زمینه بازگرداندن زباله های پلاستیکی به چرخه اقتصادی – اعلام شد. الزامی برای استفاده از 25 درصد محتوای بازیافتی همان پلاستیک در محصولات جدید پلاستیکی وجود دارد. تا سال 2030، 100 درصد بسته بندی های پلاستیکی باید قابل استفاده مجدد، بازیافت یا کود شدن گردند. علاوه بر این، 50 درصد بسته بندی های پلاستیکی باید بازیافت شوند. در نهایت، درصد پلاستیک های بازیافتی در تمامی محصولات بسته بندی 25 درصد است. کنترل زباله های پلاستیکی با بسته‌بندی شروع می‌ شود، زیرا شامل حجم بالایی است.

 

آیا این آیین نامه اجرا می شود؟

در حال حاضر، این هنوز یک هدف بلندپروازانه برای دولت است. اما مهم این است که انگیزه ایجاد کند. محیط نظارتی در حال حاضر به وضوح تعریف شده است، اما فکر نمی کنم به درستی اجرا شود. همه شرکت هایی که بر اقتصاد چرخشی تمرکز می کنند، به میل خود این کار را انجام می دهند. آن ها این کار را انجام می دهند زیرا فکر می کنند ابتکار خوبی است. اما دولت هند بسیار مصمم است تا مطمئن شود که مشکل زباله های پلاستیکی برطرف می شود. در همین راستا در حال توسعه چارچوب نظارتی و اطمینان از اجرای دقیق تر قوانین است. اکثر مقررات در هند توسط شرکت های بزرگ دنبال می شود. معمولاً این شرکت های کوچکتر هستند که سعی می کنند مقررات را دور بزنند که اغلب به دلیل هزینه های بیشتر است. اما فکر می‌کنم سه یا چهار سال طول می‌کشد تا حتی شرکت‌های کوچک‌تر چاره‌ای جز رعایت کردن نداشته باشند.

 

اقتصاد چرخشی برنامه‌ریزی‌شده در خصوص پلاستیک چه بازخوردی در بین مردم دارد؟

تقریباً همه ی افرادی که با آن ها صحبت می کنم به این موضوع بسیار خوش بین هستند. آن ها می بینند که زباله های پلاستیکی یک مشکل واقعی است. اما این یک واقعیت است که اکثریت جمعیت هند قادر به تامین مایحتاج اولیه نیستند. اگر اقتصاد چرخشی برایشان اولویت نباشد، نمی توانید آن ها را سرزنش کنید. در شهرها و مشاغل، آگاهی از قبل وجود دارد. در مناطق روستایی از پلاستیک زیاد استفاده نمی شود، زیرا مردم مواد غذایی خود را به صورت عمده خریداری می کنند و با کیسه های پارچه ای یا قوطی های فلزی به خانه می آورند. اما جایی که از پلاستیک استفاده می شود، آگاهی در مورد زباله در روستاها نیز در حال افزایش است. در هر صورت مردم فقیر شهرها به هیچ چیز اهمیت نمی دهند، آن ها خیلی فقیر هستند.

 

آیا در حال حاضر سامانه های جمع آوری وجود دارد؟

در مکان هایی که قابلیت جمع آوری وجود داشته باشد، در حال حاضر تعداد زیادی مجموعه و همچنین پایگاه مرتب سازی وجود دارد. در بسیاری از مجتمع های مسکونی، آموزش نحوه تفکیک زباله نیز وجود دارد. مشکل جمع آوری زباله است که به نظر می رسد به نوعی مافیا در شهرها تبدیل شده است. این امر در یک زمان توسط چند نفر کنترل می شود. وقتی اعتصاب می کنند تمام شهر شبیه سطل زباله است. در هند، جمع آوری زباله هنوز بسیار سازماندهی نشده است. برای شرکت هایی که درگیر بازیافت هستند، بزرگترین چالش جمع آوری مواد مناسب است. برای مثال جمع آوری PET بسیار آسان است. هر جمع کننده زباله ای می داند که یک بطری PET چگونه است. مشکل از پلی اولفین هاست. مواد بسیار متفاوتی وجود دارد، گونه های مختلفی وجود دارد. تقریبا غیرممکن است که یک جمع کننده زباله آن ها را از هم جدا کند.

 

آیا شرکت های بازیافت زیادی وجود دارد؟

در حال حاضر حدود 5000 شرکت بازیافت پلاستیک به طور رسمی ثبت شده اند. از این تعداد، هشت یا ده مورد می‌توانند مواد خام با کیفیت تقریباً جدید را تحویل دهند. احتمالاً 1000 شرکت بازیافت کوچک ثبت نشده دیگر نیز وجود دارد. آن ها هر چیزی را که شبیه پلاستیک است جمع آوری می کنند، آن را ذوب می کنند، بازیافت می کنند و پلاستیک جدیدی با کیفیت پایین برای ساخت و ساز، قاب پنجره و مانند آن می سازند.

 

پتانسیل تجاری اقتصاد چرخشی را چگونه برآورد می کنید؟

بر اساس برآوردهای رسمی، در سال های 2017 و 2018 حدود 3.4 میلیون تن زباله پلاستیکی در سال در هند وجود داشته است. پیش بینی می شود تا سال 2023 این میزان به 9 تا 10 میلیون تن افزایش یابد. مقدار واقعی به احتمال زیاد حتی بیشتر است. تا سال 2030، 30 میلیون تن زباله پلاستیکی وجود خواهد داشت. با فرض اینکه حدود 25 درصد از محصولات جدید از پلاستیک بازیافتی ساخته شده اند، این مقدار حدود شش میلیون تن است که می تواند مجدداً استفاده شود. این به معنای صرفه جویی برای شرکت های فرآورش مانند Unilever یا Procter & Gamble است و همچنین فرصتی برای بازیافت کنندگان برای کسب درآمد است. من شنیده ام که حاشیه سود برای بازیافت ها بین 30 تا 40 درصد است.

 

موقعیت آربورگ در هند از نظر اقتصاد چرخشی چگونه است؟

آربورگ از سال 1981 در هند حضور دارد و در اینجا شهرت بسیار خوبی دارد. با شرکت در کنفرانس VDMA در بمبئی، می‌خواهیم ارائه فناوری‌ها را به مشتریان در چارچوب اقتصاد چرخشی آغاز کنیم. اما مهمتر از همه، ما می خواهیم مردم را در مورد ابتکاراتی مانند R-Cycle، در مورد شرایط در غرب، در مورد آنچه که می توان برای جمع آوری زباله به روشی معقول انجام داد، در مورد جایگزین های پلاستیکی آموزش دهیم. آربورگ برای سال‌ها از فناوری‌های لازم برای ترکیب مواد جایگزین در یک قطعه قالب‌گیری شده برخوردار بوده است. این در درجه اول در راستای اقتصاد چرخشی است و برای ما بسیار مهم است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا