اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ همه چیز درباره پسماندها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر بطری های پلاستیکی خالی، روزنامه های تاریخ گذشته، پوست تخم مرغ، یا کیسه های چایی استفاده شده تمام این ها یک چیز مشترک دارند: همگی متعلق به پسماند جامد شهری (MSW)، که معمولا زباله یا آشغال نامیده می شوند، هستند. پسماند جامد شهری به پسماند خانگی، اداری یا مغازه (retail waste) اشاره دارد و بخشی از زندگی روزانه هر فرد است. هر فرد در ایالات متحده 2 کیلوگرم پسماند جامد شهری در روز تولید می کند که منجر به ایجاد کل پسماند 254 میلیون تن در سال 2013 شده است و این روند در حال افزایش است. همانطور که حجم پسماند تولیدشده در ایالات متحده افزایش می یابد، مدیریت و دفع پسماند جامد شهری نگرانی جوامع می شود. به منظور درک اثر پلاستیک ها و بازیافت آن ها در جریان پسماند، دانستن ترکیب بندی پسماند جامد شهری و راهبردهای کنونی برای مدیریت آن مهم است.

1- پسماند جامد شهری یک همراه روزانه
به طورکلی پسماند جامد شهری (MSW) به عنوان پسماند بی خطر (nonhazardous) تعریف می شود. کارگزار حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) پسماند جامد شهری را به عنوان پسماند شامل موارد روزانه، که استفاده و سپس دور انداخته می شوند مانند بسته بندی محصولات، بطری ها، ضایعات غذا و روزنامه ها که از خانه ها، مدارس، بیمارستان ها و کسب وکار می آیند، تعریف می کند. پسماند جامد شهری در سه تقسیم بندی وسیع مطابق با محلی که تولید می شود، تعریف می شود: پسماند خانگی، پسماند تجاری و پسماند صنعتی. پسماند خانگی شامل پسماند خانه های خانواده های تک یا چند نفره، هتل ها و مسافر خانه ها و مناطق تفریحی روزمره است. این دسته بندی 55 تا 65 درصد از کل پسماند جامد شهری تولید شده را شامل می شود و هم چنین به عنوان پسماند پسامصرف تلقی می شود. درنتیجه، پسماند خانگی منبع اصلی پسماند جامد شهری در ایالات متحده است. پسماند تجاری شامل پسماند جامد از مغازه ها، اداره ها، رستوران ها، انبارها و دیگر فعالیت های غیرتولیدی است. پسماند از مدارس، دانشگاه ها و ساختمان های مشابه عمومی یا نیمه عمومی به عنوان پسماند سازمانی فهرست بندی می شوند. پسماند تولیدشده از بخش صنعتی ناچیز است. شرکت های تولیدی باقیمانده های جامد یا پسماند پیش مصرف خود را توسط بازیافت، استفاده مجدد مستقیم یا دفع در خاکچال های پسماند صنعتی، مدیریت می کنند.
کل تولید پسماند جامد شهری در ایالات متحده بین سال 1960 تا سال 2013، از 88 تن در سال به 254 تن در سال، به علت توسعه اقتصادی به طور پایدار افزایش یافت. سرانه تولید در هر سال از 2/1 کیلوگرم تا 2 کیلوگرم افزایش یافته است. با این حال، باید توجه داشت که پس از یک اوج در سال 2000، سرانه پسماند جامد شهری تولیدشده در سال کمی پس از آن کاهش یافته است (15/2 کیلوگرم تا 2 کیلوگرم). عوامل موثر بر مقدار پسماند جامد شهری تولیدشده شامل تغییرات در جمعیت، قدرت خرید فردی، بسته بندی محصولات و فناوری است، که عادت های دفع و نیز طبیعت مواد دفع شده را تحت تاثیر قرار داده است. از این رو، یک تجزیه وتحلیل از ترکیب بندی پسماند جامد شهری در طول زمان برای توضیح آن و هم چنین پیش بینی آینده تولید پسماند جامد شهری در ایالات متحده لازم است. کارگزار حفاظت از محیط زیست (EPA) از دو روش برای مشخصه یابی پسماند جامد شهری، توسط مواد و محصولات اصلی، استفاده می کند. سهم و مقدار مواد مختلف در پسماند جامد شهری در شکل 1 نشان داده شده است، شکل 1 تغییرات ایجاد شده در پسماند جامد شهری تولیدشده در ایالات متحده را بازتاب می کند. شکل 1 اطلاعاتی درمورد روند رفتار مصرف کننده و تولید پسماند را فراهم می کند. در این مقاله در مورد چگونگی ارتباط ترکیب بندی پسماند جامد شهری با مدیریت پسماند بحث می شود.

 

برگردان: مهندس رویا پورشوشتر
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۲۱ ماهنامه بسپار که در اسفندماه  منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا