اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ هموار‌‌سازی فرآیندهای پلیمری با کمک فرآیندها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر انتخاب دقیق کمک فرایند‌‌ها می‌‌تواند باعث افزایش سرعت تولید، کمک برای پراکنش بهتر و بالا بردن عملکرد کلی آمیزه شود. برخی از آخرین نوآوری‌‌ها در این زمینه بررسی شد.
چه در فرایند پسماند پسامصرفی پلی‌‌الفین‌‌های مخلوط یا چه در آمیزه‌‌سازی پلی‌‌کربنات‌‌های تقویت شده با الیاف کربن با عملکرد عالی، تمام انواع فرمول‌‌بندی‌‌های پلاستیک‌‌ها می‌‌توانند از افزودن عاقلانه‌‌ی کمک فرایند‌‌ها و روان‌‌کننده‌‌ها برای بهبود فرایند و عملکرد آن‌‌ها بهره‌‌‌‌مند شوند. با توجه به این‌‌که تولیدکنندگان افزودنی به طور پیوسته برای سازگار‌‌سازی و بهبود اثر‌‌بخشی محصولات خود فعالیت می‌‌کنند، این مقاله نگاهی به برخی از آخرین پیشرفت‌‌ها در این زمینه دارد.

به عنوان نمونه در چند‌‌سازه‌‌های (کامپوزیت‌‌های) تقویت شده با الیاف، عملکرد فیزیکی تحت تاثیر خواص مکانیکی الیاف، میزان پراکنش لیف درون بستر و چسبندگی میان دو فاز است. شرکت Völpker Spezialprodukte مطالعه کرده است که چگونه محصولش با نام Cevo-process J-3400، که مخلوطی از موم‌‌های استری مونتان (موم سختی است که از استخراج حلالی انواع خاصی از زغال سنگ قهوه‌‌ای به دست می‌‌آید، مترجم) و دیگر موم‌‌ها است، می‌‌توانند بر خواص مکانیکی آمیزه‌‌های پلی‌‌کربنات تقویت شده با الیاف کربن اثر بگذارد. آزمون‌‌ها با استفاده از Makrolon 2405، گونه همه منظوره با گرانروی کم، رهایش آسان، از شرکت Covestro با مقدار MVR (آهنگ شارش حجمی مذاب در شرایط 300 درجه سلسیوس و 2/1 کیلو‌‌گرم) 19 سانتی‌‌متر مکعب بر 10 دقیقه انجام شد. از آزمونه‌‌های قالب‌‌گیری تزریقی چند‌‌منظوره 1A (DIN EN ISO 3167) استفاده شد و نتایج در شکل‌‌های 1 و 2 نشان داده شده است.

شکل 1: تاثیر به کار‌‌گیری phr 3/0 از CEVO-process J-3400 بر مدول کششی (E) پلی‌‌کربنات تقویت شده با الیاف کربن با مقادیر 7/9، 2/17 و phr 5/28. منبع: Völpker Spezialprodukte

شکل 2: تاثیر به کار‌‌گیری phr 3/0 از CEVO-process J-3400 بر استحکام کششی پلی‌‌کربنات تقویت شده با الیاف کربن با مقادیر 7/9، 2/17 و phr 5/28. منبع: Völpker Spezialprodukte.

این مطالعه مشخص کرد که استفاده از Cevo-process J-3400 به طور قابل ملاحظه‌‌ای مدول کششی و استحکام کششی را می‌‌تواند افزایش دهد. مطالعات قبلی نشان داده است که ارتباط معنا‌‌داری بین اثر میزان پراکنش این افزودنی بر روی مواد پرکننده و بهبود خواص مکانیکی وجود دارد. پراکنش بهتر الیاف کربن باعث کاهش مقدار مصرف الیاف کربن می‌‌شود و در نتیجه منجر به کاهش هزینه‌‌های مواد اولیه می‌‌شود. Cevo-process J-3400 به صورت پودری، دانه‌‌های فشرده‌‌یِ گَرد نَچسب (dust-free) موجود است.
IncroMax 100 که یک افزودنی چند‌‌منظوره با سرعت مهاجرت زیاد ساخته‌‌ی شرکت Croda است، برای استفاده با انواع پلی‌‌استر‌‌ها از جمله پلی‌‌اتیلن ترفتالات (PET)، پلی‌‌اتیلن ترفتالات گلایکول (PETG)، پلی‌‌بوتادی‌‌ان ترفتالات (PBT) و پلی‌‌لاکتیک اسید (PLA) مناسب است. این شرکت می‌‌گوید که آن‌‌ها فواید عملکردی و زیست پایداری (sustainability) قابل توجهی از خود نشان می‌‌دهند و زمانی که در PET استفاده می‌‌شوند، بسته به مقدار مصرفی، می‌‌توانند به عنوان روان‌‌کننده‌‌ی داخلی یا خارجی عمل کنند و هر دو ویژگی فرایندپذیری و خواص نهایی مواد را بهبود بخشند.

برگردان: مهندس زهرا زارعی
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 233 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا