اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ هوشمندسازی و اینترنت اشیا، مفاهیمی که هر روز برای فرآیندکاران تزریق پلاستیک آشناتر می شوند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر دلایل استفاده از عملکرد دستگاه رقمی (دیجیتال)‌‌، از کنترل فرایند بهتر تا صرفه‌‌جویی در هزینه و انرژی، متقاعدکننده‌‌تر شده است. در این مقاله پیشرفت‌‌ها در حوزه هوشمندسازی عملکرد قالب‌‌گیری آورده شده است.

شرایط نامناسب، سازنده‌‌های دستگاه قالب‌‌گیری تزریقی را مجاب به هوشمندسازی محصولات خود می‌‌کند. اگر جنبه‌‌ی مثبت را بنگریم، یک پیشرفت رو به جلو در فناوری الکترونیک است که برای مثال قرارگیری حسگرها تقریبا در همه‌‌جا، کنترل هر عامل موثر بر کیفیت قطعه و گزارش تغییرات را میسر می‌‌سازد که به همین جهت می‌‌تواند بی‌‌درنگ و خودکار عمل کند. اینترنت اشیا (Internet o Things/ IoT) می‌‌تواند در سطح بالاتری از شبکه‌‌سازی بین دستگاه‌‌ها و سامانه‌‌ی مدیریت و قراردهی داده‌‌های مهم روی دستگاه‌‌های سیار کمک کند.
از طرف دیگر، فشار روزافزونی به فرایندکاران برای افزایش خودکارسازی وجود دارد. زیرا آن‌‌ها در پیدا کردن نیروی انسانی لازم برای انجام وظایف دستی (غیر خودکار) به واسطه‌‌ی شرایطی که البته در دو سال گذشته توسط بیماری کرونا تشدید شده است، مشکل پیدا کرده‌‌اند. بسیاری از تحولات اخیر در نمایشگاه تجاری Fakuma 2021 در آلمان به نمایش گذاشته شد.
گروه Wittmann برای دستگاه‌‌های Wittmann Battenfeld خود که پیش از این با چندین ویژگی نظارت بنیادی همراه بوده است، بسته‌‌های اختیاری Expert و HiQ را عرضه کرده است. بسته‌‌های HiQ در مورد واحد نرم‌‌سازی طراحی شده‌‌اند. طبق گفته‌‌ی این گروه، این‌‌ها تماما دارای پایه‌‌ی نرم‌‌افزاری بوده و در نتیجه نیاز به هیچ‌‌گونه تغییرات سخت‌‌افزاری هزینه‌‌بری ندارند. برای مثال، HiQ Flow در یک تزریق یکسان، فشارهای نگهداری و جابه‌‌جایی (switchover) را به منظور تصحیح ناپایداری‌‌های ناشی از مواد بازیافتی استفاده شده، تطبیق می‌‌دهد. HiQ Melt حضور شیریک¬طرفه (Check ring) در حالت بسته را پیش از تزریق و پایداری فرایند را حتی زمانی که از مواد با گرانروی کم استفاده می‌‌شود، ضمانت می‌‌کند.
راه‌‌‌‌اندازی پروژه‌‌های جدید در دستگاه‌‌ها آسان‌‌تر شده است. طبق گفته‌‌ی گروه Wittmann، مجموعه‌‌ی Wittmann 4.0 آن‌‌ها قابلیت استفاده از روش وصل و تولید (Plug and Produce: امکان اتصال و جدا کردن سریع و راحت یک دستگاه تولید جدید به سامانه‌‌ی تولید، مترجم) را دارد (شکل 1). داده‌‌های تولید به کاربر اجازه می‌‌دهد تا به طور دقیق متوجه شود که به چه دستگاهی برای پروژه‌‌ی جدید نیاز دارد و به کدام دستگاه دیگر نیاز ندارند. علاوه بر این، نرم‌‌افزارهای QuickSetup و Smart Edit یک رابط شفاف و دیداری برای تنظیم دستگاه برای قالب جدید فراهم می‌‌کنند.
هم‌‌چنین شرکت Wittmann یک سامانه‌‌ی هوشمند نظارت شرایط (Condition Monitoring System/ CMS) را که اقدامات تعمیر و نگهداری را بهینه‌‌سازی می‌‌کند و به کارکنان پیش از کار افتادن دستگاه هشدار می‌‌دهد، ایجاد کرده است.
طبق گفته‌‌ی گروه Wittmann، با TEM+ (یک سامانه‌‌ی مدیریت تولید کم‌‌ هزینه است که اطلاعات را از بخش‌‌های تولید بدون تاخیر زمانی تامین می‌‌کند، مترجم) آن‌‌ها یک سامانه‌‌ی مدیریت تولید (Manufacturing Execution System/ MES) گسترده به منظور کاهش زیان‌‌های احتمالی ارایه دادند. این امکان توسط جمع‌‌آوری پیوسته‌‌ و ترکیب داده‌‌های‌‌ یک یا چند دستگاه تزریق شامل دستگاه‌‌های پیرامون وابسته‌‌ به‌‌دست آمده است که سپس در دسترس کارمندان بخش نظارت در واحد یا خارج آن به صورت برخط (آنلاین) قرار می‌‌گیرد. چندین لایه دیوار آتشین (Firewall: یک سامانه‌‌ی امنیت شبکه است که ترافیک ورودی و خروجی شبکه را بر اساس قوانین امنیتی از پیش تعریف شده نظارت و کنترل می‌‌کند، مترجم) و اقدامات ضد رخنه، حتی اگر شبکه‌‌ای در خطر باشد باید امنیت تولید را فراهم کند.
طبق گفته‌‌ی گروه Wittmann، در حال حاضر افزایش روند پایدار در استفاده از نرم‌‌افزارهای هوشمند و خودکارسازی در صنعت قالب‌‌گیری تزریقی وجود دارد. آن‌‌ها در حال مشاهده‌‌ی کاهش هزینه‌‌های شرکت‌‌ها و تاثیرات آن‌‌ها بر محیط زیست به واسطه‌‌ی استفاده از مواد بازیافتی و زیست‌‌تخریب‌‌پذیر هستند. طبق تجربه‌‌ی این گروه، مشتریان مجبور به استفاده از این قابلیت‌‌های هوشمندتر نیستند، بلکه برخی از آن‌‌ها به منظور یافتن راه‌‌حل‌‌هایی برای مشکلات از پیش موجود مانند نوسانات فرایند یا رفتار بسته شدن شیر یک طرفه به آن‌‌ها مراجعه می‌‌کنند. مشتریان دیگر، از توانایی‌‌های دستگاه‌‌های ما بی‌‌خبر بوده و پذیرای امکاناتی برای صرفه‌‌جویی در هزینه و انرژی هستند.

برگردان: مهندس سید عارف داودی
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 240 ماهنامه بسپار که در نیمه مهرماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا