اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ واکنش جالب جو زمین به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای طی پاندمی کرونا

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر پاندمی کووید-19 و محدودیت های بین المللی مسافرتی و سایر بخش های اقتصادی ناشی از آن، باعث کاهش شدید آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای در طی چند هفته شد. این تغییر ناگهانی به دانشمندان دیدگاهی بی سابقه از نتایجی، که دستیابی به آن ممکن بود سال ها طول بکشد، داد. یک تحقیق مقایسه ای از اثرات پاندمی بر روی جو زمین، که اطلاعات آن توسط ماهواره های ناسا و سایر آژانس های فضایی بین المللی به دست آمده است، یافته های جالبی را آشکار می سازد.
آزمایشگاه های درگیر در این تحقیق، چهار موضوع اصلی در رابطه با جو را مورد مطالعه قرار دادند: دو تا از مهم ترین گازهای گلخانه ای یعنی CO2 و متان، و دو آلاینده هوا یعنی اکسیدهای نیتروژن و ذرات میکروسکوپی نیترات. در اینجا به نتایج مربوط به گاز گلخانه ای CO2 پرداخته می شود.
به گفته نویسندگان این تحقیق، جالب ترین نتیجه این بود که اگرچه انتشار CO2 در سال 2020 حدود 4/5 درصد کاهش یافت، اما مقدار CO2 موجود در جو همچنان با نرخ پیشین افزایش یافت! به گفته یکی از نویسندگان این مطالعه، در طی اختلالات اجتماعی و اقتصادی پیشین، می توان تغییرات آنی در رشد نرخ CO2 را مشاهده کرد. محققان با استفاده از اطلاعات ماهواره ناسا و مدلسازی جوی NASA Goddard Earth Observing SystemYY، توانستند دلایل متعددی برای این نتیجه جالب به دست آورند.
آنها دریافتند با وجود اینکه کاهش 4/5 درصدی انتشار این گاز چشمگیر بود، اما افزایش غلظت جوی در محدوده طبیعی سال-به-سال و ناشی از فرایندهای طبیعی بود. همچنین، اقیانوس ها نتوانستند به اندازه سال های پیشین گاز CO2 را از جو جذب کنند، به گفته آنها احتمالا دلیل آن کاهش فشار CO2 درهوای مجاور سطح اقیانوس می باشد. این مطالعه همچنین نشان داد در مورد متان نیز، مانند CO2، پاندمی باعث کاهش مقدار آن در جو نشد. همچنین در مورد آلاینده ها و مولکول های NOx، هرچند کاهش NOx باعث کاهش آلودگی هوا شد، اما از توانایی برای پاکسازی خود از گاز گلخانه ای متان کاست.

این مطالعه باعث می شود دوباره به موضوع کاهش گازهای گلخانه ای و رفتار جو در مقابل آن فکر کنیم و برنامه های جدیدی برای نجات زمین بیابیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا