اخبار

اختصاصی بسپار/ پانسمان هوشمند سه بعدی برای درمان بیماران سوختگی

گروه ترجمه و تولید محتوا دربسپار/ایران پلیمر محققان دانشگاه واترلو روش جدیدی را برای ساخت پانسمان های چاپ سه بعدی زخم با استفاده از بسپارهای پیشرفته ابداع کرده اند که می تواند درمان بیماران سوختگی را بهبود بخشد و همچنین به دارورسانی داروهای سرطان کمک کند. مواد نوآورانه پانسمان زخم ساخته شده به شکل آب‌ژل با گرم کردن یا سرد کردن منقبض یا منبسط می شوند و چسبندگی قابل تغییر ایجاد می کنند.

پانسمان زخم شخصی‌سازی شده با چاپ سه بعدی می‌تواند به راحتی روی پوست قرار گرفته و کنده شود. این امر به ویژه برای درمان بیماران مبتلا به سوختگی بد اهمیت دارد، زیرا هر چند وقت یکبار باید پانسمان آن ها را تعویض کرد، که فرآیندی دردناک است.

ماده ی ابداع شده شامل نوعی بسپار زیستی مشتق شده از جلبک دریایی، یک بسپار حساس به دما و نانوبلورهای سلولزی است که شکل آن با چاپگر چسبنده سه بعدی متناسب با بدن افراد ساخته می شود و مقرون به صرفه است. قابلیت تنظیم دقیق واکنش حرارتی پانسمان به این معنی است که می تواند روی پوست گرم شود و به آرامی به دمای اتاق کاهش یابد. پس از سرد شدن در یخچال، پانسمان منبسط می شود. اما سپس با دمای بدن منقبض می شود. علاوه بر این، پانسمان برای دارورسانی طولانی مدت طراحی شده است.

این ابداع همچنین کاربردهای بالقوه‌ای در صنعت زیبایی و آرایشی دارد. زیرا با فناوری اسکن سه‌بعدی می‌توان ویژگی‌های صورت را تجزیه و تحلیل کرد و ماسک هیدروژل حاوی محصولات خاصی برای صورت و پوست می‌تواند سفارشی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا