اخبار

اختصاصی بسپار/ پروژه پژوهشی برتر 2023 در آلمان: پلاستیک خود روان کننده

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر مرکز پلاستیک SKZ آلمان مواد پلاستیکی ارائه کرده است که می‌تواند اصطکاک و سایش را تا 85 درصد با افزودن میکروکپسول‌های روان کننده کاهش دهد.

به گفته SKZ، نزدیک به یک چهارم انرژی مصرفی جهان به تنهایی به دلیل اصطکاک است. بررسی‌های این مرکز نشان می‌دهد که مقدار اصطکاک و سایش هنگام استفاده از میکروکپسول‌های روان‌کننده در پلاستیک‌ها کاهش می‌یابد. این پژوهش برای تعیین کمّی مزایای فناوری برای کاربرد در مقیاس صنعتی انجام شد.

میکروکپسول‌های پر از روان‌کننده می‌توانند تا دمای 260 درجه سلسیوس در پلاستیک‌ها گنجانده شوند. در واقع میکروکپسول‌های روان کننده قطرات روغنی به ابعاد 5 تا 50 میکرومتر هستند که با یک پوسته از جنس بسپار بسیار نازک پوشیده شده اند. این پروژه نشان داده است که طیف گسترده‌ای از روغن‌های تجاری موجود را می‌توان محصور کرد و مانند پودر در پلاستیک گنجاند.

SKZ در حال بررسی چگونگی استفاده از میکروکپسول‌ها بدون تخریب در قالب‌گیری پلاستیک‌های مهندسی مانند POM، PA6 و PA66 بوده است. آزمایش‌های بعدی کاهش قابل توجه 85 درصدی اصطکاک و سایش در تماس پلاستیکی و فولادی را نشان داد.

این فناوری روزی می‌تواند در قطعات یاتاقان، ریل‌های کشویی چرخ‌دنده‌ها و غیره مفید باشد. همچنین می‌تواند جایگزینی برای مواد شیمیایی پلی فلوئورینه (PFAS) مانند PTFE باشد که برای سلامتی و محیط زیست مضر است.
جایزه Otto von Guericke به این پروژه به عنوان یکی از سه پروژه پژوهشی برتر برای سال 2023 اعطا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا