اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پرکننده‌‌های معدنی، تصویر سبز جدیدی را ارایه می‌‌دهند

گروه ترجمه و تولید محتوا بسپار / ایران پلیمر زیست‌‌پایداری (sustainability) و تجدیدپذیری احتمالا اصطلاحاتی نیستند که بلافاصله با پرکننده‌های معدنی در ارتباط باشند، اما در میان برخی از آخرین معرفی‌‌ها، ادعاهایی درخصوص این دو جنبه وجود دارد.
تولیدکنندگان پرکننده‌‌های معدنی در حال توسعه‌‌دادن برخی از افزودنی‌‌های خلاقانه و جدید هستند که می‌‌توانند برای بهبود عملکرد، مقرون به صرفه‌‌کردن قیمت تمام‌‌شده و حتی زیست‌‌پایداری محصولات خود، آن‌‌ها را مورد بهره‌‌برداری قرار دهند. تعدادی از تامین‌‌کنندگان با استفاده از واژه “تجدیدپذیر” به توصیف محصولات عرضه شده خود می‌‌پردازند. این مقاله به بررسی برخی از پیشرفت‌های جدید «سبز» می‌‌پردازد و هم‌‌چنین نگاهی به آخرین نوآوری‌ها در پرکننده‌های معدنی موجود دارد.

شرکت Hudson Greenland واقع در کشور گرینلند، افزودنی جدید چندکاره‌‌ای را از آنورتوزیت (سنگی به رنگ خاکستری روشن است که بیشتر آن از پلاژیوکلاز کلسیم، آلومینیوم و سلیسیوم ساخته شده‌است، مترجم) تولید کرده است که اخیرا استخراج آن آغاز شده‌‌است. این ماده معدنی ‌‌سفید با نام ‌‌تجاری Greenspar یک کلسیم آلومینیوم سیلیکات با خلوص بالا است که از ذخایر کوه White Mountain در گرینلند به‌‌دست می‌‌آید. آنورتوزیت را می‌‌توان در سایر نقاط اروپا و آمریکای‌‌ شمالی نیز یافت، اما گفته‌‌ها حاکی از آن است که محصولات گرینلند دارای بالاترین کیفیت و پتانسیل تجاری است. شرکت Hudson Greenland کاربردهای ضدخشک¬چسبی (anti-block) در فیلم‌‌های پلی‌‌اتیلنی را به عنوان هدف معین کرده ‌‌است و در یافتن کاربردهایی در سایر زمینه‌‌ها، به طور عمده، در بسپارهای غیرقطبی نیز خوش‌‌بین است. این شرکت اظهار داشته که در حال‌‌حاضر نمونه‌‌برداری از مواد توسط چندین مشتری انجام شده است.
در کاربرد فیلم‌‌های پلی‌‌اتیلن، Greenspar با ضریب ‌‌شکست بسپار مطابقت دارد، به‌‌همین دلیل علاوه‌‌بر شفافیت بسیار ‌‌خوب، عملکرد ضدخشک¬چسبی را به‌‌شکل کارامدی نیز ارایه می‌‌دهد. شرکت Hudson Greenland بیان‌‌کرد Greenspar به‌‌عنوان یک سیلیکات معدنی با مساحت سطح کم، دارای خواص متعددی است. این محصولات می‌‌توانند به خوبی زمینه‌‌ی سامانه‌‌های مختلف ازجمله گرمانرم‌‌های مهندسی باشند و برای کارایی بهتر با سیلان اصلاح شوند. Greenspar پایداری ابعادی فوق‌‌العاده‌‌ای را ایجاد می‌‌کند و هم‌‌چنین جمع‌‌شدگی (shrinkage) و تاب‌‌خوردگی را نیز کاهش می‌‌دهد. یکی ‌‌دیگر از جنبه‌‌های منحصربه‌‌فرد Greenspar، در‌‌دسترس‌‌بودن آن هم به صورت پودر و هم به شکل مستربچ 95 درصد برپایه‌‌ی پلی‌‌الفین‌‌ها، پلیآمیدها، پلی‌‌وینیل کلرید (PVC) و سایر بسپارها است (شکل 1). مستربچ‌‌ها که برای استفاده توسط شرکت‌‌های آمیزه‌‌سازی در نظر گرفته‌‌شده‌‌اند، امکان جابه‌‌جایی و خوراک‌‌دهی در قالب پودری فوق‌‌العاده ریز که از لحاظ شکل و رفتار، مشابه بسپار باشد را فراهم می‌‌کند. این مستربچ‌‌ها برای توان عملیاتی و پراکنش زیاد طراحی شده‌‌اند و نیاز حیاتی بازار را برای اطمینان از محیط عاری از گردوغبار برطرف می‌‌کنند، در حالی‌‌که توان ‌‌عملیاتی و خواص را نیز بدون نیاز به سامانه حمل پودر به حداکثر می‌‌رسانند.
این شرکت، Greenspar را بهعنوان یک جایگزین برای سایر سیلیکات‌‌های معدنی به ویژه کائولن (kaolin) می‌‌داند، هم‌‌چنین می‌‌تواند جایگزینی برای ولاسونیت (wollastonite) و میکا (mica) باشد، با وجود این‌‌که گاهی نسبت ‌‌منظر متفاوت است و هم‌‌چنین توانایی این ماده بر کاهش میزان تاب‌‌خوردگی و اثر تقویت‌‌کنندگی کم آن را بیان کرد.

 

برگردان: مهندس مهساانصاری
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 237 ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه ۱۴۰1 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا