اخبار

اختصاصی بسپار/ پرینت سه بعدی و ناسا: ناسا پیشرو می شود …

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر امروزه قطعات تولید شده با فناوری پرینت سه بعدی در حال چرخش به دور زمین بوده، ماهواره ها را درمدار قرار می دهند و روی سطح سیاره های دور به گشت و گذار می پردازند.
در دهه گذشته، پرینت سه بعدی به عنوان یکی از روش های تولید به شدت توسعه یافته است. اگرچه همچنان تردیدهایی درباره پتانسیل ها در صنعت هوافضا وجود دارد، اما ناسا با استفاده از این فناوری بر روی ماه رفته است. ناسا نه تنها از فناوری کنونی کمال استفاده را می کند –هم اکنون قطعات تولید شده توسط پرینت سه بعدی بر روی مریخ قرار دارند- بلکه از طریق سرمایه گذاری، تحقیقات و کاربرد آزمایشی، قصد دارد تولیدات خود با استفاده از این فناوری را به مرحله بعدی ببرد. در ادامه به برخی از آخرین فعالیت های ناسا در زمینه پرینت سه بعدی می پردازیم.
موتور راکت
ماه گذشته، ناسا قطعاتی از موتور راکت، که با همکاری Aerojet Rocketdyne توسعه یافته است، را آزمایش کرده است. تیم توسعه بر روی طراحی و تولید محفظه های احتراق سبک وزن به همراه نازل ها و انژکتورها از طریق فناوری پرینت سه بعدی کار کرده اند. این مجموعه جدید توسط اسپری سرد و آتش آزمایش شدند و هر دو آزمایش را با موفقیت گذراندند.
کاوشگر مریخ
بدنه کاوشگر Exploration Rover (معروف به Percy)، که در 18 فوریه 2021 بر روی مریخ فرود آمد، شامل 11 قطعه فلزی تولید شده توسط فناوری سه بعدی بود. پنج تا از این قطعات از تیتانیوم ساخته شده اند، از پوسته PIXL که به دنبال نشانه های زندگی میکروبی فسیل شده بر روی مریخ می گردد. این قطعات، نسبت قطعات سنتی، وزن کاوشگر را سه تا چهار برابر سبک تر کرده است.
شش قطعه دیگر از ابرآلیاژ نیکل هستند که در مبدل های حرارتی MOXIE کاوشگر Percy به کار رفته اند. MOXIE از طریق حرارت دهی زیاد به هوای مریخ اکسیژن تولید کرده و و در آینده می تواند مقادیر صنعتی اکسیژن بر روی مریخ را تولید نماید.
ساخت زیستگاه توسط پرینت سه بعدی در مریخ
در پروژه 2019 ناسا، چالش ساخت زیستگاه توسط پرینت سه بعدی، راه های پیش گامانه ای برای استفاده از پرینت سه بعدی زیستگاه برای ماموریت های آینده مریخ را پیدا کرد. برنده این چالش AI SpaceFactory بود که روشی برای ساخت یک خانه چندمنظوره توسط پرینت سه بعدی بر روی مریخ، با استفاده از فیبر بازالت استخراج شده از سنگ های مریخی و زیست پلاستیک PLA تولید شده از گیاهان مریخی، را پیشنهاد کرد. این ماده سه تا چهار برابر مقاوم تر و پنج برابر با دوام تر از سیمان می باشد.
از دیگر موارد استفاده از پرینت سه بعدی در فضا می تواند به تولید بافت بدن انسان و ساخت و ساز بر روی ماه اشاره نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا