اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پلاستیک‌های به دست آمده از بازیافت شیمیایی در راه خودروسازی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر بازیافت شیمیایی پلاستیک‌های فرسوده طرفداران و منتقدان خود را دارد. IDTechEx باور دارد که روش‌های پیشرفته ی بازیافت هیچ نقشی در اقتصاد چرخشی ایفا نمی کنند. با گسترش پروژه‌های گرما کافت (pyrolysis) و وابسپارش (depolymerization) یک سوال مهم این است که مواد بازیافتی در کجا مورد استفاده قرار خواهند گرفت؟

IDTechEx گزارش جدیدی را تحت عنوان “بازیافت شیمیایی و تجزیه ی پلاستیک‌ها در 2023-2033” منتشر کرده است که مملو از ارزیابی‌های شرکت، تجزیه و تحلیل فناوری و پیش بینی‌های مستقل بازار است. این گزارش شش حوزه اصلی را که به دنبال استفاده از محصولات بازیافت شیمیایی هستند، نشان‌ می‌دهد. به طور کلی،IDTechEx پیش‌بینی می‌کند که کارخانه‌های گرماکافت و وابسپارش بیش از 20 میلیون تن زباله پلاستیکی را تا سال 2033 بازیافت خواهند کرد.
طبق گزارش IDTechEx، یکی از حوزه‌های کاربردی کلیدی، صنعت خودروسازی است. دو جنبه برای نقش بازیافت شیمیایی وجود دارد: اول، استفاده از پسماندهای پلاستیکی و دوم، تولید پلاستیک‌های بازیافتی با خواص مطلوبی که قادر است جایگزین محصولات تولید شده از منابع فسیلی گردد. رزین‌های مناسب خودروسازی توسط شرکت‌هایی مانند Sabic و Repsol و پروژه‌هایی شامل USCAR و Eastman،JLR و BASF و دیگران در این فضا وارد شده است. از نظر مواردی که در مسیر تجاری سازی قرار دارند، در سال 2022، Audi با همکاری LyondellBasell یک سگک کمربند ایمنی برای Q8 e-Tron را معرفی کرد، در حالی که مرسدس بنز با Pyrum و BASF دستگیره دری را به تولید انبوه رساند که از نفت گرماکافتِ به دست آمده از لاستیک‌های فرسوده استفاده‌ می‌کند. انتظار‌ می‌رود در سال 2023 و پس از آن شاهد چندین محصول دیگر باشیم.

پتانسیل در بخش الکترونیک
اگرچه کمتر گزارش شده است، اما یک فرصت نوظهور در فضای الکترونیک عمدتا برای ترکیبات پلی کربنات (PC) یا PC/ABS (اکریلونیتریل-بوتادین-استایرن) نهفته است. دستگاه‌های الکترونیکی بیش از هر صنعت دیگری با فشار برای به کار گیری مواد بازیافتی مواجه هستند. برندهای ممتاز مصرف‌کننده نیز می‌توانند از ارتقای اعتبار پایداری خود بهره ببرند.
رایانه‌های شخصی به طور معمول با بازیافت مکانیکی ترکیب‌ می‌شوند، اگرچه چالش‌هایی نیز وجود دارد. چندین نمونه در حال ظهور از رایانه‌های مشتق شده از نفت گرماکافت وجود دارد، از جمله موادی از Lotte Chemical و Sabic در این بین به چشم‌ می‌خورند.

استفاده از مواد اولیه حاصل از بازیافت شیمیایی در پلاستیک‌ها برای کاربردهای خودرو و الکترونیک و نیز در میان صنایع دیگر پتانسیل خوبی دارد. اما در مورد قابلیت اقتصادی و زیست‌محیطی آن هنوز جای سوال وجود دارد.
علاوه بر خودرو و لوازم الکترونیکی، IDTechEx بسته بندی ، منسوجات، فرش‌ها و تشک‌ها را به عنوان بخش‌های عمده بازار با پتانسیل بالا برای جذب مواد اولیه بازیافت شیمیایی شناسایی کرده است.

چالش مقرراتی و محیطی
به رغم خوش‌بینی‌ها، در مورد چگونگی طبقه‌بندی و شناسایی فرآیندهای بازیافت شیمیایی برای اعتبار سبز (یا عدم وجود آن) جای بحث وجود دارد. در نتیجه این امر تأثیر بسزایی در جذب ‌آن‌ها خواهد داشت. به همین ترتیب، نحوه ردیابی و حسابرسی این بازیافت یک حوزه کلیدی برای نظارت خواهد بود.
اکثر شرکت‌های پتروشیمی از رویکرد توازن انبوه حمایت می‌کنند و اغلب اظهار می‌کنند که این رویکرد تنها رویکرد ممکن است. با این حال، روش‌های فعلی به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته‌اند و بسیاری خواستار قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای بهبود شفافیت برای مصرف‌کنندگان هستند.

بازیافت شیمیایی پسماندهای پلاستیکی، صنعتی است که در تمام حوزه‌ها از تصمیمات نظارتی گرفته تا راه حل‌های فناورانه‌ی نوظهور به سرعت در حال تحول است. در سال 2023 بحث‌های شدیدی در مورد قابلیت بازیافت مواد شیمیایی ادامه خواهد داشت. زیرا در مورد دوام اقتصادی و زیست‌محیطی این فناوری سوال‌های زیادی باقی می‌ماند. با این حال، محصولات حاصل از این روش بازیافت در حال حاضر در بازار موجودند و در دست توسعه هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا