اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پلاستیک ها به دنبال از بین بردن رد پای کربنی

بسپار/ایران پلیمر کوته‌‌نوشت (abbreviation) جدید PCF، به‌‌نظر می‌‌رسد اسم یک گرمانرم مهندسی جدید باشد اما همان‌‌طور که در برخی از آخرین پیشرفت‌‌های تامین‌‌کنندگان گرمانرم‌‌های مهندسی (ETP) در این مقاله نشان داده شده است، در واقع به معنی ردپای کربنی محصول است.

در غرفه‌های تامین‌کنندگان گرمانرم‌‌های مهندسی در نمایشگاه K2022، بحث‌ها در مورد قیمت و عملکرد محصول مثل همیشه انجام شد، اما چیزی که سه سال قبل در نمایشگاه K2019 اصلا مورد بحث قرار نگرفت، ردپای ‌‌کربن‌‌ محصول (PCF) بود. سازندگان تجهیزات اصلی (OEM) به‌‌طور فزاینده‌‌ای از تامین‌‌کنندگان خود می‌‌خواهند که در مورد زیست‌‌پایداری قطعات؛ مقداری تعیین‌‌ کنند و این تامین‌‌کنندگان به تولیدکنندگان مواد ‌‌اولیه روی می‌‌آورند تا به آن‌ها در ارایه پاسخ کمک کنند.
برای مدتی غیرمعمول نبوده است که تامین‌‌کنندگان مواد اعلام کنند که صفحات (panel) خورشیدی روی سقف کارخانه خود دارند یا این‌‌که بخشی از انرژی الکتریکی آن‌‌ها از طریق باد تامین می‌‌شود. اما درحال حاضر، فضیلت‌‌گرایی (virtuosity) آن‌‌ها در این است که به ازای هر کیلوگرم محصولی که ارسال می‌‌کنند ردپای کربن را محاسبه کنند و اعداد و مقادیر همیشه در حال بهبود هستند.

رییس جهانی تجارت حمل و نقل شرکت Solvay Specialty Polymers گفت این شرکت متعهد می‌‌شود که برای همه محصولات خود ردپای کربن، مصرف انرژی و موارد دیگر را به اشتراک بگذارد. او گفت شرایط فعلی واقعا نیازمند ارایه داده‌‌های زیادی است. سازندگان تجهیزات اصلی اکنون تامین‌‌کنندگان خود را بر اساس مشخصات زیست‌‌پایداری آن‌‌ها رتبه‌‌بندی می‌‌کنند. این موضوع اکنون یک شاخص عملکرد اصلی (KPI) است. این شرکت درحال حاضر اعداد را شامل حتی اطلاعات مربوط به میزان مصرف (intake) در داده برگ‌های محصول (data sheet) خود دارد. تمام انرژی الکتریکی که شرکت Solvay در ایالات‌‌متحده برای تولید بسپارهای پایه پلی‌‌فتال ‌‌آمید (PPA)، پلی‌‌فنیلن ‌‌سولفید (PPS)، پلی‌‌فتال‌‌ آمید با عملکرد عالی (HPPA) و پلی‌‌اتر اتر کتون (PEEK) تامین می‌‌کند، تجدیدپذیر می‌‌باشد.

او هم‌چنین بر پیشرفت در استفاده از مواد اولیه تجدیدپذیر و بازیافت‌‌شده تاکید کرد. او می‌‌گوید بسیاری از شرکت‌ها اکنون خواهان مواد بازیافت‌‌شده هستند و سوال این است که چگونه می‌توان مواد بازیافت‌‌شده را با مواد با عملکرد عالی ادغام کرد. اگر شرکت Solvay Specialty Polymers شروع به اضافه‌‌کردن مواد بازیافت‌‌شده کند، باید این کار را بدون کاهش عملکرد انجام دهد. به این دلیل شرکت Solvay از بازیافت شیمیایی و روش موازنه جرم استفاده می‌‌کند.

شرکت Solvay چندین خط تولید دارد که بر اساس استفاده از بازیافت شیمیایی ساخته شده‌‌اند و قصد دارد تعداد آن‌‌ها را افزایش دهد. این شرکت هم‌‌چنین به دنبال استفاده از پرکننده‌ها و تقویت‌کننده‌های بازیافت‌‌شده است. وی گفت، این شرکت اکنون در حال تعیین گونه‌‌های (grade) مورد علاقه مشتریان عمده آن‌‌ها در این خانواده‌‌های محصولات است.
این شرکت اخیرا گواهینامه ISCC-Plus که استانداردی برای مواد تولیدشده با استفاده از نسبتی از مواداولیه زیست‌‌پایه یا بازیافت‌‌شده است را برای کارخانه واقع در Augusta، در ایالت Georgia دریافت کرده است. این کارخانه درحال حاضر درحال تولید تک‌‌پار سولفون (sulfone) سازگار با ISCC-Plus است که پس از آن برای تولید بسپارهای سولفون نظیر Udel PSU ReCycle MB و Radel PPSU ReCycle MB استفاده خواهد شد.

این فرایند صدور گواهی‌‌نامه، سبد محصولات رو به رشد را پوشش می‌‌دهد که ترکیب‌‌های شیمیایی مختلف را شامل می‌‌شود. مواد جدید با عملکرد عالی تاییدشده به زودی در سراسر جهان دردسترس خواهند بود که شروع آن با Ryton PPS ReCycle MB و Amodel PPA ReCycle MB می‌‌باشد.
در ابتدای سال 2022، شرکت Solvay خانواده آمیزه‌‌های پلی‌‌آمیدی (PA) با عملکرد عالی (HPPA) Omnix را با پایه دارای حداقل 33 درصد محتوای بازیافت‌‌شده (مواد بازیافتی پسامصرفی (PCR)/ مواد بازیافتی پساصنعتی (PIR)) معرفی کرد و شرکت Solvay در مورد این محصول می‌‌گوید که بسیار ایمن و دارای فرایند کنترل‌‌شده توسط تامین‌‌کننده می‌‌باشد (شکل 1).

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 250 ماهنامه بسپار که در نیمه مردادماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا