اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پلاستیک یا کاغذ؟ پایداری در بسته بندی چگونه محقق می‌شود؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر گزارش جدیدی از Rabobank مستقر در هلند، روند جایگزینی بسته‌بندی‌های پلاستیکی با کاغذ را برجسته می‌کند، آلودگی دریایی و مواد شیمیایی در بسته‌بندی را گزارش می‌دهد و به‌روزرسانی قوانین مرتبط با پلاستیک و بسته‌بندی را در سراسر جهان ارائه می‌کند.
این گزارش توضیح می‌دهد که «پایداری کاغذ و خمیر کاغذ به‌عنوان جایگزینی برای پلاستیک ممکن است آن‌طور که مصرف‌کنندگان تصور می‌کنند ساده نباشد» و نگرانی‌های مربوط به هزینه، پایداری و ماندگاری، تغییر از پلاستیک به کاغذ را پیچیده می‌کند.

به گفته‌ی نویسندگان، هزینه‌های بسته بندی خمیر و کاغذ می‌تواند تا پنج برابر بیشتر از پلاستیک باشد، زیرا برای ایجاد یک بسته بندی به اندازه کافی مقاوم، به مواد و انرژی بیشتری نیاز است.
مسائل پایداری بر ردپای کربن و پایان عمر متمرکز است: انتشار کربن از تولید کاغذ – از جمله چوب‌بری، خمیر کاغذ و سفید کردن – اغلب از انتشار کربن در تولید پلاستیک بیشتر است. علاوه بر این، بسته‌بندی‌های پایه کاغذی در صورتی که حاوی پوشش‌های محافظ باشند، کود شدن یا بازیافتشان دشوار است.
علاوه بر این، بسته بندی کاغذی برای همه کالاهای بسته بندی مصرفی (CPG) مناسب نیست. برای غذاهای فاسد شدنی و آن‌هایی که برای افزایش عمر ماندگاری نیاز به محافظت سدگری دارند، نامناسب است.

بعضی شرکت‌ها در تغییر از پلاستیک به کاغذ
به رغم چالش‌ها، تعداد زیادی از شرکت‌های جهانی CPG حداقل برخی از بسته‌بندی‌های خود را تغییر داده‌اند. آمازون نیز در این راستا تلاش می‌کند و با استفاده از کاغذ در یکی از مراکز اجرای خود، بسته‌بندی‌های پلاستیکی تحویل را جایگزین می‌کند.
در میان صاحبان برند، Procter& Gamble به یک بطری کاغذی با آستر پلاستیکی برای نرم کننده پارچه Lenor و به یک قوطی کاغذی برای ضد تعریق Old Spice ارائه کرده است.
نستله به یک بسته بندی کاغذی قابل بازیافت برای تخته‌های شکلات کیت کت در استرالیا روی آورده و همین کار را برای اسنک بارها نیز انجام داده است.
یونیلیور در دسته بندی محصولات از مواد غذایی گرفته تا مراقبت شخصی به بسته بندی کاغذی روی آورده است. این شرکت لایه بیرونی پلاستیک را از ظروف بستنی Ben & Jerry در ایالات متحده حذف کرد و 93٪ پلاستیک را از بسته بندی بستنی Carte D’Or حذف کرده است.
L’Oréal برای برخی از برند‌های زیبایی و مراقبت از پوست خود از پلاستیک دور شده است و یک بطری کاغذی برای Kiehl و لوله‌های کاغذی با پلاستیک کاهش یافته برای La Roche-Posay ساخته است.

بسته بندی پلاستیکی و محیط زیست
این گزارش همچنین نگرانی‌های زیست‌محیطی مرتبط با بسته‌بندی‌های پلاستیکی و زباله‌ها، از جمله آلودگی دریایی را پوشش می‌دهد.
برای مثال در این گزارش آمده است که «شرکت‌هایی مانند Plastic Credit Exchange (PCX) و Plastic Bank در حال پیشروی به سوی یک جنبش دگرگون‌کننده هستند» که آبراه‌ها را پاکسازی می‌کند، زباله‌های پلاستیکی بازیافتی را بازیافت می‌کند، دفع را از طریق زنجیره تأمین دنبال می‌کند، اعتباری را برای کاهش/کاهش آلودگی پلاستیکی ارائه می‌دهد و شغل ایجاد می‌کند.

قوانین پایداری در سراسر جهان
این گزارش به روز رسانی قوانین پایداری در بسته بندی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا، از جمله چندین لایحه در حال حاضر در مجلس نمایندگان ایالات متحده را ارائه می‌دهد. این مراکز بر روی زیرساخت‌های بازیافت، آلودگی پلاستیکی ناشی از ظروف نوشیدنی و پلاستیک‌های یکبار مصرف و تشویق برای استفاده از پلاستیک بازیافتی تمرکز دارند.
به طور جداگانه، پیمان “پیش نویس صفر” سازمان ملل در مورد آلودگی پلاستیک، پیامدهای این معاهده را برای صنعت پلاستیک بیان می‌کند. هدف‌های زیر مد نظر است:
• کاهش تقاضا و تولید پلاستیک.
• کاهش استفاده از مواد شیمیایی و بسپارهای خاص
• محدود کردن استفاده از محصولات پلاستیکی با عمر کوتاه و یکبار مصرف
• افزایش استفاده از محتوای بازیافتی در پلاستیک.
• گسترده تر کردن مسئولیت تولیدکننده
• کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که در طول چرخه عمر پلاستیک رخ می‌دهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا