اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پلی‌‌الفین‌‌ها بازیافت را آسان می‌‌کنند

بسپار/ ایران پلیمر پلی‌‌الفین‌‌ها پرمصرف‌‌ترین مواد بسته‌‌بندی هستند و احتمال دارد که این موقعیت با ایجاد راه‌‌حل‌‌های تک‌‌ماده‌‌ای که بازیافت را راحت‌‌تر می‌‌کنند همراه شود. در این مقاله پیشرفت‌‌ها در این حوزه آورده شده است.

پلی‌‌اتیلن (PE) و پلی‌‌پروپیلن (PP) متداول‌‌ترین نوع از مواد بسته‌‌بندی برای همه‌‌چیز از فیلم لفاف‌‌پیچی کششی و لفاف‌‌پیچی بارکف (pallet) تا بسته‌‌بندی با جو اصلاح‌‌شده و چنته‌‌های (pouches) ایستاده هستند.
سهم بازار آن‌‌ها احتمالا، به‌‌علت نیاز به بهبود نرخ بازیافت هم‌‌چنان درحال افزایش است. تولیدکنندگان بسیاری درحال توسعه راه‌‌حل‌‌های بسته‌‌بندی تک‌‌ماده، برای مثال تنها شامل پلی‌‌اتیلن هستند. سایر راه‌‌حل‌‌‌‌ها استفاده بیشتر از خوراک ورودی گرفته شده از پلی‌‌اتیلن را ایجاد می‌‌کنند.
برای مثال، شرکت SABIC با شرکت Polivouge تولیدکننده فیلم منعطف و شرکت Nueva Pescanova تولیدکننده غذای دریایی برای ایجاد بسته‌‌بندی مواد غذایی منجمد با استفاده از پسماند پلاستیک پسامصرف همکاری کرده است.
پلاستیک بازیابی‌‌شده از مناطقی تا 50 کیلومتری درون‌‌خشکی از آب‌‌راهه‌‌ها، به یک خوراک ورودی جایگزین تبدیل شده‌‌است. سپس برای ساخت پلی‌‌اتیلن کم‌‌چگالی‌‌خطی (LLDPE) و پلی‌‌اتیلن کم‌‌چگالی (LDPE) استفاده شده است، که شرکت Polivouga آن را به فیلم منعطف بسته‌‌بندی برای بسته‌‌بندی غذاهای دریایی منجمد تبدیل می‌‌کند.
این نشان می‌‌دهد که چگونه پلاستیک استفاده‌‌شده می‌‌تواند به جریان چرخشی مواد برگردد و به بسته‌‌بندی موادغذایی با کیفیت عالی تبدیل شود.
بسپارهای چرخشی تاییدشده، بخشی از سبد محصولات Trucircleشرکت SABIC را تشکیل می‌‌دهند. علاوه بر عرضه یک محصول پلی‌‌الفینی تاییدشده در تماس با موادغذایی، این فیلم‌‌های پلی‌‌اتیلن مقاومت در برابر پارگی و سوراخ‌‌شدگی مشابه را در رقابت با ساختارهای بسته‌‌بندی پلی‌‌اتیلنی ساخته شده از بسپارهای پلی‌‌اتیلن نو تضمین می‌‌کنند.
مقدار مواد بازیافتی در چنته‌‌های Sheba به دستیابی به متوسط 30 درصد مقدار بازیافتی در بسته‌‌بندی پلاستیک کمک می‌‌کند و تا 25 درصد استفاده از پلاستیک نو را کاهش می‌‌دهد. فراورش بسپارهای بازیافتی به فیلم‌‌های آسان بازشو برای بسته‌‌بندی retort تر در یک مقیاس صنعتی نقطه عطف مهمی در انتقال هدف شرکت Huhtamaki برای داشتن بیش از 80 درصد از مواد خام قابل‌‌تجدید یا بازیافتی است.

به‌‌روزرسانی نرم‌‌افزار
شرکت Nova Chemicals نسخه 5 بن‌‌سازه توسعه فیلم Bonfire اختصاصی خود را برای مدل‌‌سازی و شبیه‌‌سازی فیلم‌‌های چندلایه معرفی کرده است (شکل 1).
ابزار رایگان برای مشتریان Nova Chemicals و همکاران زنجیره ارزش به طراحان و مهندسان کمک می‌‌کند تا فرمول‌‌بندی فیلم را انتخاب کنند و تعداد آزمایش‌‌های فیزیکی را کاهش دهند. هم‌‌چنین به تبدیل‌‌کنندگان کمک می‌‌کند به اهداف زیست‌‌پایداری (sustainability) ازطریق کاهش اندازه‌‌گیری دست یابند، از چندلایه‌‌های چند ماده دور شوند و اجازه استفاده از بسپار پسامصرف (PCR) را داشته باشند.
آخرین نسخه چندین پودمان (ماژول) و پیشرفت را اضافه می‌‌کند: سازنده ساختار چندلایه‌‌ها؛ یک پیش‌‌خوان (dashboard) آب‌‌بند؛ یک پیش‌‌خوان معماری مولکولی؛ و افزودن بسپارهای پسامصرفی (PCRs).

شکل 1: آخرین نسخه بن‌‌سازه تولید فیلم Bonfire شرکت Nova که به تولیدکنندگان کمک می‌‌کند از PCR بیشتری در فرمول‌‌بندی استفاده کنند.

سازنده ساختار چندلایه خواص را برای چندلایه‌‌های چسب ساخته شده از یک شبکه چاپ و یک شبکه آب‌‌بند پیش‌‌بینی می‌‌کند. درگذشته، این‌‌ها معمولا بیشتر از مواد مخلوط ازجمله شبکه چاپ پلی‌‌اتیلن ترفتالات (PET) فلزکاری‌‌شده با یک شبکه آب‌‌بند پلی‌‌اتیلن ساخته می‌‌شدند. طراحان به‌‌طور فزاینده‌‌ای به‌‌دنبال استفاده از ساختارهای تک‌‌ماده هستند.
بسیاری از مشتریان این شرکت زمانی که می‌‌خواهند یک ساختار فیلم جدید را تولید کنند به فیلم Bonfire متکی هستند. به‌‌علاوه پودمان چندلایه‌‌ها به مشتریان کمک می‌‌کند روند طراحی فیلم‌‌ را برای بسته‌‌بندی قابل‌‌بازیافت ساده‌‌تر کنند.
دو پیش‌‌خوان جدید اطلاعات بسپار، داده‌‌هایی برای کمک به انتخاب بسپار‌‌ها برای کاربرد موردنظر فراهم می‌‌کند. در پیش‌‌خوان آب‌‌بند، کاربران می‌‌توانند خواص آب‌‌بند را تا پنج بسپار، با نتایج ارایه شده در جدول و نمودار تصویری مقایسه کنند. پیش‌‌خوان معماری مولکولی نتایج گرماسنجی روبشی تفاضلی (DSC) را ارایه می‌‌دهد که خواص گرمایی یک بسپار را کمی‌‌سازی می‌‌کند. تا پنج بسپار می‌‌توانند مقایسه و در جدول و نمودار ارایه شوند.

 

برگردان: مهندس رویا پورشوشتر
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 253 ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا