اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پلیمر ها و مقابله با ویروس کرونا

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر تقاضا برای تجهیزات محافظ در سال 2020 به‌‌علت همه‌‌گیری کووید-19 افزایش یافته است و تامین‌‌کنندگان مواد و دستگاه به سرعت به این وضعیت پاسخ دادند.

سال 2020، تحت سلطه نگرانی‌‌های پزشکی ناشی از همه‌‌گیری ویروس کرونا بوده است. تقاضا برای تعدادی از محصولات پلاستیکی ازجمله ماسک‌‌های صورت و دیگر تجهیزات محافظ افزایش یافته است.
هنگامی که بسیاری از عملیات‌‌های تولیدی متوقف شده بودند، بسیاری از تولیدکنندگان فیلم و ورق با سرعت تمام در حال کار بودند. در همان زمان، توسعه مواد جدید برای ساخت این محصولات در حال افزایش بود.

فیلم ضد مه
شرکت SABIC فیلم ضد مه برپایه پلی‌‌کربنات را برای استفاده در تجهیزات محافظ شخصی ازجمله محافظ صورت و عینک برای محیط‌‌های پزشکی تولید کرده است.
فیلم ضد مه Lexan HP92AF دارای یک پوشش یک طرفه است که زمان مه زده شدن (time-to fog) را حتی در رطوبت زیاد محیط، برای شفافیت نوری بیشتر، افزایش می‌‌دهد. این فیلم در مقایسه با مواد رقابتی، عملکرد ضد مه برتر خود را در آزمون گسترده تحت شرایط سخت تایید کرده است. هم‌‌چنین فناوری پوشش هیچ اثری بر مقاومت سایشی و استحکام ضربه فیلم پلی‌‌کربنات ندارد.
طبق گفته این شرکت این فیلم دارای ترکیبی از ویژگی‌‌های کیفیت نوری عالی، استحکام ضربه زیاد پلی‌‌کربنات و فناوری پیشرفته ضد مه است. این ویژگی‌‌ها باعث می‌‌شود محصول، انتخاب نهایی برای محافظ‌‌های صورت و دیگر تجهیزات محافظ شخصی دید واضح با شفافیت نوری طولانی‌‌مدت در این محیط‌‌ها باشد.
این فیلم در حال حاضر عملکرد نوری خود را در چندین کاربرد آزمایشی برای تجهیزات بهداشتی و طرح‌‌های بسته‌‌بندی گوشت نشان داده است، که در آن‌‌ نوسانات دمایی و رطوبتی می‌‌تواند رخ دهد- به خصوص در نواحی گذار بین آب‌‌وهوای کاری کنترل‌‌شده و کنترل‌‌نشده. علاوه بر روکش‌‌ها، ماسک‌‌های صورت و عینک‌‌های ایمنی، کاربردهایی ازجمله لنزهای ابزار پزشکی و نمایش‌‌گرها بیشتر مورد هدف قرار می‌‌گیرند.
فیلم، برش ریژه ای (die-cut) و قابلیت چاپ خوبی نشان می‌‌دهد. این فیلم قابل گرماشکل‌‌دهی است و در برابر تمیز کردن مکرر ترجیحا با استفاده از محلول‌‌های صابونی ولرم و ملایم یا پاک‌‌کننده‌‌های شیشه‌‌ معمول مقاوم است. این فیلم با عرض 48 اینچ (1220 میلی‌‌متر) در طیف وسیعی از اندازه‌‌های 7 تا 30 میل (175 تا 750 میکرون) در سطح جهانی در دسترس هستند.

سرمایه‌‌گذاری شبکه
شرکت Tekni-Plex مستقر در آمریکا اخیرا حدود 2 میلیون دلار در یک شبکه باریک جدید، ماشین چاپ فلکسوگرافی (چاپ با غلتک‌‌های انعطاف‌‌پذیر لاستیکی) برای پاسخ به تقاضای زیاد برای درپوش‌‌های چاپ‌‌شده برای دستگاه‌‌های پزشکی با اندازه بزرگ‌‌تر سرمایه‌‌گذاری کرده است . با تاکید فزاینده بر روش‌‌هایی با حداقل تهاجم ازجمله لاپاراسکوپی (بررسی و دیدن حفره شکم با درون‌بین، مترجم)، ارتوپدی و دیگر روش‌‌ها که نیاز به سفر طولانی‌‌تری ازطریق سامانه عروقی دارند، تولیدکنندگان دستگاه پزشکی در حال طراحی دستگاه‌‌های بزرگ‌‌تر هستند.
درنتیجه، این دستگاه‌‌ها هم‌‌چنین نیاز به سینی‌‌ها و درپوش‌‌های گرماشکل‌‌دهی شده دارند. با سرمایه‌‌گذاری شرکت Tekni-Plex در یک دستگاه چاپ شبکه باریک جدید، که قادر به تولید درپوشی با طول 35 اینچ است، این کاربردهای موردتقاضا مدیریت می‌‌شود.
دستگاه دارای یک تمیزکننده شبکه‌‌ای برای مواد پایه و یک سامانه دید درخط برای اطمینان از اینکه چاپ الزامات سختگیرانه تجهیزات پزشکی را برآورده می‌‌کند، است. هم‌‌چنین این دستگاه دارای تنظیم ثبت 360 درجه و چگالی جوهر کنترل‌‌شده است که نقاط با کیفیت عالی را به روشی ساده و تکرارشدنی تولید می‌‌کند. علاوه بر این، دستگاه جدید 17 اینچی زمان‌‌های افت را با انتقال مواد استاندارد در دو تا چهار هفته کاهش خواهد داد. این به تولیدکنندگان دستگاه‌‌های پزشکی کمک می‌‌کند تا زمان‌‌ عرضه به بازار را کاهش دهند.
چاپ چهار رنگ برای درپوش‌‌های پوشش‌‌دار برش ریژه (die-cut coated lidding)  ساخته شده از موادی هم‌‌چون Tyvek شرکتDuPont در کارخانجات Milwaukee، Madison و Wisconsinشرکت‌‌ با استفاده از فرمول‌‌بندی اختصاصی پوششی آب‌‌بندی گرمایی استفاده می‌‌شوند. کارخانه Ashlandشرکت Tekni-Plex نیز خدمات پیش چاپ، ازجمله صفحات چاپی و هنری را فراهم آورده است.

برگردان: مهندس رویا پورشوشتر
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۳۲ ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا