اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پلی‌‌پروپیلن های بازیافتی جای خود را در بسته بندی های غذایی تثبیت می کنند

بسپار/ایران پلیمر بازیافت بسته‌‌بندی‌‌های صلب پلی‌‌الفین‌‌ها هنوز یک چالش جدی است. اما در سال‌‌های اخیر پیشرفت‌‌هایی در زمینه تولید پلی‌‌پروپیلن گونه غذایی، سازگاری برچسب و دیگر حوزه‌‌ها به دست آمده است که در این مقاله به آن‌‌ها اشاره شده است.

ایجاد یک حلقه بسته در زنجیره استفاده و استفاده مجدد از بسته‌بندی مواد غذایی از پلی‌پروپیلن صلب، هدف بلندپروازانه پروژه NEXTLOOPP است. در اکتبر 2020، شرکت بریتانیایی Nextek که در زمینه مشاوره زیست‌‌پایداری (sustainability) فعالیت می‌‌کند، NEXTLOOPP را به عنوان یک پروژه چند کاربره که به‌طور خاص برای افزایش دسترسی به پلی‌پروپیلن بازیافتی (rPP) گونه غذایی برنامه‌‌ریزی شده بود، معرفی کرد. این پروژه از ترکیبی از فناوری‌های پیشرفته برای تولید rPP با گونه غذایی برای دستیابی به انطباق با استانداردهای غذایی در بریتانیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده استفاده می‌کند. فناوری NEXTLOOPP می‌تواند انواع بسته‌ها از بطری‌های ژل بهداشتی گرفته تا ظروف بسته‌‌بندی ماست را از هر نوع پلاستیکی شناسایی و سواچینی کند، در نتیجه سبب جلوگیری از رها شدن بخش زیادی از پلاستیک‌های صلب‌‌تر در محل‌های دفن زباله (خاکچال‌‌ها) می‌‌گردد.
به گفته مدیرعامل شرکت Nextek، توانایی تکیه بر فراوانی بسپارهای بازیافتی با کیفیت عالی می‌تواند به کاهش وابستگی به PP نو کمک کند. با توجه به این‌‌که تقریبا 20 درصد از تولید پلاستیک‌‌های جهان را PP تشکیل می‌‌دهد، واضح است که باید تولید rPP گونه غذایی افزایش یابد. بازیافت مکانیکی PP سبب کاهش هدررفت مقادیر زیادی از مواد با ارزش می‌‌گردد
اما بازیافت PP به طوری که استانداردهای تماس با مواد غذایی را برآورده کند، در عمل سخت‌‌تر از حد تصور است.
به گفته مدیرعامل Nextek بسپار PP گونه غذایی با کیفیت عالی مستلزم حذف همه آلاینده‌ها از زباله‌های پسامصرفی است که می‌تواند برای سلامت انسان مضر باشد و هم‌‌چنین باید ثابت شود که مواد بازیافتی ترکیب، طعم یا بو را تغییر نمی‌دهند. این چیزی است که تا همین اواخر قابل دستیابی نبود، از این رو به پلاستیک‌‌های نو تکیه می‌‌شد. اکنون زمان ورود به دوره جدیدی از بازیافت است که توسط فناوری نوآورانه آغاز شده است.
با مشاهده پتانسیل موجود در این سرمایه‌گذاری، سازمان‌های بزرگ- از جمله صاحبان نام تجاری، تولیدکنندگان بسته‌بندی، و شرکت‌های فناوری بازیافت و سایر شرکت‌های زنجیره تامین PP- از سراسر جهان به سرعت به پروژه NEXTLOOPP ملحق شده‌اند و در یک طرح مشترک متحد شده‌اند.
شرکت‌کنندگان با دانش و تخصص خود که در بسیاری از بخش‌های صنعتی و مناطق جغرافیایی گسترده شده‌اند، پشتیبانی مالی و فنی و استفاده از امکانات خود را برای آزمایش‌ها ارابه می‌کنند، در حالی که روش‌های NEXTLOOPP دائما بهبود می‌یابند. با پایان پروژه، که تاریخ پایان قطعی ندارد، انتظار می‌‌رود تعدادی از کسب و کارها از این فناوری برای تولید rPP گونه غذایی در شرکت‌‌های خود استفاده کنند.
هم‌‌چنین امید است که دیگران راهبردهای خود را برای پیروی از تکامل بسته‌‌بندی مواد غذایی بر پایه PP طبق اقتصاد چرخشی توسعه دهند.
به گفته معاون ارشد بخش الفین‌‌ها و پلی‌‌الفین‌‌های شرکت چند ملیتی LyondellBasell علت پیوستن شرکت به پروژه NEXTLOOPP، حمایت از پروژه و یافتن راه حل‌‌های جدید برای بازیافت کامل PP، توسعه راه حل‌‌های نوآورانه جدید و افزایش نرخ بازیافت جهت رفع مشکل زباله‌‌های پلاستیکی و تغییرات آب و هوایی است.
اخیرا شرکت L’Oréal، رهبر محصولات زیبایی به پروژه اضافه شده است. به گفته رهبر حوزه علم مواد در شرکت L’Oréal، این شرکت سال‌هاست که برای توسعه بسته‌بندی ساخته شده از بسپارهای بازیافتی پسامصرفی با کیفیت عالی فعالیت می‌‌کند و علت پیوستن این شرکت به پروژه NEXTLOOPP تقویت چرخه تولید rPP گونه غذایی می‌‌باشد.
در ژوئن سال 2022، اعلام شد که NEXTLOOPP اولین مورد آزمایش‌‌های تولید بسته‌‌بندی در مقیاس کامل را با استفاده از فرایند ضدعفونی منحصر به فرد PPristine و بسپارهای rPP گونه غذایی INRT (بسپاری با کیفیت عالی که به طور خاص برای بسته‌‌بندی مواد غذایی تولید شده) با موفقیت به پایان رسانده است (شکل 1).

 

شکل 1: استفاده آزمایشی از گونه غذایی rPP INRT- تولید شده در پروژه NEXTLOOPP در تولید ظروف و درپوش‌‌های بسته‌‌بندی محصولات لبنی.

 

شرکت Mannok Pack، یکی از تولیدکنندگان پیشرو بسته‌‌بندی مواد غذایی گرماشکل‌‌دهی شده در بریتانیا و ایرلند، این آزمایش‌‌ها را در مرکز County Cavan خود در ایرلند انجام داده و طیف وسیعی از محصولات مختلف را تولید کرد، از جمله بطری‌‌های 500 گرمی بسته‌‌بندی مواد لبنی درپوش‌‌دار با استفاده از قالب‌گیری تزریقی با برچسب‌گذاری درون قالب و بطری‌‌های 500 گرمی بسته‌‌بندی مواد لبنی درپوش‌‌دار با استفاده از رانشگری ورق و گرماشکل‌‌دهی.
گفته می‌‌شود که بسته‌بندی‌‌های نهایی محصول «مشخصات بصری و فراورشی عالی» را با تغییرات جزئی اما قابل قبول بین بسته‌‌بندی با 30 درصد rPP و بسته‌‌بندی با PP نو نشان می‌دهند. به گفته مدیرعامل شرکت Robinson Packaging، یکی دیگر از شرکای NEXTLOOPP، که در آزمایش‌ها نیز شرکت داشته، نتایج آزمایش‌های اولیه با استفاده از rPP گونه غذایی حاصل از پروژه NEXTLOOPP از دیدگاه زیبایی‌شناسی و عملکرد در مقایسه با محصولات فعلی مبتنی بر PP نو امیدوارکننده بوده و تغییرات کمی را در خط تولید منجر شده است.

برگردان: مهندس شبنم عزالدین
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این نوشته را در شماره 250 ماهنامه بسپار که در نیمه مردادماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا