اخبار

اختصاصی بسپار/ پلی استر زیستی برای تولید لباس‌های پشمی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر شرکت UPM Biochemicals با همکاری Vaude، تولید کننده پوشاک فضای باز، برای تولید منسوجات و مواد کفش از پلی استر زیستی با یکدیگر همکاری می‌کنند. هدف این شرکا تولید اولین ژاکت پشمی ساخته شده از مواد پلی استر حاوی 30٪ بیومونواتیلن گلیکول یا bioMEG است.

MEG یکی از مواد اولیه اصلی برای تولید الیاف پلی استری است که برای ساخت پشم استفاده می‌شود. محصول  bioMEG شرکت UPM که تحت نام BioPura به بازار عرضه می‌شود، از مواد اولیه تجدید پذیر بدون آزاد سازی CO2 ساخته شده است و کاهش قابل توجه ردپای کربن – حداقل 70٪ – را در مقایسه با MEG پایه نفتی در پی دارد. این ماده از چوب سخت با منبع پایدار مشتق شده است و راه حلی تجدیدپذیر برای MEG پایه نفتی در تولید پلی استر PET ارائه می‌دهد.

نخ ریسی این پلی استر در Indorama Ventures در آلمان انجام می‌شود. Pontetorto، یک تولید کننده نساجی در ایتالیا، در مرحله‌ی بعد این نخ را به نوعی پارچه پلی استر زیستی تبدیل می‌کند که Vaude از آن برای تولید لباس‌های نهایی استفاده می‌کند. در این پارچه، محتوای زیستی تقریباً 30 درصد خواهد بود.

BioMEG همچنین می‌تواند برای تولید مواد پلی یورتان (PU) پایدارتر استفاده شود. سال گذشته، UPM همکاری خود را با Dongsung Chemical در کره جنوبی اعلام کرد که بر اساس آن این شرکت از BioPura UPM برای تولید پلی‌یورتان تجدیدپذیر برای صنایع نساجی و کفش در آسیا استفاده می‌کند. در مراحل بعد، این شرکت قصد دارد زمینه‌ی استفاده از مواد و چسب‌های داخلی خودرو را گسترش دهد.

در ضمن، UPM در حال سرمایه گذاری مبلغ 750 میلیون یورو برای ساخت اولین پالایشگاه زیستی جهان در مقیاس صنعتی است. این تاسیسات با ظرفیت 220 کیلوتن در سال در Leuna، در ساکسونی-آنهالت، آلمان واقع شده است و زیست توده چوبی دارای منبع پایدار و تایید شده را به مواد زیست شیمیایی با منابع تجدیدپذیر، از جمله bioMEG تبدیل می‌کند. این کارخانه قرار است تا پایان سال جاری راه اندازی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا