اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پنج نکته کلیدی برای کمک به برنامه ریزی صنعت پوشش برای آینده

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر همه‌گیری ویروس کرونا یک تجربه پیچیده و در حال تحول بوده است که اثرات زیادی بر کسب‌وکار ایجاد کرده است، از شوک‌های تقاضا و کمبود نیروی کار گرفته تا محدودیت‌های مواد خام و تورم. با ادامه یافتن بحران‌ها، تامین کنندگان و مشتریان در برابر اختلالات در تمام سطوح تجاری، از تاکتیکی گرفته تا عملیاتی و استراتژیک آسیب پذیر هستند. در اینجا پنج نکته در مورد محرک‌های بازار، نقاط دردناک و فرصت‌ها آورده شده است.

1- به اولویت­ها اهمیت دهید

مهم‌ترین نکته برای این صنعت، نوسانات عرضه و قیمت گذاری هزاران محصول بوده و خواهد بود. یک مثال کلیدی دی اکسید تیتانیوم است. بازار امروز همچنان شاهد افزایش قیمت و دسترسی محدود به این ماده ضروری است که ناشی از تاخیرهای لجستیکی از سوی چین است که بیش از 50 درصد تقاضای جهان را تامین می‌کند. در همان زمان، بازار شاهد افزایش تقاضا برای رنگ‌های معماری و بسیاری از کاربردها است که نتایج روشن‌تر و سفیدتری را می‌طلبد. در حالی که بازار پوشش‌ها بزرگترین مصرف کننده دی اکسید تیتانیوم برای رنگدانه‌ها است، صنعت پلاستیک نیز تقاضا را افزایش می‌دهد. استحکام مکانیکی و خواص الکتریکی دی اکسید تیتانیوم و توانایی آن در مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی سخت و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش مورد توجه سازندگان پلاستیک است.

از طرفی دی اکسید تیتانیوم چالش‌های زیادی برای بازار پوشش‌ها ایجاد می‌کند. هنگام ارزیابی آینده محصول در فرمولاسیون، تولیدکنندگان باید بدانند که مسیرهای جایگزین برای دستیابی به پوشش‌های با کیفیت بالا، رنگ سفید روشن و مات وجود دارد. این‌ها نه تنها به دلیل نگرانی‌های مربوط به عرضه و قیمت، بلکه به دلیل تمایل به انعطاف‌پذیر ماندن در فرمول‌بندی‌ها نیز باید در نظر گرفته شوند، زیرا تغییرات نظارتی می‌تواند دی اکسید تیتانیوم را در برخی بازارها کمتر مطلوب کند.

2- یک طرح پشتيبان آماده کنید

دی اکسید تیتانیوم تنها ماده خام همراه با کمبود سال گذشته نبود. در سال 2021، تقریبا 85 درصد از تمام رزین‌های تخصصی، کالیفون‌ها، مونومرها، سیلیکون‌ها، سورفکتانت‌ها، رنگدانه‌ها و افزودنی‌ها تحت نوعی کنترل یا تخصیص فروش در نقطه‌ای از زنجیره تامین قرار داشتند. عوامل متعددی از جمله اختلالات تولید، افزایش تقاضا و مشکلات زنجیره تامین دخیل بودند.

کمبود مواد اولیه اثر دومینویی دارد. اگر تامین کنندگان ندانند که مواد اولیه چه زمانی تامین می‌شوند، نمی‌توانند به توزیع کنندگان یا مشتریان بگویند که تولید آن‌ها چه زمانی شروع می‌شود یا کامیون بعدی چه زمانی به اسکله می‌رسد. مصرف کنندگان این تاثیر را در فروشگاه‌های لوازم خانگی محلی خود دیدند و با موجودی تمام شده رنگ و بسیاری از دسته‌های دیگر برخورد کردند.

این که عدم تعادل عرضه و تقاضا چقدر ادامه خواهد داشت، موضوعی است که در میان سیاستگذاران و اقتصاددانان مورد بحث است. پی بردن به آن چالش برانگیز است زیرا این موضوع با مشکلات لجستیکی، مانند کمبود کانتینرهای حمل و نقل، عقب ماندگی در بنادر و کمبود راننده کامیون که بر جابجایی مواد به داخل و خارج از بنادر و در سراسر کشور تأثیر می گذارد، بزرگتر می‌شود.

با کوچکتر شدن جهان، تولیدکنندگان باید بدانند که مواد اولیه آن‌ها در کجا ساخته و ذخیره می‌شود. به این ترتیب، شروع به سرمایه گذاری در تاسیسات تولید جدید کرده اند. به عنوان مثال، داو اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد یک کارخانه متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات در فری پورت تگزاس بسازد که تولید را تا 30 درصد افزایش می‌دهد و در سال 2023 حجم بسیاری را به بازار اضافه می‌کند.

کمبود محصول، بسیاری را در صنعت رنگ و پوشش‌ها به دنبال جایگزین‌های کاربردی و جایگزین‌های کاهش‌یافته سوق داده است. در بسیاری از موارد، این منجر به تغییرات فرمولاسیون می‌شود. به ندرت مشاهده می‌کنید که رزین تخصصی برای دیگری بدون تغییر در فرمولاسیون مورد استفاده قرار گیرد.

اما زمانی که منابع و تحقیق و توسعه کم می‌شوند، تغییر شیمی کاری بسیار دشوار است. تولیدکنندگان بیشتر و بیشتری از آزمایشگاه‌های مستقل برای واجد شرایط بودن یا انجام آزمایش اولیه فرمول‌های جدید استفاده می‌کنند. اگر یک آزمایشگاه مستقل بتواند ثابت کند که یک فرمول جایگزین کار می‌کند، شرکت‌ها می‌توانند مقدار زیادی از زمان توسعه را ذخیره کرده و سریعتر به سمت تولید حرکت کنند.

3- زیست ماندگاری مهم است

علیرغم تحولات ناشی از بیماری همه گیر، صنعت همچنان با فشار بی امان از سوی دو روند گسترده جهانی مواجه است: افزایش مقررات و نیاز به تعادل منافع اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی. بحران کووید-19 عزم بسیاری از دولت‌ها را برای سازماندهی بهبود پایدار از همه‌گیری تقویت کرده است.

 

مهندس لاله کاغذچی، دانشجوی دکتری مهندسی مواد، دانشگاه تهران

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 245 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اسفند ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا