اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پنچرگیری لاستیک‌ها با چاپ سه بعدی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر صنعت پنچرگیری لاستیک سالانه روی 4.5 میلیون لاستیک آج جدید ایجاد می‌کند و Mordor Intelligence پیش بینی می‌کند که بازار جهانی پنچرگیری از 5.45 میلیارد دلار در سال جاری به 6.41 میلیارد دلار در سال 2028 رشد کند.
در حالی که هر یک از این لاستیک‌ها نشان دهنده استفاده‌ی مجدد از اکثر لاستیک‌های فرسوده است، هنوز مقدار زیادی ماده از هر یک از آن لاستیک‌ها حذف می‌شود و کوهی از زباله ی لاستیکی تولید می‌کند. ضمناً لاستیک‌های پنچرگیری شده و روکش شده که معمولاً توسط کامیون‌های تجاری استفاده می‌شود، مقاومت غلتشی بیشتری نسبت به لاستیک‌های جدید دارند، که باعث می‌شود آن کامیون‌ها سوخت بیشتری نسبت به حالت دیگر بسوزانند.
خوشبختانه پژوهشی در زمینه ی چاپ سه بعدی منجر به تولید لاستیک‌های روکش‌شده‌ای گردیده است که زباله‌های کمتری تولید می‌کنند و راحت‌تر می‌چرخند، به طوری که مشتریان بتوانند از مزایای اقتصادی پنچرگیری دوره‌ای استفاده کنند.
این نتیجه ی یک پروژه دو ساله به ارزش 1.5 میلیون دلار است که توسط مؤسسه REMADE حمایت می‌شود. موسسه REMADE یک مشارکت عمومی-خصوصی است که توسط وزارت انرژی ایالات متحده ایجاد شده است که به سرعت بخشیدن به گذار این کشور به یک اقتصاد چرخشی اختصاص دارد.
این پروژه، پیشرفت‌های علم و تولید بسپار از جمله اسکن سه بعدی، چاپ سه بعدی و روباتیک صنعتی را ادغام می‌کند. فناوری پنچر گیری حاصل می‌تواند منجر به کاهش سالانه حدود 90 متریک کیلوتن ضایعات لاستیک و 800 متریک کیلوتن انتشار CO2 در صنعت پنچرگیری شود.
رویکرد این پروژه استفاده از فناوری‌های اسکن سه‌بعدی و مواد جدیدی است که قابل چاپ هستند و مقاومت خوبی نیز دارند و همچنین ربات‌های صنعتی که می‌توانند این مواد را فقط در مکان‌های انتخابی اطراف لاستیک‌های پنچر شده چاپ کنند.
در حالی که فرآیندهای امروزی کل آج لاستیک قدیمی را حذف می‌کند، روش جدید تنها بخش‌های نا مناسب را حذف می‌کند و مواد جدیدی را در آن مکان‌ها اضافه می‌کند. آج لاستیک را روی سطح لاستیک در آن مکان‌ها چاپ سه بعدی می‌کنند و چسب مورد نیاز برای چسباندن آج تازه را فراهم می‌کنند.
از آنجایی که چاپگرهای سه بعدی عموماً روی سطوح صاف چاپ می‌کنند و لاستیک‌ها دایره‌ای هستند، چاپگر جدید این پروژه در حین چاپ دور تایر مورد نظر کار می‌کند تا بتواند یک سطح منحنی ایجاد کند.
تا سال آینده این روش برای لاستیک‌ها در دنیای واقعی آزمایش خواهد شد. تا کنون نتایج آزمایشگاهی کارایی خوب این روش را اثبات کرده اند و در ادامه لازم است آزمایش واقعی روی یک وسیله نقلیه واقعی انجام گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا