اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پوست رباتیک چاپ سه بعدی با چندین کاربرد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر پوست انسان نرم و منعطف است و میلیون‌ها عصب حسگر در آن تعبیه شده است. دانشمندان ده‌ها سال است که سعی کرده اند پوست انسان را شبیه سازی کنند B9Creations .ممکن است ما را در مسیر ایجاد پوست مصنوعی یک قدم جلوتر برده باشد.

پوست رباتیک توسعه یافته توسط B9Creations برای ارائه توانایی‌هایی فراتر از پوست انسان طراحی شده است. هدف آن بهبود پروتز، مراقبت‌های بهداشتی و حتی بازی است. پوست رباتیک دارای حسی شبیه پوست واقعی انسان است که برای پیشبرد رابطه انسان و ماشین، هوش مصنوعی و پوشیدنی‌ها طراحی شده است.

پژوهشگران از فناوری چاپ سه بعدی برای ایجاد یک پوست رباتیک تطبیقی استفاده کرده اند که دارای حساسیت بالا و همچنین قابلیت افزایش یافته برای تشخیص فشار است.

در مقایسه با پوست انسان، حسگرهای فشار لایه نازک روی پوست مصنوعی می‌توانند فشاری را که 97 درصد کمتر از حداقل فشار قابل تشخیص و 262.5 درصد بیشتر از حداکثر فشار قابل تشخیص برای پوست واقعی است، حس کنند.

لایه‌های پوست رباتیک

پوست رباتیک تطبیقی شامل یک محرک حرارتی میکروسیال، یک محفظه لاستیکی و مجموعه‌ای از حسگرهای فشار لایه نازک است که دارای یکنواختی بالا است. محرک حرارتی میکروسیال با اتصالی دو لایه متشکل از یک کانال سیال و یک سطح صاف ساخته شده است. قالب لایه سیال با استفاده از چاپگر سه بعدی سری B9 Core ایجاد شده است.

در گذشته، مطالعات متعددی بر روی پوست رباتیک به منظور ایجاد انعطاف پذیری، کشش پذیری و توانایی‌های خود ترمیمی پوست انسان انجام شده است. در حالی که توانایی‌های حس لامسه برای تشخیص محرک‌هایی مانند فشار و دما را نیز در خود جای دهد. اگرچه فناوری‌های پیشرفته تقریباً به بسیاری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های پوست انسان دست یافته‌اند، اما هنوز به کار گیری تمام قابلیت‌ها به طور همزمان امکان پذیر نشده است. پوست ایجاد شده توسط B9Creations بیشتر در رابطه با حسگر فشار طراحی شده است.

کاربرد در اعضای مصنوعی

از پوست رباتیک تطبیقی می‌توان برای ایجاد اندام‌های مصنوعی حساس‌تر و انعطاف‌پذیرتر استفاده کرد و حس فشار، دما و سایر احساسات فیزیکی را امکان‌پذیر کرد و تجربه و کنترل کاربر را بهبود بخشید.

رباتیک و اتوماسیون

ماهیت حساس و منعطف پوست رباتیک را می‌توان روی گیره‌های رباتیک اعمال کرد که امکان دست زدن به اشیاء ظریف و کار ایمن‌تر در اطراف انسان را فراهم می‌کند. می‌توان از آن در ربات‌های صنعتی استفاده کرد تا به آن‌ها کمک کند تا محیط خود را به طور مؤثرتر و ایمن‌تر هدایت کنند. همچنین برای شناسایی آسیب‌ها، به انسان اجازه می‌دهد تا تعمیرات و نگهداری اساسی را انجام دهد.

فناوری پوشیدنی

از پوست رباتیک می‌توان برای ساخت دستگاه‌های پوشیدنی استفاده کرد که می‌توانند علائم حیاتی فرد مانند ضربان قلب و تنفس را نظارت کنند.

مراقبت‌های بهداشتی

تشخیص فشار برای بیماران بستری برای جلوگیری از زخم بستر و تشخیص نقاط فشار در ویلچر از جمله کاربردهای پوست رباتیک در بخش مراقبت‌های بهداشتی خواهند بود. همچنین می‌توان از آن برای نظارت بر سلامت بیماران مسن یا مبتلایان به بیماری‌های مزمن استفاده کرد که امکان تشخیص و مداخله زودهنگام را فراهم می‌کند.

کاربرد در بازی

پوست رباتیک می‌تواند در بازی‌ها برای ارائه بازخورد لمسی واقعی تر و افزایش حس واقعی بازی استفاده شود.

رابط‌های انسان و ماشین

پوست رباتیک تطبیقی را می‌توان با رابط‌های انسان و ماشین ادغام کرد تا ارتباط یکپارچه بین انسان و ماشین ایجاد کند.

پایش محیط زیست

از پوست رباتیک می‌توان برای نظارت بر شرایط محیطی مانند دما، رطوبت و کیفیت هوا در استفاده کرد و داده‌های ارزشمندی را برای تحقیقات علمی و مدیریت زیست محیطی فراهم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا